Kto zorganizuje transport zastępczy?

Choć o modernizacji linii kolejowej biegnącej przez powiat wołomiński mówi się od wielu lat to informacja ta do świadomości przeciętnego mieszkańca dotarła z dużym opóźnieniem. Dziś dyskusja o tym jak ta inwestycja zmieni nasze życie trwa w wielu środowiskach i domach rodzinnych. Mieszkańcy chcą wprowadzać zmiany, jednak często słyszą, że jest na nie zbyt późno…

Mieszkańcy Zagościńca i Lipinek wyrażają zaniepokojenie z powodu przejścia przez tory na stacji w Zagościńcu. – Do tej pory nasze dzieci mogły chodzić przez przejście na obu końcach peronu. Po modernizacji kolei zniknie jedno z nich co znacząco wydłuży naszym dzieciom drogę do szkoły ? żali się jeden z mieszkańców Lipinek, którego dzieci chodzą do szkoły w Duczkach.

Choć o modernizacji linii kolejowej biegnącej przez powiat wołomiński mówi się od wielu lat to informacja ta do świadomości przeciętnego mieszkańca dotarła z dużym opóźnieniem. Dziś dyskusja o tym jak ta inwestycja zmieni nasze życie trwa w wielu środowiskach i domach rodzinnych. Z jednej strony chcemy zmian, z drugiej jednak chcielibyśmy aby wszystkie wprowadzane zmiany były dla każdego z nas z osobna jednakowo korzystne, co z przyczyn oczywistych możliwe nie jest.

Mieszkańcy z terenu powiatu sygnalizują swoje potrzeby i kierują uwagi we wszystkie, ich zdaniem, miejsca, które dają gwarancję skutecznej interwencji. Zgłaszają swoje uwagi radnym, sołtysom, wójtom i burmistrzom. Takimi miejscami są również redakcje lokalnych gazet. – Przejście przez tory, które skraca drogę moim dzieciom do szkoły o blisko kilometr po modernizacji linii kolejowej zniknie. Trzeba będzie iść znacznie dłuższą drogą ? mówi jeden z mieszkańców, przekonując przy okazji, że władze miasta powinny coś z tym zrobić.

– My również ten problem widzimy ? wyjaśnia Marek Górski, wieloletni radny miejski, mieszkaniec Zagościńca. – Z przedstawicielami kolei i z projektantami spotykaliśmy się kilka razy i za każdym razem ten problem był podnoszony. Kolej twierdzi, że w tej chwili nie ma możliwości wykonania dwóch przejść obok siebie ? dodaje.

Jego wypowiedź potwierdza sołtys Lipinek w poprzedniej kadencji, obecnie radna miejska Edyta Babicka.

– Uczestniczyłam również w kilku takich spotkaniach z czego dwa z nich odbyły się z przedstawicielami kolei wysokiej rangi. Dowiedziałam się, że takie wnioski należało składać w poprzedniej kadencji ? jeszcze na etapie projektowania. W tej chwili jest zbyt późno na tego rodzaju korekty. Jak nas przekonywali przedstawiciele kolei duże znaczenie w tej decyzji miały względy bezpieczeństwa ? wyjaśniła nam.

O tym, że podobnych rozterek jest znacznie więcej świadczy zapowiedziane przez wołomiński magistrat spotkanie mieszkańców z przedstawicielami kolei i firmy realizującej inwestycję, które ma odbyć się w pierwszej połowie czerwca w Miejskim Domu Kultury. Będzie to spotkanie informacyjne dla mieszkańców Wołomina dotyczące modernizacji linii kolejowej.

– Będzie okazja by uzyskać szczegółowe odpowiedzi na wszelkie pytania związane z tą inwestycją ? przekonuje przedstawiciel urzędu.

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz spodziewana była wiele miesięcy wcześniej. Z ostatnich informacji wynika, że ruszy w okresie wakacyjnym i jak szacuje inwestor potrwa maksymalnie dwanaście miesięcy.

– Po jej zakończeniu będziemy mogli szybciej i wygodniej podróżować, zwiększona zostanie liczba pociągów, pojawi się nowy tabor, a perony zyskają estetyczny i nowoczesny wygląd ? czytamy w gminnych informacjach.

Przy tej okazji gmina przypomina, że zanim do tego dojdzie czekają nas utrudnienia związane z pracami budowlanymi. ? Chcąc zapewnić mieszkańcom właściwy przepływ informacji, Urząd Miejski organizuje spotkanie, na którym wszyscy zainteresowani będą mogli uzyskać szczegółowe odpowiedzi na nurtujące pytania ? wyjaśnia magistrat.

Spotkanie, na którym obecni będą przedstawiciele PKP i spółki Torpol ? wykonawcy robót, odbędzie się 10 czerwca w sali widowiskowej Miejskiego Domu Kultury. Jego rozpoczęcie zaplanowano na godzinę 18.00. Już teraz jednak na adres poczty elektronicznej konsultacje@wolomin.org można przesyłać swoje pytania. Gmina zachęca także do dołączenia do facebook?owej grupy, gdzie można wziąć udział w dyskusji na ten temat pod adresem: www.facebook.com/groups/NaszWolomin.

– Modernizacja to dobra wiadomość nie tylko dla osób podróżujących na co dzień koleją, ale także dla mieszkańców korzystających z samochodów. Kierowcy, którzy ze względu na wzmożony ruch pociągów muszą obecnie oczekiwać na otwarcie przejazdów, po zakończeniu inwestycji zaoszczędzą sporo czasu. Obydwa przejazdy kolejowe zostaną zastąpione tunelami. Piesi będą korzystać z komfortowych przejść podziemnych na perony, które zyskają wygląd na miarę XXI wieku ? brzmi przygotowany przez gminę opis.

Oprócz radykalnej poprawy samego ich wyglądu, zainstalowane zostaną nowe megafony, elektroniczne wyświetlacze i zegary. Dzięki ekranom akustycznym wzdłuż torów zmniejszy się poziom hałasu, będzie także bezpiecznej. Co równie istotne, perony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poprawi się także komfort pasażerów podróżujących z ciężkim bagażem oraz rodziców z dziećmi w wózkach ? informują urzędnicy.

Jednak dla tych, którzy mają wątpliwości obiecane udogodnienia są zbyt odległe. ? Wolałbym usłyszeć jak gmina zadba o bezpieczną podróż do szkoły dla naszych dzieci ? mówi wspomniany wcześniej mieszkaniec Lipinek.

Pewnym rozwiązaniem może okazać się dowóz dzieci do szkoły gimbusem. Do tej pory mieszkańcy Lipinek nie mogli z niego korzystać z uwagi na zbyt małą odległość od szkoły. ? Jeśli faktycznie ona się wydłuży będziemy wnioskowali o stworzenie takiego dowozu ? zapewniają zgodnie oboje radni.

W czasie rozmów z mieszkańcami usłyszeliśmy wielokrotnie pytanie ? A co z komunikacją zastępczą? Była zapowiadana a teraz jakoś nikt o niej nie wspomina ? pytali nasi rozmówcy.

Być może z tym pytaniem mieszkańcy zwrócą się do przedstawicieli kolei i wykonawcy podczas zaplanowanego na 10 czerwca spotkania.

Teresa Urbanowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.