Wiceprzewodniczący Rady Miasta Ząbki Tomasz Kalata twierdzi, że zgłosił wątpliwości dotyczące przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w Ząbkach. Radnego zaniepokoiła specyfikacja przetargowa.
W miesiącu kwietniu Urząd Miasta Ząbki ogłosił przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Analizując to ogłoszenie, mając na uwadze rzetelne wdrożenie w Ząbkach ?Ustawy śmieciowej?, która wchodzi w życie z dniem 1 lipca, doszedłem do wniosku, iż jeden z zapisów w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia budzi moje wątpliwości. W związku z powyższym przedłożyłem Burmistrzowi Ząbek zapytanie radnego w tej sprawie i czekam na merytoryczną odpowiedź. Sprawa dotyczy części VI pkt 1.5 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), tzn. wymaganie od oferenta przedłożenia ?decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla punktu zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu?.
Taki zapis budzi moje wątpliwości z uwagi na fakt, iż jest to niezasadne w przypadku istniejących i działających punktów. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgodnie z art.71 ust.2 pkt 2 Ustawy z 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz.1227 z późn. zm.) wymagana jest w przypadku przetwarzania i zbierania odpadów łącznie, lub dla samego przetwarzania odpadów. Nie jest natomiast wymagana w przypadku punktu prowadzącego samego zbierania odpadów lub ich przeładunku.
Należy tutaj zaznaczyć, że ustawodawca w art. 41 Ustawy z 14 grudnia 2012 roku o odpadach wyraźnie rozróżnił działalność polegającą na zbieraniu odpadów od działalności polegającej na przetwarzaniu odpadów i działalności polegającej na zbieraniu i przetwarzaniu odpadów (o niej mówimy wtedy, gdy zbieranie i przetwarzanie odbywa się na jednym terenie, prowadzi je jedna firma i złożony był wspólny wniosek na decyzję w obu zakresach).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla punktu zbierania lub przeładunku w tym złomu może być wymagana zgodnie z prawem tylko dla:
- planowanych inwestycji w przypadku, kiedy taka działalność wymaga uzyskania pozwoleń wynikających z prawa budowlanego (np.: uzyskanie warunków zabudowy, pozwolenie na budowę, pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania budynków)
- istniejących inwestycji, które na swoim terenie oprócz zbierania prowadzą także przetwarzanie odpadów.
Zgodnie z SIWZ, ogłoszonym przez Urząd Miasta Ząbki, Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych ma prowadzić tylko zbieranie lub przeładunek odpadów. Ma nie prowadzić przetwarzania odpadów, więc jeżeli oferent nie ma potrzeby uzyskiwania dla niego zezwoleń z prawa budowlanego nie może on przedstawić decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla punktu zbierania.
Jak twierdzi Pan Sebastian Ślusarczyk, właściciel biura doradczego EKO-KONSULT z Ząbek, wymaganiem zamawiającego jest stworzenie punktu odbioru odpadów od mieszkańców. Do stworzenia takiego punktu nie jest potrzebne budowanie budynków czy pomieszczeń technicznych. Można go zorganizować na utwardzonym placu, ogrodzonym, z nadzorem, ustawiając na nim kontenery, w których gromadzone są odpady zbierane od mieszkańców. Nie wymaga to pozwoleń wynikających z prawa budowlanego na budowę, a tym samym decyzji środowiskowej. Według mnie przedmiotowy wymóg SIWZ może być niezgodny z przepisami prawa i w konsekwencji: może być podstawą do zaskarżenia i unieważnienia postępowania przetargowego. ależy przy tym zaznaczyć, że wprowadzenie tego wymogu faworyzuje w postępowaniu przetargowym dwie firmy, które mogą przedstawić wymagane w przetargu decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla proponowanych przez nie miejsc odbioru odpadów od mieszkańców, ponieważ oprócz planowanej organizacji na nich Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, prowadzą one w tych miejscach działalność polegającą na przetwarzaniu odpadów i zgodnie z prawem musieli dla tych miejsc przeprowadzić postępowanie środowiskowe.
Tomasz Kalata,
Wiceprzewodniczący Rady Miasta Ząbki