Kobyłka i Tłuszcz bez przejazdu bezkolizyjnego?

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) w piśmie skierowanym do UM w Wołominie przekazały informacje dotyczące opracowania pod nazwą ?Program Funkcjonalno-Użytkowy modernizacji linii kolejowej E75 – odcinek 1: Warszawa Rembertów ? Sadowne?. Projekt wzbudza wiele emocji.


Prace nad koncepcją modernizacji linii kolejowej E75 – odcinek 1: Warszawa Rembertów ? Sadowne trwają od wielu miesięcy. Samorządowcy z samym opracowaniem mogli szczegółowo zapoznać się na początku ubiegłego roku podczas spotkania z projektantami i przedstawicielami kolei, zorganizowanego w UM w Wołominie przez posła PSL Janusza Piechocińskiego. W spotkaniu uczestniczyli burmistrzowie i wójtowie gmin leżących wzdłuż linii kolejowej na trasie Warszawa – Tłuszcz.

Bezkolizyjne
nie dla Kobyłki

Z opracowania tego wynikało, że zakłada się wiele zmian w organizacji ruchu na przecięciu wspomnianej linii kolejowej z drogami biegnącymi przez obszar gmin w Powiecie Wołomińskim. Po wspomnianym spotkaniu samorządowcy skierowali pisma z uwagami do koncepcji, między innymi do Jacka Nowaka, Naczelnego Dyrektora Oddziału Regionalnego PKP PLK S.A. w Warszawie. Zwrócili się również do Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego o rozważenie możliwości dofinansowania budowy bezkolizyjnego skrzyżowania na terenie Gminy Kobyłka. Wreszcie jesienią ubiegłego roku do Wojewody Mazowieckiego – odpowiadając na zawiadomienie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowej E75 na odcinku Warszawa-Białystok-Sokółka. W piśmie podpisanym przez wiceburmistrza Mariusza Stefaniaka czytamy: – Obecnie na terenie Gminy Kobyłka funkcjonują dwa kolizyjne przejazdy kolejowe. Inwestor na tym etapie projektowym nie przewiduje budowy dwupoziomowego skrzyżowania linii kolejowej z układem komunikacyjnym kołowym. Pozostawienie obecnych skrzyżowań jednopoziomowych pogorszy stan bezpieczeństwa, a przy wzrastającej liczbie samochodów oraz przy wzroście, po modernizacji linii kolejowej, liczby pociągów pasażerskich i towarowych, spowoduje utrudnienia komunikacyjne na terenie miasta (?). Kolizyjne rozwiązania oraz wzrost natężenia ruchu spowodują całkowity paraliż miasta Kobyłka i wymuszą konieczność użytkowania tuneli w gminach sąsiednich: Wołomin i Zielonka, co przyczyni się do sztucznego podziału miasta na dwie odrębne części, jest to również ważny czynnik społeczny, który nie został uwzględniony?.
Władze Kobyłki zwracają uwagę na konieczność ustawienia wzdłuż trasy kolejowej ekranów akustycznych w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej.

Zabrakło pieniędzy?
Swojego niezadowolenia z propozycji zawartych w koncepcji nie kryje również Krzysztof Białek, burmistrz Tłuszcza. – Cały czas lobbujemy za tym, żeby w tworzonym projekcie uwzględniono dwupoziomowe skrzyżowanie kolei z drogą 634. Informacja jest taka, że przy budżecie, jakim aktualnie dysponuje inwestor na modernizację tego odcinka trakcji, nie przewidziano środków na budowę bezpiecznego skrzyżowania w Tłuszczu. My sobie nie wyobrażamy, żeby po modernizacji i zwiększeniu prędkości jeżdżących tu pociągów do 160 km/h a z czasem do 200 km/h, nie było w Tłuszczu bezkolizyjnego skrzyżowania. Często już dziś, przy tej ilości przejazdów jaka jest, podczas opuszczonych szlabanów trzeba czekać pół godziny by przejechać na drugą stronę ? tłumaczył podczas rozmowy z nami.

Tunel w planie
zagospodarowania
Wiceburmistrz Kobyłki, Mariusz Stefaniak w rozmowie z nami podkreślił, że najkorzystniejsze dla Kobyłki byłoby pozostawienie jak najdłużej istniejących przejazdów w takiej formie w jakiej są w chwili obecnej i wybudowanie tunelu na przedłużeniu ulicy Orszagha w kierunku ulicy Nadarzyńskiej. – Wlot do nowego śladu ulicy (jeszcze nieistniejącej) od strony Nadarzyńskiej jest już zrobiony – obok budynku wielorodzinnego budowanego przez firmę REBUD. Tak zakłada Plan Zagospodarowania Przestrzennego, gdyż poprowadzenie tunelu w ulicy Ręczajskiej jest niemożliwe ze względów urbanistycznych ? opowiada Stefaniak. – Z rozmów z PKP PLK wynika, że przyspieszenie pociągów do prędkości 200 km/h może nastąpić w perspektywie 2020 roku. Zamknięcie centrum miasta dla tak odległych perspektyw jest mocno dla nas niekorzystne ? uważa nasz rozmówca.

