Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Wołomin - zmiana rozkładu linii L40

Wołomin – zmiana rozkładu linii L40

W związku z uruchomieniem nowego przystanku na linii L40 (Wołomin PKP Słoneczna – obok galerii handlowej) oraz skorygowaniem trasy z uwzględnieniem przystanków Waryńskiego [...]
0 komentarzy
Tymczasowa organizacja ruchu na DW 634 od 25 lipca 2024 na czas prowadzenia robót pozajezdniowych

Tymczasowa organizacja ruchu na DW 634 od 25 lipca 2024 na czas prowadzenia robót pozajezdniowych

Wykonawca przebudowy drogi wojewódzkiej nr 634 informuje o wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu od 25 lipca 2024 na czas prowadzenia robót pozajezdniowych na całym [...]
0 komentarzy
Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 635: lepsza komunikacja i rozwój regionu

Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 635: lepsza komunikacja i rozwój regionu

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie rozpoczął prace nad projektem nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 635. Odcinek ten będzie przebiegał od miejscowości Czarna [...]
0 komentarzy
Dwa utonięcia w Jeziorze Zegrzyńskim w ciągu kilkunastu godzin

Dwa utonięcia w Jeziorze Zegrzyńskim w ciągu kilkunastu godzin

To był czarny weekend na Zegrzu oraz w wodach Mazowsza. W Jeziorze Zegrzyńskim utonęły dwie osoby w ciągu kilkunastu godzin, trzecia w Wiśle, [...]
0 komentarzy
Obchody Święta Policji w Komendzie Powiatowej Policji w Wołominie

Obchody Święta Policji w Komendzie Powiatowej Policji w Wołominie

W piątek 19 lipca br. w Miejskim Domu Kultury w Wołominie odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 105. rocznicy powołania Policji Państwowej. Święto [...]
0 komentarzy

To jest i będzie kadencja współpracy i dialogu

O spotkania w jednostkach organizacyjnych powiatu, rozmowy z burmistrzami i wójtami powiatu wołomińskiego oraz o kierunki działań mające poprawić bezpieczeństwo mieszkańców powiatu wołomińskiego [...]
0 komentarzy
Potężna kraksa na DW 634

Potężna kraksa na DW 634

19 lipca na drodze wojewódzkiej nr 634 w Lipce doszło do zderzenia 3 samochodów. W wyniku zdarzenia nikt nie ucierpiał – zapewnia rzecznik [...]
0 komentarzy
Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Zderzenie aż siedmiu samochodów miało miejsce w Emilianowie na trasie S8 19 lipca po południu. Na miejscu pojawiło się kilka zastępów straży pożarnej, [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 25 lipca do 6 sierpnia planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego.     Obszar Data [...]
0 komentarzy
Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

W ciągu ostatniej doby w wypadkach drogowych zginęło 5 osób. Od początku wakacji ofiar śmiertelnych na drogach naszego kraju było 156. Policja prezentuje [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.