Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Uroczyste Ślubowanie Kadetów klas I Liceów Mundurowych PUL z Wołomina i Dębego Wielkiego

Uroczyste Ślubowanie Kadetów klas I Liceów Mundurowych PUL z Wołomina i Dębego Wielkiego

„Bronić honoru i dobrego imienia szkoły, miasta, regionu. Rzetelnie zdobywać wiedzę, pogłębiać ją i rozwijać się dla chwały i szczęścia przyszłości Polski, mojej [...]
0 komentarzy
Deklaracja likwidacji składowiska odpadów w Wołominie: mieszkańcy muszą jedynie… zaczekać

Deklaracja likwidacji składowiska odpadów w Wołominie: mieszkańcy muszą jedynie… zaczekać

Wojewoda Mazowiecki, Mariusz R. Frankowski, spotkał się z przedstawicielami gmin i powiatów z tzw. „obwarzanka” warszawskiego, czyli regionów otaczających stolicę. Głównym tematem dyskusji [...]
0 komentarzy
Samorząd Mazowsza nagrodzi najlepsze projekty sołeckie

Samorząd Mazowsza nagrodzi najlepsze projekty sołeckie

Ostatnie dni na zgłoszenie się do konkursu „Najlepsza inicjatywa zrealizowana w ramach programu Mazowsze dla sołectw 2024”. Samorząd Mazowsza wybierze najlepsze sołeckie projekty [...]
0 komentarzy

Sejmik Mazowsza wspiera powodzian

Samorząd województwa dolnośląskiego dostanie z budżetu Mazowsza 5 mln zł na odbudowę zniszczonej w wyniku powodzi infrastruktury. To najważniejsza decyzja VI posiedzenia sejmiku [...]
0 komentarzy
Dwie ofiary śmiertelne tlenku węgla

Dwie ofiary śmiertelne tlenku węgla

21 października 2024 roku ok. godziny 20:30 do SKKP PSP w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o prawdopodobnym zatruciu gazem dwóch osób. Po przybyciu na [...]
0 komentarzy
Pożar w budynku mieszkalnym

Pożar w budynku mieszkalnym

21 października kilka minut po godzinie 9:30 do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku mieszkalnym w [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od  23 do 31 października planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Nielegalne wyścigi uliczne

Nielegalne wyścigi uliczne

Nielegalne wyścigi uliczne to zjawisko, które w ostatnich latach – a w zasadzie w ostatniej dekadzie – przybiera na sile i stanowi poważny [...]
0 komentarzy
Gość Życia – Teresa Urbanowska zaprasza – Eryk Skłodowski, wiceprezes Kancelarii Podatkowej Skłodowscy

Gość Życia – Teresa Urbanowska zaprasza – Eryk Skłodowski, wiceprezes Kancelarii Podatkowej Skłodowscy

CIT estoński? A co to jest takiego? Komu i jakie korzyści ta forma opodatkowania może przynieść a dla kogo jest niedostępna? To tylko [...]
0 komentarzy
Wołomin dla Lądka Zdroju – Wspólnie dla Powodzian

Wołomin dla Lądka Zdroju – Wspólnie dla Powodzian

Nasze serca biją jednym rytmem – rytmem pomocy i wsparcia. Wołomin ponownie pokazuje, co to znaczy prawdziwa solidarność. Tym razem łączymy siły dla [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.