15. Tradycyjna polska żywność na Praskiej Giełdzie

24 i 25 maja br. były na Praskiej Giełdzie Spożywczej w Ząbkach świętem dobrej, polskiej żywności – opartej na składnikach wyłącznie naturalnych oraz przygotowanej według tradycyjnych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie receptur.

Na III. Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego POLSKIE SMAKI przybyło kilkudziesięciu wytwórców wyrobów gospodarskich z kujawsko-pomorskiego, świętokrzyskiego oraz z mazowieckiego. Mieli oni okazję zaprezentowania mieszkańcom Stolicy i Powiatu Wołomińskiego, bogactwa kulinarnego swoich regionów. Producenci z Ziemi Kujawskiej przybyli z serem smażonym, leberką, nalewkami, okrasą, chlebem, szynką wędzoną z Kujaw, kiełbasą kujawską, pasztetami i kiszkami. Reprezentujący Ziemię Świętokrzyską zaoferowali przetwory z warzyw i owoców, zioła, miody oraz szeroki wybór produktów pochodzących z tamtejszych mleczarni. Była również okazja, by poznać smak mazowieckich pasztetów, kiełbas i serów oraz pieczywa, ciasta, pączków i pierogów.

Prezentowane produkty cieszyły się dużym powodzeniem licznie odwiedzających zorganizowaną na Giełdzie imprezę. Można było prawie wszystkiego spróbować oraz zakupić to, co szczególnie się spodobało i co przypadło do smaku. Korzystano z niepowtarzalnej okazji, aby wypytać o składniki oraz sposoby przygotowania poszczególnych produktów. Radosną atmosferę festynu podkreślały regionalne stroje wielu sprzedających oraz dziarskie rytmy grających na przemian ludowych kapel.

Celem przedsięwzięcia organizowanego przez Praską Giełdę Spożywczą jest przyczynienie się do rozwoju małych firm (często rodzinnych jedno- i dwuosobowych) z niewielkich miejscowości, które dzięki zorganizowanej prezentacji miały szansę na zdobycie nowych odbiorców, poszerzenie produkcji i zwiększenie zatrudnienia. Kontynuują one rodzinne tradycje i umacniają nasze kulinarne dziedzictwo. Te firmy, poprzez tego rodzaju imprezę mają szansę na nawiązanie kontaktów handlowych. Problem w tej chwili nie jest bowiem związany z produkcją, tylko ze sprzedażą wyprodukowanej zdrowej żywności. Dni Produktu Regionalnego powstały z myślą o tym, aby przyczynić się do rozwoju sieci sprzedaży tych wyrobów – tak, aby były one dostępne w większym zakresie dla zwykłych konsumentów.

Na Dni Produktu Regionalnego przybył wicepremier i minister rolnictwa Andrzej Lepper, który zwrócił uwagę na znaczenie promocji naszej żywności za granicą. – Powinniśmy korzystać z tego, bo nic bardziej, jak dobrą, polską żywność za granicę nie sprzedamy – zaakcentował.

Z ofertą produktów, opartych na składnikach naturalnych prezentowały się również firmy hurtowe, które prowadzą działalność na Praskiej Giełdzie Spożywczej. To one tworzą możliwość,zaopatrzenia się w wiele z tych produktów, które można było zobaczyć i skosztować podczas tegorocznych POLSKICH SMAKÓW.

Marek Połomski