W ZTM o komunikacji podwarszawskiej

W piątek 18 stycznia odbyło się coroczne spotkanie dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Pana Wisława Witka z przedstawicielami samorządów podwarszawskich, z którymi ZTM współpracuje. Podsumowano funkcjonowanie komunikacji podwarszawskiej w 2018 roku, poinformowano o nowych stawkach opłat za 1 km w komunikacji autobusowej i szynowej na 2019 r. obowiązującej w rozliczeniach z pomiędzy ZTM, a gminami.

Omówiono funkcjonowanie linii lokalnych Lxx, w szczególności problem niskiej jakości usług oraz duży wzrost kosztów funkcjonowania tych linii wynikających z ofert otrzymywanych w ostatnio w organizowanych przez ZTM przetargach. ZTM złożył gminom, które utrzymują linie Lxx na swoim terenie, propozycję poprawy jakości świadczonych usług, która jednak będzie wiązać się z wyższymi kosztami funkcjonowania tych linii i zaciągnięciem zobowiązań wieloletnich.

Spotkanie było również okazją na uzupełnieniem wakatów wśród przedstawicieli gmin w Radzie Warszawskiego Transportu Publicznego – organie opiniodawczo-doradczy w skład którego wchodzą przedstawiciele różnych środowisk: przewoźników, m.st. Warszawy, gmin podwarszawskich, organizacji ekologicznych, organizacji niepełnosprawnych, komisji dialogu społecznego ds. Transportu, eksperci ds. transportowych .

Omówiono również o utrudnieniach i zmiany w układzie linii komunikacyjnych w związku z budową II linii metra na Bródnie.

Dyrektor Pionu Przewozów Andrzej Franków potwierdził, że w lutym Ząbki zyskają autobusowe połączenie z II linią metra. Kursowanie linii 345 do Dworca Wileńskiego  nastąpi po zamknięciu dla ruchu ul. Kondratowicza (wg. obecnego harmonogramu od poniedziałku 18 lutego).

Wprawdzie zmiana trasy linii 345 jest wprowadzana łącznie, ze zmianami czasowymi związanymi z budową II linii metra na Bródnie, ale w przypadku linii 345 przebieg trasy ulicą Radzymińską i powiązanie z ze stacją metra pozostanie już na stałe. Jest to efekt wcześniejszych rozmów m.in. spotkania w dniu 9.10.2018 r. Postulat dotyczący zwiększenia częstotliwości kursów linii 199 i 345 ? ma szanse być zrealizowany w drugiej połowie roku po przedłużeniu II linii metra do stacji Trocka. Wtedy również linia 199 będzie dojeżdżała do II linii metra.

Miasto Ząbki w 2019 r. dopłaci  do linii autobusowych ZTM kursujących na jego terenie w pierwszej strefie biletowej tj. linii: 112, 140, 145, 190, 199, 340, 345, 738, N61, N62 oraz N66  ok 2,22 mln zł (wg. rozkładów obowiązujących w styczniu br). Oczywiście   zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów przełoży się na wzrost  kwoty dopłat Ząbek do budżetu m.st. Warszawy.

Istotną dla Ząbek jest również informacja, że pod koniec br. roku kończy się czteroletnia umowa między ZTM, a Kolejami Mazowieckimi, do tej pory ta umowa była wskazywana jako przeszkoda we wprowadzaniu zmian granic stref biletowych na liniach kolejowych. Będzie to okazja do wznowienia rozmów o wprowadzeniu korzystniejszych rozwiązań taryfowych dla mieszkańców Ząbek korzystających z pociągów

Źródło: UM Ząbki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.