Mistrzowskie lody z Ząbek

małe

Mateusz Olszewski z Ząbek znalazł się w gronie finalistów i zdobył „Złotą Szpatułkę” na prestiżowym  Gelato Festival 2018, który zdaniem wielu znawców tematu jest jednym najważniejszych wydarzeń w świecie lodów włoskich. W tym roku festiwal lodów gościł w Polsce po raz drugi, a wielki finał trasy europejskiej odbędzie się we Florencji podczas Festiwalu “All Star”.

Na polskim „przystanku” Gelato Festival 2018 w Warszawie nie zabrakło też mocnego akcentu z Powiatu Wołomińskiego. Mateusz Olszewski z ząbkowskiej Lodziarni Palermo zdobył „Złotą Szpatułkę” w konkursie Tonda Challenge, a wcześniej podczas profesjonalnego konkursu dla lodziarzy Challenge Primulator został jednym ze zwycięzców. Dzięki tym zwycięstwom będzie reprezentował Polskę w kolejnym etapie konkursu Gelato Festival World Masters.
Zapytaliśmy laureata o jego drogę do tego ogromnego  sukcesu

– Skąd pomysł na lody o smaku kremówki?
– Pomysł na lody o smaku kremówki., pojawił się w mojej głowie spontanicznie. Polska edycja konkursu  ma na celu wyłonienie smaku, który będzie reprezentował Polskę na Mistrzostwach Europejskich. Pomyślałem o klasycznym polskim deserze, którego lodową wersję chcę promować w europejskim finale. Rozpocząłem od smaku masy lodowej, który miał naśladować smak kremu, dla dopełnienia kompozycji użyłem pokruszonego ciasta francuskiego.

– Jak zaczęła się Pana przygoda z produkcją  lodów?
– Pochodzę z rodziny o tradycjach lodziarskich, od ponad 25 lat prowadzimy w Ząbkach lodziarnię pod nazwą Palermo. Od najmłodszych lat pomagałem budować rodzinny biznes. Dorastałem na produkcji lodziarskiej i przy sprzedaży lodów. Z biegiem lat pomoc stała się sposobem na życie i ogromną pasją.

– Jakie sukcesy udało się Panu dotychczas osiągnąć?
– Dotychczas nie uczestniczyłem w konkursach. Skupiałem się na rozwoju zawodowym. Ukończyłem kursy lodziarskie organizowane przez Carpigiani Gelato University oraz Scuola di Gelato MEC3. Udzielałem się również w Gelato World Tour organizowanym w Berlinie i Singapurze. Nawiązywałem znajomości, podglądałem jak pracują mistrzowie lodziarscy w innych krajach. W kwietniu 2018 po namowach mojej rodziny i bliskich znajomych zdecydowałem się na start w Gelato Festival Challange w Łodzi, na którym zdobyłem drugie miejsce za smak KREMÓWKA, który zaprezentowałem również na Gelato Festival 2018 w Warszawie.

– Jakie produkty stosuje Pan do produkcji swoich lodów?
– W produkcji naszych lodów używamy świeżego mleka i śmietanki z Kujaw, żółtek jaj, czekolady z Lubeki, świeżych owoców i przetworów owocowych. Składników dobrej jakości, które wprost przekładają się na ostateczny smak lodów.

– W jaki sposób tworzy Pan nowe smaki ?
– Nowe smaki to szukanie inspiracji i wiele prób, które trzeba przeprowadzić, żeby uzyskać zadowalający smak i konsystencję. Wytrwałość popłaca, bo najlepsze kompozycje zyskują uznanie i uśmiech na twarzach gości, a to w tym zawodzie jest najlepszą zapłatą  za poniesiony trud. Wczoraj na Gelato Festival w Warszawie zdobyłem Złotą Szpatułkę – to dla mnie ogromny sukces.

Gelato Festival Warsaw to jeden z etapów konkursu Gelato Festival World Masters na skalę międzynarodową, podczas którego jurorzy profesjonalni oraz publiczność oceniają smaki lodów, wykreowane specjalnie na to wydarzenie i wybierają najlepszych producentów lodów.
W skład jury profesjonalnego polskiej edycji festiwalu weszli: Bohdan Kołakowski, manager ds. gastronomii, sommelier, bloger i poeta,  Aleksandra Olczyk, redaktor „Życia Powiatu na Mazowszu”,  autorka bloga Cztery Fajery  Magdalena Pawlak, fotograf kulinarny, „Home Photo Shot”, Paweł Wolny, fotoreporter  „Życia Powiatu na Mazowszu”, Kamila Tokarska, autorka bloga kulinarnego „Ugotowane – Pozamiatane”,  Iza Kraj, dziennikarka „SuperExpressu” oraz Agnieszka Karp-Szymańska, współwłaścicielka portalu CzasDzieci.pl.
Sponsorami strategicznymi tego wydarzenia są: Sigep, Carpigiani, Gelato World Tour oraz Mec3 i ifi.  Gelato Festival Varsav było obsługiwanie od strony PR przez firmę Perfect Ideas. Warto także zaznaczyć, że przy organizacji wydarzenia współpracowała Agnieszka Szyszkowska (Asz Marketing)  z Wołomina.
Zwycięskim smakiem okazał się sorbet z chlebowca (durian), jagody kamczackiej i ryżu jaśminowego wykreowany przez Piotra i Adama Lubockich z cukierni Artisan w Szczecinie.

Tekst: Teresa Urbanowska
Zdjęcie główne: Magdalena Pawlak, Home Photo Shot
Fotorelacja: Aleksandra Olczyk

Komentarze

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.