A jednak się da…

Dość tajemniczy tytuł nosiła kolejna w tym roku sesja naukowa w I LO im. W. Nałkowskiego w Wołominie, która odbyła się 27 marca. Tym razem organizatorzy postanowili przybliżyć trudne, ale ciekawe zagadnienia z dziedziny matematyki i informatyki. Uczniowie oraz zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać trzech mini wykładów.

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego ? Marek Kordos ? w swoim wystąpieniu, w bardzo przystępny sposób, przedstawił fragment historii matematyki dotyczący rozwiązywania równań algebraicznych. Jak się okazuje równania pierwszego stopnia potrafili już rozwiązywać Sumerowie, pięć tysięcy lat temu. Starożytni Grecy sprawnie rozwiązywali już równania drugiego stopnia, systematyzując niezależne dotąd twierdzenia w jeden spójny system. Tysiąc lat później Arabowie równania drugiego stopnia rozwiązywali geometrycznie. A ok. 1510 roku Włoch Scipione del Ferro, wykorzystując arabskie osiągnięcia znalazł ogólne rozwiązanie równania sześciennego. W efekcie w 1540 roku Włoscy matematycy opracowali metodę rozwiązań wszystkich typów równań stopnia czwartego.

Kolejnym prelegentem był dr Tomasz Kazana, który wprowadził słuchaczy w arkana Kryptografii klucza publicznego. Doktor wyjaśnił główne pojęcia związane z kryptologią, która współcześnie jest związana z wieloma dziedzinami, m.in. matematyką, informatyką, teorią informacji, inżynierią czy bezpieczeństwem komputerowym. Słuchaczy zainteresowały informacje o początkach kryptologii ? szyfr Juliusza Cezara, szyfr zastępowy (permutacyjny), podstawowe informacje o maszynie szyfrującej Enigma ? w ten sposób zostali wprowadzeni w tajniki szyfrów tradycyjnych opartych na tzw. tajnym kluczu. Następnie prelegent przedstawił niektóre możliwości łamania kodów i współczesne metody szyfrowania oparte na tzw. kluczu publicznym.

Na zakończenie wystąpił dr Wojciech Czerwiński, który zaciekawił obecnych na sesji słynną Teorią gier. Doktor przybliżył zebranym jej historię i twórców. Wywodzi się ona z badania gier hazardowych, a zastosowanie znajduje w wielu dziedzinach nauki, np. w: ekonomii, biologii, socjologii czy informatyce. Badacze zajmujący się teorią gier i jej zastosowaniami często wyróżniani są Nagrodą Nobla.

Doktor Czerwiński w praktyczny sposób, angażując uczniów, objaśnił m.in. grę zwaną Dylematem więźnia.

Organizatorami sesji były nauczycielki matematyki I LO ? wicedyrektor Iwona Kazana, Alicja Kryśkiewicz, Ewa Bielec i Małgorzata Rząsa oraz nauczyciel informatyki ? Przemysław Pawłowski.

Sesję poprowadzili uczniowie klas drugich: Linda Kłosowska i Konrad Kowalczyk.

A jednak się da… zaciekawić matematyką, w ciekawy i przystępny sposób o niej opowiadać, pokazać obecność matematyki w życiu codziennym.

BT