Janusz Piechociński- Jakie Partnerstwo Wschodnie? (cz. 2)

Z Europy Środkowej na Białoruś prowadzi transeuropejska magistrala kolejowa z Berlina rozdzielająca się w rejonie Warszawy na dwa alternatywne odcinki:  ? do Brześcia przez Terespol,  ? do Grodna przez Kuźnicę.  Ponadto tor kolejowy dociera do granicy z Białorusią w Siemianówce i w Bobrownikach.  Nowa unia celna spowoduje intensyfikację całopociągowych przeładunków między wagonami szeroko – i normalnotorowymi na granicy UE z Białorusią. Spowoduje też istotny wzrost zainteresowania usługami świadczonymi przez przygraniczne składy celne  i domy składowe . Na polskim odcinku granicy UE z Białorusią nie ma obecnie infrastruktury umożliwiającej całopociągowe przeładunki towarów masowych, kontenerów, paliw i chemikaliów. Nie ma też odpowiednich powierzchni składowych i magazynowych w celu ustanowienia składów celnych i tworzenia domów składowych. Dodatkowo na lokalizację i budowę tak potrzebnej w tej perspektywie infrastruktury granicznej wpływ będą miały względy ochrony środowiska.
Lokalizacja przeładunków uciążliwych dla środowiska nie będzie możliwa w Bobrownikach ze względu na sąsiedztwo Puszczy Knyszyńskiej chronionej jako obszar Natura 2000. Natomiast realizacja terminali przeładunkowych w rejonie Siemianówki napotka ograniczenia wynikają bliskości Puszczy Białowieskiej (Park Narodowy i rezerwaty przyrody) i zbiornika wodnego w Siemianówce na Narwi z chronionym siedliskiem ptactwa wodnego i ryb. Pozostają więc tylko dwie możliwości lokalizacyjne na granicy UE z UCBRK: rejon Kuźnicy i węzeł Terespol/Małaszewicze. Niewątpliwe jest, że spodziewany wzrost przewozów wymaga rozwoju infrastruktury w obu tych lokalizacjach, a w przyszłości przebudowy szlaku Tłuszcz – Sokółka i kolejowej południowej obwodnicy Warszawy (poprzez Pilawę, Górę Kalwarię, Czachówek, Tarczyn i Mszczonów) z dostosowaniem do maksymalnych nacisków na oś przy prędkości 160 km/godz. Na obu tych trasach nie tylko kolejarze swoich planach powinni już dziś uwzględnić nieuchronne inwestycje nie tylko w tory i ich otoczenie ale tworzenie przy linii kolejowej centrów logistycznych. Zabezpieczenie terenów w planach zagospodarowania przestrzennego powinno być też oczkiem w głowie radnych nadchodzącej kadencji. Polska na wschód od Wisły przy liniach kolejowych i ciągach drogowych powinna uwzględnić zachodzące zmiany w przestrzeni międzynarodowego handlu i przygotować dobre projekty aplikując o europejskie fundusze z nowego wieloletniego budżetu UE na lata 2014-2020.