Aktywność twórcza w SAT

Myślenie twórcze i twórcze działanie to podstawa życia współczesnego człowieka, jak twierdzą psychologowie humanistyczni Abraham Maslow, Erich Fromm. Postawa twórcza to domena nie tylko artystów, ale też zdolność do owocnej samorealizacji w życiu zawodowym i społeczno?emocjonalnym, to zdolność do zajęcia korzystnego miejsca w świecie i przestrzeni społecznej.

Twórcy, powstałego na początku XX stulecia, kierunku pedagogicznego określanego jako Nowe Wychowanie, kładli ogromny nacisk na przedmioty artystyczne i twórczą aktywność uczniów w procesie wychowania. Wymienić tu można takie alternatywne i autorskie szkoły, jak system Marii Montessori, szkoły steinerowskie, freinetowskie ? znane i do dziś popularne na całym świecie. Działająca od ponad 20 lat Szkoła Aktywności Twórczej NSP 48 w Zielonce/SAT/ nawiązuje do postępowego nurtu Nowego Wychowania, a w szczególności do francuskich technik opracowanych przez Celestyna Freineta. W trudach życia współczesnego poradzą sobie tylko jednostki twórcze, które dzięki inwencji ?wynalazczości, postawie kreatywnej, będą zmieniać warunki egzystencji, przyczyniając się do szczęścia ludzi na wspólnej planecie. Celem wychowania w SAT jest więc rozwijanie osobowości niezależnych, zdolnych do twórczego kształtowania siebie i swojego życia Wielokierunkowa aktywność twórcza uczniów w SAT pozwala właśnie na rozwijanie twórczych osobowości dzieci i młodzieży, co realizujemy dzięki rozszerzonemu programowi wychowania estetycznego w SAT ? w czasie lekcyjnym i pozalekcyjnym, w trakcie zielonych szkół, plenerów malarskich/np. z prof. R. Ługowskim z ASP/ i graficznych, malarstwa na tkaninach ? batiku, ceramicznych i rzeźbiarskich, a także lalkarskich?teatralnych i muzycznych. Od klasy ,,0? dzieci mają zajęcia ze specjalistami ? co zapewnia profesjonalne wsparcie artystyczne dla rozwoju talentów wszystkich dzieci. W klasach początkowych realizują prace malarskie i graficzne z wyobraźni, jak też inspirowane bajkami, literaturą, malarstwem, plakatem artystycznym, teatrem, naturą, a także muzyką. W klasach młodszych i starszych wprowadzamy techniki plastyczne: ceramika, batik, malarstwo, grafika, plenerowe formy przestrzenne pozwalające na ekspresję, dzięki różnym materiałom artystycznym, kreując wyroby rzemieślnicze. Szeroki zakres edukacji kulturalnej realizujemy dzięki wizytom i lekcjom muzealnym w warszawskich galeriach i muzeach, Filharmonii, teatrach oraz w trakcie koncertów muzyki w szkole. W pracowni ceramicznej dzieci od kl. ?0? rozwijają umiejętności manualne i wyobraźnię przestrzenną, tworząc małe formy ceramiczne i duże formy rzeźbiarskie z gliny: wizerunki zwierząt czy postaci fantastycznych np. trójgłowych smoków, a także pracując na kole garncarskim, tocząc garnki, misy czy wazoniki. Co roku w okresie Wielkanocy realizujemy warsztaty folklorystyczne z udziałem twórczyni ludowej z Opoczna Zofii Pacan, z którą dzieci tworzą palmy i zdobią jajka, piszą, poznają strój ludowy, wycinanki, muzykę regionu. Pracujemy metodą projektów edukacyjnych. Wykorzystujemy ją od ponad 15 lat, zanim stała się znana w polskiej szkole. Zaczęliśmy od projektu dotyczącego Kultury Indian. Uczniowie uczęszczali na warsztaty dotyczące tradycji, obyczajów, wierzeń, legend, plastyki obrzędowej Indian, zwiedzali wystawy w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, tworzyli także batikowe, indiańskie Tipi i barwnie malowane stroje. Święto Wiatru z udziałem zespołu muzyki ludowej z Ameryki Południowej ?Keczua Ajmara? było finałem- latawce wykonane przez dzieci szybowały w powietrzu, dzieci w rytm muzyki tańczyły wraz z ,,Indianami? w tradycyjnych strojach. Kolejne projekty to : ,,Woda jako źródło życia na Ziemi ? ?konkursy/3 edycje/ ekologiczno ?artystyczne kształtujące postawy proekologiczne i zdrowy tryb życia, konkursy malarskie, fotograficzne, poetyckie literackie, konkurs na piosenkę o wodzie .Uczestnictwo w przedmiotowych konkursach zaowocowało szeregiem zwycięstw i nagród indywidualnych i zbiorowych. Otrzymaliśmy nagrodę Kuratora Oświaty za teatr lalkowy, liczne nagrody w konkursach recytatorskich, plastycznych ? wyróżnienia w konkursach organizowanych przez Toruńską Galerię i Ośrodek Plastycznej Twórczości Dziecka. Coroczną tradycją w naszej szkole stały się festiwale teatralne, Festiwal Kolęd, Pastorałek i Pieśni Religijnych oraz Festiwal Naukowy we współpracy i udziałem profesorów z UKSW, gdzie dzieci i młodzież rozwijają myślenie twórcze w zakresie przedmiotów ścisłych i inwentyki. Ostatnie projekty edukacyjno-artystyczne dotyczyły Festiwalu Kultur intensyfikowały naukę języka angielskiego i niemieckiego, rozszerzały wiedzę o krajach europejskich.organizowaliśmy, także wymiany międzynarodowe.

Plastyki w naszej szkole uczą: Mariusz Samoraj ? dr nauk humanistycznych absolwent Wydziału Pedagogicznego UW i Studiów Podyplomowych ,,Sztuka?. Pracownik Wydziału Pedagogicznego UW, członek INSEA ,Przewodniczący Fundacji Wychowanie przez Sztukę współtwórca SAT i jej koncepcji, były dyrektor Szkoły, gdzie pracuje stale od 22lat. Prowadzi zajęcia ceramiczne; Tomasz Sosnowski- absolwent ASP w Łodzi oraz Akademii Pedagogicznej w Krakowie-Wydział Sztuk Pięknych. W SAT? prowadzi zajęcia z plastyki.