Edukacja ekologiczna w ząbkowskich szkołach

Trzy miesiące temu rozpoczął się rok szkolny. Jest to czas intensywnej pracy nie tylko dla uczniów ale również dla Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Wołominie Sp. z o.o., który oprócz swojej podstawowej działalności związanej z odbiorem odpadów i ich zagospodarowaniem angażuje się czynnie w prowadzenie edukacji ekologicznej.

MZO w Wołominie Sp. z o.o. na zaproszenie Urzędu Miejskiego w Ząbkach prowadzi kampanię edukacyjną w placówkach oświatowych a także we wspólnotach mieszkaniowych na terenie miasta Ząbki pod hasłem ?Nasza młodzież i dzieci segregują śmieci?. Celem kampanii jest przekazanie podstawowych informacji z zakresu właściwego gospodarowania odpadami komunalnymi w gospodarstwach domowych oraz kształtowanie właściwych postaw i zachowań proekologicznych. ?W kampanii staramy się zaproponować pewne ekologiczne rozwiązania zapobiegające przede wszystkim powstawaniu odpadów w naszych domach, chcemy dotrzeć do najmłodszych odbiorców ? bo jak mówi przysłowie ?Czego Jaś nie nauczy się za młodu tego Jan nie będzie umiał??

Spotkania z dziećmi i młodzieżą MZO rozpoczęło w Publicznym Przedszkolu nr 3 ?Skrzat?. Poprowadzono dwie lekcje w grupach pięcio i sześciolatków. W zajęciach uczestniczyło ponad 200 dzieci. Przedszkolaki zaskoczyły pomysłami dotyczącymi ponownego wykorzystania odpadów w swoich domach.Chłopcy zaproponowali wykorzystanie kubków po śmietanie w garażu do przechowywania np. gwoździ. Natomiast dziewczynki wykorzystanie zapisanych kartek papieru do wykonania ozdobnych serwetek na pracach plastycznych w przedszkolu. Bawiliśmy się w ?segreguję ? odzyskuję?. Efektem zabawy było odzyskanie jak największej ilości surowców wtórnych z ? góry śmieci? imitującej składowisko odpadów. Po wysegregowaniu surowców wtórnych została garstka odpadów co uświadomiło dzieciom, jak wiele z nich nie powinno trafiać na składowisko.

Kolejną placówką, którą odwiedziliśmy było Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Ząbkach. Pośród starszej młodzieży próbowaliśmy sprawdzić umiejętności rozpoznawania ?ekoznaków? umieszczanych na produktach opakowaniowych. Rozpoznanie niektórych nie było proste. Jednak uczniowie dobrze poradzili sobie z tym tematem.

Gościliśmy również w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego. W lekcjach wzięło udział 26 klas z oddziałów przedszkolnych oraz klas od I do III. Były to krótkie ?pogadanki? 10-15 minut w każdej klasie na temat prawidłowej segregacji odpadów oraz jej celowości. Szczególnie wśród maluchów zainteresowanie wzbudzało stwierdzenie w jaki sposób można oszczędzać pieniądze prawidłowo segregując odpady. Odpowiedź była bardzo prosta oszczędzamy nasze pieniądze bo chronimy środowisko. Ponadto ograniczamy ilość odpadów składowanych na składowiskach co również przyczynia się do oszczędności.

Ostatnie dotychczas przeprowadzone spotkanie odbyło się w SP nr 1 im Gen. Franciszka Kleeberga. Udało się poprowadzić trzy lekcje 45- minutowe w grupach po ok 200 osób. Uczestnikami byli uczniowie klas I-III oraz IV-VI. Skupiliśmy się na cyklu życia odpadów, podkreślaliśmy, że dzięki prawidłowej segregacji odpadów jesteśmy w stanie oszczędzać wyczerpywalne zasoby przyrody. Odzyskując papier z makulatury chronimy lasy przed wycinką, poddając recyklingowi opakowania plastikowe oszczędzamy pokłady ropy naftowej wykorzystywane do produkcji tworzyw sztucznych czy przetwarzając szkło racjonalnie gospodarujemy pokładami piasku. Na zakończenie lekcji zadaliśmy kilka pytań m.inn.?Ile drzew należy wyciąć aby wyprodukować 1 tonę papieru??

Ostatnie spotkanie odbyło się w Gimnazjum nr 2 im Ks. Jerzego Popiełuszki. Gimnazjaliści bezbłędnie rozpoznawali ekoznaki chętnie uczestniczyli w ?ekoteście?. Zaskoczone były informacją na jakie nowe produkty przetwarzane są selektywnie odebrane odpady. np., że z butelek plastikowych można wyprodukować polary.

Dzięki zajęciom uczniowie zgłębili wiedzę o tym jak dbać o najbliższe otoczenie i chronić środowisko, ale przede wszystkim dowiedzieli się jak wielką rolę w gospodarce odpadami odgrywa segregacja odpadów.

Podczas wszystkich prelekcji spotykaliśmy się z ogromną życzliwością ze strony dyrekcji wszystkich placówek a także gościnnością, za które serdecznie dziękujemy. Dziękujemy za przygotowania techniczne sprzętu audiowizualnego oraz udostępnienie hal sportowych do przeprowadzenia zajęć.

Przed nami jeszcze spotkanie ze wspólnotami mieszkaniowymi, ale już teraz chcemy złożyć podziękowania głównie dla burmistrza Miasta Ząbki za takie wyróżnienie. Nasza wieloletnia praca została uhonorowana zaproszeniem do współudziału w tak ważnej kampanii edukacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.