14. Uczniowie z Tłuszcza praktykują w Niemczech

Zespół Szkół w Tłuszczu nawiązał współpracę ze szkołą w Dusseldorfie w Niemczech. Z inicjatywy Izby Rzemieślniczej w Warszawie i we współpracy z Cechem Rzemiosł i Przedsiębiorczości w Wołominie udało się znaleźć partnera skłonne do współpracy z polską szkołą.

Delegacja strony niemieckiej odwiedzała już tłuszczańską placówkę i odbywanie praktyk zagranicznych uczniów ze szkoły zawodowej było możliwe wcześniej. Niestety na przeszkodzie stanęły finanse. Dopiero pozyskanie funduszy z unijnego programu Leonardo da Vinci umożliwi młodzieży odbycie praktyki zawodowej poza granicami Polski w pełni bezpłatnie. W październiku miała miejsce wizyta przygotowawcza w Dusseldorfie. Przedstawiciele szkoły – mgr Jarosław Czuba i mgr Karina Simon – Kruk i władz lokalnych – Wiceburmistrz Tłuszcza Pan Roman Zacharski odwiedzili miejsce, gdzie udali się nasi uczniowie. Młodzież odbywa praktyki w najlepszych zakładach typu cukiernie „Maushagen” i „Schuster” czy hotel „Radison”. Bardzo konstruktywne wydaje się także spotkanie z dyrektorem szkoły Albrecht – Dürer – Schule Panem Wolfgangiem Brüknerem. Do Niemczech wyjechało 16 uczniów klas drugich i trzecich zasadniczej szkoły zawodowej pochodzących z małych miasteczek i wsi. Wśród nich znajdą się przedstawiciele czterech zawodów: fryzjerzy, mechanicy pojazdów samochodowych, kucharze i cukiernicy. Uczniowie ci posiadają już doświadczenie zawodowe, ponieważ w ramach nauki zawodu są zatrudnieni w zakładach rzemieślniczych jako młodociani pracownicy. Przed wyjazdem przejdą przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. W terminie od 31.10.05r. do 26.11.05r. młodzież podejmie praktyczną naukę zawodu w zakładach rzemieślniczych, w których odbywają praktyki ich niemieccy koledzy. Po zakończeniu stażu uczestnicy otrzymają certyfikaty, zaświadczenia i świadectwa potwierdzające kwalifikacje, co jest bardzo ważne w ich przyszłym życiu zawodowym a zwłaszcza na obecnym rynku pracy.
Każdy z partnerów projektu stawia sobie nieco inne cele. Otóż promotor projektu zamierza: zapewnić uczniom dostęp do innowacyjnych technologii, metod pracy i nauczania, podnieść jakość pracy szkoły, zwiększyć atrakcyjność placówki dla przyszłych uczniów, podwyższyć rangę szkoły w regionie i rozwijać współpracę polsko – niemiecką. Partner przyjmujący z kolei stawia sobie za cel: poznanie polskiej struktury kształcenia zawodowego, porównanie umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczniów z Niemiec i Polski, promowanie swego regionu na terenie Polski, zacieśnienie dwustronnej współpracy. Niewątpliwie sami uczniowie (beneficjenci) odniosą z tytułu uczestnictwa w programie wymierne korzyści: poszerzenie wiedzy z zakresu zasad funkcjonowania unijnych placówek produkcyjno – usługowych, nabycie takich umiejętności jak wykorzystania posiadanej teoretycznej wiedzy w nowych warunkach pracy, posługiwania się „żywym językiem”, komunikacji interpersonalnej, stosowania technologii informacyjnej przy wykonywaniu nauczanego zwodu, zwiększenie specjalistycznych umiejętności zawodowych przed wejściem na rynek pracy.
Ewa Żmudzka