Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Ponad 68 mln zł z KFS dla Mazowsza w 2026 roku!

Ponad 68 mln zł z KFS dla Mazowsza w 2026 roku!

W 2026 roku Mazowsze otrzyma aż 68 mln 465 tys. zł z Krajowego Funduszu Szkoleniowego! To najwyższa kwota w historii KFS przyznana województwu [...]
0 komentarzy
Boże Narodzenie po mazowiecku

Boże Narodzenie po mazowiecku

Od wieków na Mazowszu Boże Narodzenie łączyło religijny wymiar z dawnymi wierzeniami ludowymi oraz kalendarzem rolniczym. Pomimo, że świętowanie w każdym z domów [...]
0 komentarzy

Zderzenie osobówek w Ząbkach

20 grudnia w Ząbkach doszło do zderzenia dwóch samochodów osobowych. Na miejscu niezwłocznie pojawiły się wszystkie niezbędne służby ratunkowe – straż pożarna, dwa [...]
0 komentarzy
Samochód osobowy uderzył w drzewo

Samochód osobowy uderzył w drzewo

21 grudnia w Jadowie, kierujący pojazdem osobowym stracił panowanie nad autem, które następnie uderzyło w drzewo przy jednej z lokalnych dróg.  Zderzenie osobówek [...]
0 komentarzy
Zderzenie osobówek na S8. Jedno z aut przewróciło się na bok.

Zderzenie osobówek na S8. Jedno z aut przewróciło się na bok.

20 grudnia w godzinach porannych na trasie S8 w okolicach wsi Dybów-Kolonia w gminie Radzymin doszło do poważnego zdarzenia drogowego z udziałem dwóch [...]
0 komentarzy

11 nowych FLIRT-ów dla Kolei Mazowieckich

Rekordowa inwestycja Kolei Mazowieckich! Spółka podpisała umowę z firmą Stadler Polska na zakup 11 nowoczesnych pociągów elektrycznych FLIRT o wartości ponad 711 mln zł [...]
0 komentarzy

Co się wydarzyło 5 grudnia w Ząbkach?! Magia, emocje i świąteczny klimat!

W pierwszy piątek grudnia w Ząbkach, zgodnie z tradycją odbyło się Rozświetlenie Choinki Miejskiej w Parku Miejskim im. Szuberta. Ale nie było to [...]
0 komentarzy

Mazowsze wybrało patronów 2026 roku

Sejmik Województwa Mazowieckiego ogłosił nazwiska wybitnych Polaków, którzy obejmą patronat nad nadchodzącym rokiem. Są nimi Andrzej Strug, Pola Gojawiczyńska i Mieczysław Fogg. W [...]
0 komentarzy
Pożar w przychodni w Kobyłce

Pożar w przychodni w Kobyłce

19 grudnia  do Państwowej Straży Pożarnej w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku przychodni zdrowia w Kobyłce przy ul. Załuskiego. Zgodnie z [...]
0 komentarzy
Zderzenie osobówek w Woli Rasztowskiej

Zderzenie osobówek w Woli Rasztowskiej

19 grudnia w Woli Rasztowskiej doszło do zderzenia dwóch pojazdów. Do zdarzenia, które miało miejsce na jednej z lokalnych dróg, natychmiast skierowano siły [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.