Budowa tunelu w Ząbkach ruszyła

Dziś budujemy w Ząbkach największą chyba inwestycję, myślę, że również największą w powiecie wołomińskim, jaką jest budowa tunelu pod torami w naszym mieście ? mówił Robert Perkowski, burmistrz Ząbek przed podpisaniem umowy na realizację inwestycji.

W czwartek (4 października) została podpisana umowa pomiędzy przedstawicielami Miasta Ząbki a spółką Koleje Mazowieckie dotycząca budowy tunelu drogowego pod torami kolejowymi w ciągu ulic Wojska Polskiego ? Orla w Ząbkach.

Funkcjonujący od lat przejazd kolejowy w Ząbkach można z powodzeniem zaliczyć do bardzo niebezpiecznych punktów w tym mieście. Często uczęszczane skrzyżowania w bliskim sąsiedztwie przejazdu kolejowego stwarzają wiele możliwości kolizji. Pociągi, piesi, rowerzyści i samochody ? razem ? powodują liczne zdarzenia, w których dochodzi do niebezpiecznych, a nawet śmiertelnych zdarzeń.

? Wykonanie tunelu poprawi płynność ruchu na przejeździe kolejowym jak też poprawi bezpieczeństwo pieszych ? podkreśla Robert Perkowski, burmistrz Ząbek. Podpisana umowa z wykonawcą ? firmą Skanska ? na wykonanie budowy tunelu drogowego pod torami kolejowymi w ciągu ulic Wojska Polskiego ? Orla w Ząbkach opiewa na kwotę 34 977 683, 87 zł. Całkowity koszt realizacji projektu przekroczy 38 mln. zł.

Burmistrz Robert Perkowski przewiduje, że prace budowlane rozpoczną się niebawem. ? Jednak te bezpośrednio związane z robotami inżynieryjnymi ruszą dopiero wiosną. Zakładamy, że budowa potrwa maksymalnie 2 lata ? mówi.

W ramach zawartej umowy zostanie wykonana przebudowa ciągu komunikacyjnego od drogi 634 do drogi powiatowej ? ulicy Batorego. Oprócz tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulic Wojska Polskiego ? Orla, zostanie przebudowana ul. Orla wraz ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką ? ul. ks. Skorupki, ul. Wojska Polskiego do ronda wraz z rondem i z ul. Leszyckiego oraz fragment ul. 3 Maja, a także fragment ulicy Kolejowej, której oś jezdni zostanie dostosowana do powstającego tunelu. Powstaną jezdnie, ścieżki rowerowe, chodniki oraz kanalizacja deszczowa. Plan działań zakłada, że zostaną usunięte kolizje z siecią gazową, wodociągową, kanalizacją sanitarną i siecią telekomunikacyjną.

Kosztorys dotyczy robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego, wykonania koncepcji projektu budowlanego, oraz wykupu gruntów.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007 – 2012 r. w kwocie 20 906 265, 64 zł.

Partnerem dla miasta Ząbki przy realizacji tej inwestycji są PKP Polskie Linie Kolejowe, które współfinansują wykonanie tunelu w kwocie 8 600 000 zł.. W kosztach partycypuje również Powiat Wołomiński, który dokłada do realizacji przedsięwzięcia blisko 2 mln. zł.

Do chwili obecnej miasto poniosło koszty dokumentacji budowlanej w kwocie ok. 1 300 000 zł. Po stronie samorządu będzie również koszt nadzoru inwestorskiego, w trakcie realizacji inwestycji, koszty wykupu gruntów niezbędnych do realizacji projektu oraz zabezpieczy pozostały wkład własny, niezbędny do wykonania projektu.