Debata kolei z samorządem

W ubiegłym tygodniu w Starostwie Wołomińskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów z terenu powiatu zainteresowanych mającą się rozpocząć kolejną fazą modernizacji linii kolejowej na trasie Warszawa Rembertów?Zielonka?Sadowne z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) S.A.

Od kilku miesięcy opinię publiczną Powiatu Wołomińskiego zajmuje problematyka modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Rembertów?Zielonka?Sadowne. Długo oczekiwana inwestycja, jak to się często zdarza, ma równie zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Z jednej strony cieszymy się, że będzie nowocześniej i szybciej, z drugiej zaś pojawiają się głosy niezadowolenia z proponowanych, w koncepcji projektowej, rozwiązań. Temat poruszaliśmy na łamach ?Życia? w wywiadzie opublikowanym pod koniec marca (?Spotkajmy się z fachowcami?), w którym goszczący w naszej redakcji poseł PSL Janusz Piechociński przekonywał o konieczności spotkania szerokiej reprezentacji władz samorządowych, przedstawicieli parlamentu i sejmiku wojewódzkiego, i do rozmów z zarządem PKP PLK. Idąc tym tropem powiatowa Komisja Rozwoju Gospodarczego na czele z jej przewodniczącym Tomaszem Czarnogórskim (radnym powiatowym z Tłuszcza) postawiła wniosek do zarządu powiatu o zorganizowanie takiego spotkania. ? Temat jest niezwykle ważny dla Tłuszcza. Już dziś na przejeździe w Tłuszczu szlaban jest zamknięty przez siedem godzin na dobę, a co będzie, jak zacznie się kolejny etap modernizacji. Nie godzimy się na to, aby ten przejazd został zakorkowany. To spowoduje paraliż Tłuszcza ? podkreślał tłuszczański radny.

W kilkugodzinnej dyskusji po stronie PKP PLK uczestniczyli między innymi: Józefa Majerczak ? członek zarządu PKP PLK S.A. i jednocześnie dyrektor ds. utrzymania infrastruktury, Krzysztof Groblewski ? dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., Jerzy Korzeniowski ? dyrektor Projektu PKP PLK S.A. oraz Jan Telecki, dyrektor PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych w Warszawie. Interesy lokalnej społeczności oprócz członków zarządu powiatu na czele ze starostą Piotrem Uścińskim reprezentowali: wójtowie, burmistrzowie, radni gminni i powiatowi. Na pierwszy plan wysunęły się dwie kwestie: brak w projekcie wiaduktu na drodze 634 w Tłuszczu oraz mogące powstać utrudnienia dla ruchu w Zielonce.

? Obok planowanych udogodnień powstają także problemy. Dlatego potrzebne są konsultacje, opinie dotyczące przebudowy, rozwiązań technicznych, aby ich można było uniknąć ? mówił na wstępie prowadzący spotkanie Piotr Uściński. Starosta zgłosił w dyskusji wniosek o rozważenie m.in. takiego zaprojektowania prac modernizacyjnych, by była możliwa budowa długiej bezkolizyjnej ścieżki rowerowej wzdłuż torów. Kolejnym jego postulatem jest założenie w projekcie konkretnych miejsc na parkingi P+R, tak aby w momencie ich powstania nie trzeba było wykonywać dodatkowych prac.

? Niezbędne są tu wytyczne Polskich Linii Kolejowych dla projektantów linii ? mówił starosta.

Józefa Majerczak, członek zarządu PKP PLK S.A. wielokrotnie przypominała, że zbyt daleko idąca ingerencja w przygotowaną koncepcję może oznaczać fiasko dla całego projektu. ? Zwróćcie Państwo uwagę na to, ile czasu trwały prace nad przygotowaniem tej dokumentacji. Pewne modyfikacje są oczywiście możliwe, ale nie mogą być one zbyt daleko idące ? mówiła, odnosząc się do sugestii samorządowców. ? Jeśli tej inwestycji nie zaczniemy w odpowiednim czasie, może to oznaczać, że stracimy szansę na jej realizację, bo koszty nie będą kwalifikowalne i nie będzie środków na inwestycję ? próbowała tłumaczyć Józefa Majerczak, deklarując jednocześnie, że w najbliższym czasie dojdzie do kolejnego wspólnego spotkania już o charakterze roboczym, które być może zbliży propozycje projektantów do potrzeb lokalnych.

? Chcemy, aby zarząd PKP PLK wiedział, że widzimy problemy wynikające z przygotowanej koncepcji i gdy przyjdzie do szczegółowych uzgodnień z wykonawcą, nikt nie będzie nimi zaskoczony ? mówił starosta Piotr Uściński. ? Jeżeli jest możliwość skorzystania ze środków unijnych, które nie zostały wykorzystane do końca, jeśli jest szansa, aby na tym terenie wybudować jeszcze dodatkowe obiekty i w ten sposób je sfinansować, to oczekujemy, że PLK nam w tym pomoże. My ze swej strony deklarujemy pomoc w sprawach związanych z prowadzeniem tej inwestycji. Bo bardzo zależy nam na powodzeniu modernizacji linii kolejowej na naszym terenie ? podsumował dyskusję Piotr Uściński.

Pierwszy etap modernizacji linii Rail Baltica to odcinek Warszawa Rembertów?Zielonka?Tłuszcz (Sadowne). Linia zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim (docelowo do 200 km/h) i 120 km/h w ruchu towarowym. Wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa, sieć trakcyjna, zmodernizowane przejazdy, wybudowane tunele i wiadukty, przejścia dla pieszych, nowe perony. W Tłuszczu ma powstać Lokalne Centrum Sterowania. Nie zaprojektowano jednak bezkolizyjnego przejazdu, co budzi ostry sprzeciw władz samorządowych szczebla gminnego i powiatowego. Na linii kolejowej ma być zainstalowana nowa samoczynna blokada liniowa ? zespół urządzeń zwiększających przepustowość i zapewniających bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się w tym samym czasie na szlaku.

PKP PLK deklaruje, że dzięki tej inwestycji, oprócz skrócenia czasu podróży, ma zwiększyć się punktualność i poprawić komfort podróży oraz bezpieczeństwo.

Zdaniem biorących udział w spotkaniu samorządowców inwestycja ta powinna również spełniać uwarunkowania lokalne, pozwalać na sprawne poruszanie się pieszych i zmotoryzowanych pomiędzy poszczególnymi częściami miast, gmin i pomiędzy samymi miejscowościami. Brak nowoczesnych przejść w niektórych miejscach, przejazdów bezkolizyjnych czy też nawiązania do istniejącej sieci dróg może powodować utrudnienia.

Relacja filmowa ze spotkania dotyczącego modernizacji linii kolejowej, które odbyło się w UM w Wołominie (29 lutego 2008 r.) na stronie www.zyciepw.pl/luty-poselski-dyzur-w-zyciu.

Teresa Urbanowska