Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Wołomin - komunikat w sprawie sytuacji przy ul. Warszawskiej 21

Wołomin – komunikat w sprawie sytuacji przy ul. Warszawskiej 21

17 kwietnia doszło do zapadnięcia się zaplecza usługowego budynku przy ul. Warszawskiej 21. Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników, podjęto decyzję o natychmiastowej ewakuacji [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim, Wyszkowskim, Ostrowskim, Węgrowskim i Sokołowskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od  22 do 29 kwietnia planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Święta wielkanocne i wiosenne zwyczaje

Święta wielkanocne i wiosenne zwyczaje

Co wspólnego z Mazowszem mają turki? Dlaczego w Prostyni piecze się z ciasta figurki kóz? I gdzie bębni się na barabanie? Odpowiedzi na [...]
0 komentarzy
Licealiści z Wołomina z życzeniami dla kombatantów

Licealiści z Wołomina z życzeniami dla kombatantów

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego PUL im. 111 Eskadry Myśliwskiej z Wołomina odwiedzili kombatantów mieszkających na terenie powiatu, przekazując im symboliczne, świąteczne paczki przygotowane [...]
0 komentarzy
Gmina Dąbrówka naprawdę może stać się wizytówką Mazowsza

Gość Życia – Teresa Urbanowska zaprasza – Zenon Zadróżny, Wójt Gminy Dąbrówka

Z Zenonem Zadróżnym, wójtem Gminy Dąbrówka nasza redakcyjna koleżanka Teresa Urbanowska rozmawiała o tym czy Gmina Dąbrówka powinna mieć nową oczyszczalnię ścieków? Redaktor [...]
0 komentarzy

Gość Życia – Teresa Urbanowska zaprasza – Anna Ochnik, prezeska Radzymińskiego Klubu Biznesu

O tym czy biznes to tylko domena mężczyzn a także o oczekiwaniach względem reaktywowanego przez Arkadiusza Werelicha, starostę wołomińskiego, Forum Gospodarczego Powiatu Wołomińskiego, [...]
0 komentarzy

Mazowsze wspiera młodzież i seniorów

Znamy rozstrzygnięcia tegorocznych programów wsparcia „Mazowsze dla seniorów” i „Mazowsze dla młodzieży”. Sejmik Mazowsza wsparł łącznie aż 182 projekty na kwotę blisko 5 mln zł. MAZOWSZE DLA SENIORÓW [...]
0 komentarzy
Mazowsze w trosce o zdrowie mieszkańców

Mazowsze w trosce o zdrowie mieszkańców

Sejmik Województwa Mazowieckiego pomoże w 40 działaniach związanych ze zdrowiem psychicznym i profilaktyką chorób, m.in. nowotworowych czy metabolicznych. Do powiatów i miast na [...]
0 komentarzy
320 projektów sołeckich ze wsparciem sejmiku

320 projektów sołeckich ze wsparciem sejmiku

Budowa placów zabaw i siłowni plenerowych, wymiana oświetlenia ulicznego, remont strażnic, świetlic wiejskich i kapliczek czy zakup strojów ludowych, a nawet świetlic kontenerowych – to tylko niektóre zadania, [...]
0 komentarzy
Ząbki - Rusza kolejna miejska inwestycja infrastrukturalna

Ząbki – Rusza kolejna miejska inwestycja infrastrukturalna

16 kwietnia 2025 roku władze Ząbek sfinalizowały kolejną inwestycję w poprawę infrastruktury miejskiej. Podpisana została umowa na budowę nowego oświetlenia drogowego wzdłuż ul. [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.