Dziennik w XXI wieku

Elektroniczny Dziennik Lekcyjny został wdrożony od września w Publicznym Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Ząbkach. Przygotowania do wdrożenia Dziennika Elektronicznego trwały 2 lata.

Dla nauczycieli i uczniów Gimnazjum Nr 1 w Ząbkach skończy się okres wpisywania ocen do dziennika w wersji ?papierowej?. Nadeszła nowa era ? Dziennika Elektronicznego. Wszystko wokół nas zmienia się z duchem czasu. Wykorzystywanie nowych technologii, z powodzeniem rozpowszechnianych w różnych dziedzinach, nie mogło ominąć swoim zasięgiem szkolnictwa. Przygotowania do wdrożenia Dziennika Elektronicznego trwały w Gimnazjum 2 lata. W tym czasie należało stworzyć w szkole infrastrukturę techniczną oraz odpowiednio przygotować personel. Prac przygotowawczych było sporo. Trzeba było zainstalować strukturalną sieć teleinformatyczną z gniazdami w każdej sali lekcyjnej, pokojach personelu i innych pomieszczeniach, oraz dokupić odpowiednią liczbę komputerów do szkoły. Urządzono serwerownię z centralną szafą dystrybucyjną i wydzielonym serwerem dla potrzeb pakietu oprogramowania wspomagającego zarządzanie szkołą.

Dyrektor szkoły Karol Małolepszy jako najtrudniejszy element wdrażania wskazuje przekonanie do projektu całego zespołu nauczycieli i przeprowadzenie koniecznych szkoleń kilkudziesięciu osób. Wszystkim, którzy obawiają się elektroniki i sądzą, ze dane zawarte w takim dzienniku nie będą dobrze chronione, wyjaśniamy iż wszystkie informacje zabezpieczone są na specjalnym serwerze, a dostęp do nich mają wyłącznie upoważnieni pracownicy i tylko w zakresie nadanych uprawnień. Każda zmiana w dzienniku jest rejestrowana i dokładnie wiadomo, kto i kiedy jej dokonał. Także rodzice mają możliwość śledzenia postępów swoich pociech w Elektronicznym Dzienniczku Ucznia. Tak naprawdę Dziennik w ząbkowskiej szkole funkcjonuje już od drugiego semestru, równolegle z tradycyjnym dziennikiem papierowym. Okres ten był konieczny dla oswojenia się z tą techniką. Początkowo pomysł wprowadzenia takiego dziennika większość osób traktowało z przymrużeniem oka. Jednak projekt doczekał się urzeczywistnienia, dzięki Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 2009 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Sylwia Kowalska