PKP PLK uspokaja
?W opracowaniu projektowym  ?Program Funcjonalno-Użytkowy modernizacji linii kolejowej E 75 – odcinek 1: Warszawa Rembertów- Zielonka-Tłuszcz (Sadowne)? nie przewiduje się likwidacji żadnego przejazdu kolejowego w Kobyłce. Przejazdy w ciągu ulic: Napoleona i Ręczajskiej pozostają przewidziane do modernizacji tak jak wszystkie inne przejazdy w poziomie szyn na odcinku od Zielonki do Tłuszcza. W Kobyłce powstaną dwa nowe perony oraz zostanie zmodernizowany układ torowy ? zapewnia Marta Szklarek, Rzecznik Prasowy Oddziału Regionalnego w Warszawie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
– W II połowie br. planujemy ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku Warszawa-Sadowne. Planujemy, że prace zakończymy do końca 2013 roku.
Remont obu stacji jest częścią modernizacji ciągu transportowego E 75 – Warszawa- Białystok-Suwałki-Trakiszki. Dzięki tej modernizacji pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h ? kontynuuje rzecznik.

Co w Wołominie?
Duże zmiany w organizacji ruchu projekt zakłada w samej stolicy powiatu – Wołominie. Wszystko wskazuje jednak na to, że mieszkańcy Wołomina nie powinni narzekać na planowane zmiany. Planowana jest tu budowa wiaduktu kolejowego (tunelu drogowego) na wysokości obecnie istniejącego przejazdu w poziomie szyn w ciągu ulicy Przejazd. Kolejny wiadukt miałby powstać w okolicach przejazdu w Słonecznej. Natomiast pomiędzy wiaduktami (na wysokości ulicy Legionów) planuje się budowę przejścia podziemnego dla pieszych, które umożliwi wejście na perony i jednocześnie przejście z jednej na drugą stronę miasta. Zarówno kładka (tzw. ?szubienica?) jak i obecne przejście przez tory zostaną zlikwidowane. Przygotowany program zakłada również przebudowę układu torowego i przesunięcie peronów na stacji Wołomin jak i na stacji Wołomin Słoneczna. Na odcinku od Zielonki do Tłuszcza planowana jest w przyszłości budowa dodatkowego toru po lewej stronie patrząc w stronę Tłuszcza. Zakłada się budowę ekranów akustycznych na terenach zabudowanych w celu ochrony przed hałasem emitowanym przez ruch kolejowy. – Budowa trzeciego toru, o którym Pani wspominała nie jest częścią omawianej modernizacji. Jest przewidziana jako rezerwa na budowę w przyszłości 3 toru, przystosowanego do prędkości 200 km/h. Wówczas prawdopodobnie powstaną kolejne wiadukty dwupoziomowe. Nie ma jednak jeszcze terminu realizacji tej inwestycji ? podkreśla Marta Szklarek.
Z rozmów jakie przeprowadziłam z samorządowcami na temat modernizacji linii kolejowej właśnie perspektywa rosnącej prędkości pociągów niepokoi ich najbardziej. O ile przy prędkości 160 km/h dopuszcza się skrzyżowania kolizyjne, o tyle przy prędkości 200km/h istnienie takich przejazdów jest niedopuszczalne. Dopuszcza się tylko skrzyżowania bezkolizyjne. – Nieuwzględnienie w powstającej dokumentacji któregoś z przejazdów w wariancie bezkolizyjnym może w niedalekiej przyszłości oznaczać konieczność ich zamknięcia ? podkreślali w rozmowach z nami.

Teresa Urbanowska

7 przemyśleń nt. „Kobyłka i Tłuszcz bez przejazdu bezkolizyjnego?

  1. a jak z przejazdem na Napoleona? będzie przejazd bezkolizyjny?

  2. Z tego co mi wiadomo to na chwilę obecną żaden z przejazdów na terenie Kobyłki – Ani ten u zbiegu Ręczajskiej ani ten przy Napoleona nie jest zaplanowany jako bezkolizyjny

  3. Jest o tym napisane w tekście ;)- pozdrawiam

  4. A jakie są plany dotyczące przejazdu w ciągu drogi 634 w Zielonce? Czy plany zakładają 2jezdnie po 2pasy, czy 1×2; przejazd, tunel czy wiadukt. Ciekawe bo o planach 634 nikt nic nie wie, to może kolejarze już zadecydowali?
    Czy autorka coś wie na ten temat, a może ktoś inny?

  5. w Jasienicy przy stacji nie ma zadnego przejazdu zeby go pokonac trzeba skakac przez szyny jak przez przeskoę i uwazac zeby noga nie udkwiła w dziurach
    Ustalcie moze cene nie tylko za przejazd pociągiem ale i za przejscie przez przejazd kolejowy
    Gratulacje dla PKP ogłaszacie przetargi na remont Taboru a nikt nie sprawdza jak to jest robione

  6. mysle, ze przy ul. Napoleona zrobienie przejazdu bezkolizyjnego (w tym przypadku najwygodniejszy bylby wiadukt, sprawa powinna byc dosc latwa. Ulica jest prosta, nie ma zadnych skomlikowanych skrzyzowan (jak w okolicy przejazdu w Kobylce przy JP2) tylko problem jak zwykle jeden: pieniadze…

Możliwość komentowania jest wyłączona.