O tunelu w Ząbkach i nie tylko

O budowie tunelu i dróg na terenie Miasta Ząbki, na które Urząd Miasta Ząbki pozyskał dofinansowanie ze środków unijnych z burmistrzem Robertem Perkowskim rozmawia Teresa Urbanowska.

– Jakich konkretnie inwestycji dotyczą projekty, które zakwalifikowane zostały do dofinansowania z pieniędzy unijnych?


– Dwa z trzech zakwalifikowanych projektów dotyczy kilkunastu dróg gminnych o znaczeniu strategicznym dla komunikacji w mieście. Nie są to drogi lokalne, które stanowiłyby jedynie dojazd do posesji lub służyły ograniczonej ilości mieszkańców. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć pod linkiem: http://robertperkowski.pl/?co=show&nom=590. Trzeci z naszych projektów, który zakwalifikowany został do realizacji to tunel drogowy pod torami kolejowymi. Miejsce na ten tunel jest zarezerwowane w tym miejscu od co najmniej 40 lat, więc to nic nowego. Jednakże z uwagi na zbliżającą się budowę Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) oraz Drogi Wojewódzkiej (DW) 631, tunel ten stałby się koniecznością. Obowiązujące rozporządzenie ministra infrastruktury mówi, że w przypadku budowy wiaduktu (lub tunelu) wszystkie przejazdy kolejowe zlokalizowane w odległości do 3 km, muszą zostać zlikwidowane. Zatem najdalej w 2014 roku po wybudowaniu DW 631 lub WOW (S17) stanęlibyśmy przed koniecznością budowy tunelu. Niestety wtedy pewnie nie moglibyśmy liczyć na środki unijne, po prostu na warunkach określonych przez PKP za swoje własne pieniądze pewnie musielibyśmy wybudować tunel. Zatem lepiej to zrobić teraz, powoli, na naszych warunkach i za pieniądze unijne. Ponadto tunel jest doskonałym obiektem poprawiającym bezpieczeństwo. Obejmować on będzie oddzielone od siebie jezdnie, ścieżkę rowerową, chodnik, windę, schody oraz przebudowę kilku skrzyżowań (Orla-Skorupki, Leszyckiego Batorego, ulicę Wojska Polskiego. Wszystko to mamy szansę wykonać ze środków unijnych.


– Co Miasto Ząbki musi przygotować – jakie dokumenty i opracowania,aby zdążyć na czas z rozpoczęciem tych wszystkich inwestycji?


– Praktycznie prawie wszystko już przygotowaliśmy w kontekście dróg. Czekamy teraz na pozwolenia na budowę (Zezwolenie Na Realizację Inwestycji Drogowej). Część dróg zaczynamy budować lada miesiąc. W 2010 prawdopodobnie skończymy większość planowanych inwestycji. W przypadku tunelu właśnie kończymy przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano-wykonawczej. Według. harmonogramu wszystkie pozwolenia wraz z kompletną dokumentacją wykonawczą będziemy mieli jesienią 2010. Prognozujemy, że właśnie jesienią 2010 będzie można wbić pierwszy szpadel w budowę tunelu.
– Jaki jest czas na przygotowanie niezbędnej dokumentacji?


– Jak najszybciej.
– Jakie są zagrożenia, które mogą spowodować, że nie skorzystacie z przyznanego dofinansowania?


– Największym zagrożeniem są ewentualne błędy proceduralne w końcowym rozliczeniu. Ilość wszystkich dokumentów jakie musimy wygenerować to objętość całej przestrzeni bagażowej (pod sam sufit) Citroena Berlingo. Przy tej ilości można popełnić jakiś błąd, który może skutkować zmniejszeniem dofinansowania. Projekty są po prostu bardzo ambitne. Dofinansowanie może ulec zmniejszeniu nawet w przypadku, gdy od wykonawcy zażądamy o jakiś dokument za dużo (np. umowy spółki lub wypisu z KRS przy składaniu oferty do przetargu). Są to bardzo ostre kryteria. Za mało dokumentów – źle, za dużo – też niedobrze. Trzeba być bardzo czujnym.
– Jakie problemy rozwiążą inwestycje o których mówimy? Czy są to inwestycje ważne tylko dla Ząbek?


– Po pierwsze poprawią bezpieczeństwo na naszych drogach ale również zmniejszą uciążliwość ruchu. Ten sam ruch pojazdów przeniesiony na nowo wybudowane drogi, które będą przystosowane do większego ruchu, spowoduje zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców, poprawi bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów oraz poprawi płynność ruchu na terenie Ząbek. Więc skutki tych inwestycji odczują nie tylko mieszkańcy Ząbek.
– Ile Miasto Ząbki musi ?dołożyć” z własnego budżetu, aby omawiane tu inwestycje zostały zrealizowane?


Prawdopodobnie około 15-20 milionów złotych. Kwota ta jest tak duża ponieważ znacząca część wydatków nie stanowiła wydatków kwalifikowanych, zwłaszcza część wykupu gruntów.
– Skąd weźmiecie tak duże pieniądze?


– Na pokrycie tej kwoty emitujemy obligacje.