Personalizacja warszawskiej karty miejskiej

karta_five_wzor_1.jpgJuż od 2 czerwca pasażerowie warszawskiej komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać ze spersonalizowanych kart miejskich. Dzięki temu udogodnieniu, korzystanie z biletów długookresowych stanie się jeszcze łatwiejsze, przyjemniejsze i bezpieczniejsze.
Jakie będą korzyści ze stosowania spersonalizowanej WKM?
W przypadku zgubienia lub kradzieży WKM, będzie możliwość jej zablokowania i odzyskania niewykorzystanej części biletu. Obecnie otrzymujemy rocznie ok. 1000 wniosków od pasażerów w tej sprawie. Wszystkie są odrzucane.

W trakcie kontroli biletów, pasażerowie posługujący się spersonalizowanymi kartami nie będą musieli mieć przy sobie żadnego dowodu tożsamości. To dobra wiadomość dla wszystkich osób ?zapominalskich”. W przypadku braku dokumentu ze zdjęciem, bilet okresowy na Karcie Miejskiej jest nieważny i w takiej sytuacji kontroler może wystawić wezwanie do zapłaty. Oczywiście posiadacze spersonalizowanej Karty Miejskiej, którzy korzystają z biletów ulgowych, będą musiały mieć przy sobie dokument poświadczający prawo do ulgi.

Dzięki personalizacji WKM Warszawa zaoszczędzi na samych kartach. Obecnie przy każdym kodowaniu biletu pasażer może otrzymać całkiem nową kartę. W ciągu ponad 6 lat wydawaliśmy ich co miesiąc średnio ok. 38 tys., przy czym w ostatnich latach i miesiącach ta ilość zdecydowanie wzrosła (w pierwszym kwartale 2008 roku było to już ponad 58 tyś. kart miesięcznie). Od momentu wprowadzenia do użytku Warszawskiej Karty Miejskiej w obiegu pojawiło się już ponad 3 mln sztuk tego nośnika biletów.

W przyszłości planujemy, że na Warszawskiej Karcie Miejskiej można będzie zakodować kolejne rodzaje biletów – m.in. 7 i 3 dniowe czy też dobowe. WKM będzie mogła być też wykorzystywana jako tzw. ?elektroniczna portmonetka”, czyli np. będzie mogła służyć jako karnet wejściowy do ośrodków sportów i rekreacji (baseny, hale sportowe itp.)

Wzory spersonalizowanych warszawskich kart miejskich

karta_five_wzor_1-5.jpgkarta_five_wzor_2.jpgkarta_five_wzor_2-1.jpgkarta_five_wzor_3.jpgkarta_five_wzor_4-3.jpgkarta_five_wzor_3-2.jpgkarta_five_wzor_5.jpgkarta_five_wzor_5-4.jpg

W jaki sposób można otrzymać spersonalizowaną WKM?
Wystarczy złożyć stosowny wniosek (ze zdjęciem legitymacyjnym) w którymś z Punktów Obsługi Pasażera ZTM. W formularzu pasażerowie muszą podać swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania z kodem pocztowym. Po weryfikacji danych, do czego konieczny będzie dowód tożsamości, pasażer otrzyma kartę od ręki. Wypełniony formularz, wraz ze zdjęciem, można też wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Formularz będzie także umieszczony na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego. Kartę odbiera się osobiście w siedzibie ZTM przy ul. Senatorskiej 37.
Kartę spersonalizowaną będą też mogły wyrobić osoby, które mają prawo do bezpłatnych przejazdów.

Czy wymiana karty miejskiej na spersonalizowaną będzie obowiązkowa?
Nie. W obiegu w dalszym ciągu będą funkcjonowały karty miejskie bez zdjęcia.

Ile kosztuje wyrobienie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej?
Pierwszy egzemplarz jest bezpłatny. Pasażerowie, którym zmieniły się dane osobowe umieszczone na karcie nie zapłacą również za jej duplikat. Duplikat będzie bezpłatny także w przypadku gdy karta uległa zniszczeniu nie z winy pasażera a także po 10 latach od wydania pierwszej karty (na tyle czasu jest przewidziana jej trwałość). W pozostałych sytuacjach, także w przypadku zgubienia lub kradzieży, za wyrobienie duplikatu pasażer będzie musiał zapłacić 10 zł.

Czy dane zbierane osobowe zbierane przez ZTM podczas procesu personalizacji karty są bezpieczne?
Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. 02.101.926), możemy gromadzić i przetwarzać dane osobowe niezbędne w trakcie procesu personalizacji karty. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. 2004 nr 100 poz. 1024), dane przez nas przechowywane mają najwyższy stopień bezpieczeństwa. Są chronione fizycznie oraz przez systemy teleinformatyczne.

Gdzie można kodować bilety na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej?
W każdym punkcie wyposażonym w terminal do kodowania kart, czyli w Punkcie Obsługi Pasażera ZTM (ul. Senatorska, Metro Ratusz-Arsenał, Metro Świętokrzyska, Metro Plac Wilsona, Metro Marymont), na każdej poczcie, oraz w kioskach oznaczonych logo sieci Strefa a także w automatach biletowych na stacjach metra oraz na Dworcu Centralnym.