Nowy system odbioru odpadów w gminie Radzymin

Marki - harmonogram odbioru odpadów 2023

Od 1 kwietnia 2019 r. w Gminie Radzymin obowiązuje nowy model naliczania opłat za odbiór odpadów i nowe stawki „śmieciowe”. Od czasu, gdy rozpoczęła się dyskusja nt. nowego modelu, otrzymaliśmy od Państwa mnóstwo pytań, które wpływały do nas podczas wizyt mieszkańców w urzędzie czy dyskusji w gronie radnych, a także telefonicznie, mailowo, przez media społecznościowe, na spotkaniach Burmistrza z mieszkańcami, itd.

Przedstawiamy  odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

W części 1 zawarto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o przyczyny wprowadzenia nowego modelu gospodarki odpadami w gminie Radzymin i wzrostu kosztów gospodarki odpadami:

Pyt. Dlaczego tak drastycznie zmieniają się ceny za odbiór odpadów?

Jest to konsekwencja sytuacji na mazowieckim rynku śmieciowym. Opisywał to niedawno szanowany dziennik ?Rzeczpospolita? w artykule pod znamiennym tytułem ?Gminy toną w podwyżkach? oraz inne media.

Obraz na stronie qa1_ilustracja1.jpg

W niektórych samorządach doszło do sytuacji, w których w ogóle nie odbierano odpadów (Nasielsk, Nieporęt). My tego scenariusza uniknęliśmy.

Na rosnące ceny wpływa wiele elementów:

  • Opóźnienie w uchwaleniu przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w związku z brakiem pozytywnych opinii Ministra Środowiska ? Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. Brak tego strategicznego dokumentu nie pozwala inwestować w rozwój infrastruktury odpowiedzialnej za gospodarkę odpadami;
  • Uchylenie przez Ministra Środowiska pozwoleń zintegrowanych dla Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Na terenie aglomeracji funkcjonuje 6 instalacji w których możliwe jest przetwarzanie odpadów komunalnych. Na skutek uchylenia decyzji przez ministra, jedynie 2 z nich funkcjonują legalnie;
  • Wzrost kosztów pracy;
  • Wyższe ceny energii;
  • Wyższe koszty paliwa
  • Nawyki konsumpcyjne ? coraz większe ilości wytwarzanych odpadów;
  • Rosnące poziomy minimalnego odzysku odpadów dla gmin;
  • Chaos legislacyjny;

Bardzo istotne z punktu widzenia kształtowania ceny jest również sposób organizacji rynku gospodarowania odpadami. Każda gmina przypisana jest do określonego obszaru wynikającego z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, a odpady odbierane z terenu danej gminy trafić mogą tylko do instalacji znajdującej się na terenie tego obszaru. Gmina Radzymin przypisana została do obszaru metropolitarnego, gęsto zaludnionego, gdzie liczba instalacji jest niedostateczna, a lokalizowanie nowych obiektów z uwagi na bliskość zabudowy sprawia duże problemy, co przekłada się na wyższe ceny.

Sąsiedni Klembów należy już do innego obszaru i przekłada się to na wyraźną różnicę w cenie. Do momentu uchwalenia nowego WPGO podobnie było z Dąbrówką.

To wszystko sprawiło, że koszt przyjęcia 1 tony odpadów w RIPOK wzrósł w ciągu roku z nieco ponad 200 do niemal 600 zł, co przekłada się na wzrost kosztów dla mieszkańców.

Pyt. Dlaczego gmina zmienia system opłat za odbiór odpadów? Nie może być tak jak było?

Celem jest uszczelnienie systemu. Niestety, nie wszyscy mieszkańcy rzetelnie informowali o liczbie osób zamieszkujących nieruchomość. W poprzednim systemie opłata była naliczana od osoby zadeklarowanej w deklaracji śmieciowej.

Nie mamy skutecznych narzędzi, by zweryfikować prawdziwość deklaracji. Szacujemy, że kilka tysięcy osób mogło korzystać z systemu bez opłat. Nie chcemy, by uczciwi ponosili za nich koszt. Opomiarowanie wodą daje lepszy obraz tego, ile osób zamieszkuje w danej nieruchomości, niż nieweryfikowalna w praktyce deklaracja.

Jeślibyśmy zdecydowali się na kontynuację systemu opłat od osoby (przy podwyżce do 34 zł za osobę), prawdopodobnie bylibyśmy świadkami tego, co wydarzyło się w Zielonce. Jak donosi „Rzeczpospolita” –  po pierwszej podwyżce opłat u naszego sąsiada z systemu ubyło tysiąc mieszkańców.

Aby możliwe było zawarcie umowy na odbieranie odpadów, metodę i stawki za odbiór odpadów muszą być ustalone na takim poziomie aby osiągnęły kwotę wynikającą z przetargu powiększone o koszt obsługi systemu przez pracowników odpowiadających za gospodarkę odpadami oraz usuwanie dzikich wysypisk.

Prawo dopuszcza wybór metody w zależności od:

  • liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub
  • ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub
  • powierzchni lokalu mieszkalnego lub
  • liczby gospodarstw domowych.

Dodatkowo możliwe jest różnicowanie stawki w zależności od:

  • lokalizacji zabudowy: miasto / wieś
  • charakteru zabudowy: zabudowa jednorodzinna / wielorodzinna

Prawo nie dopuszcza ustalenia metody zależnej od ilości (masy) wytwarzanych odpadów.

Ze wszystkich dopuszczalnych metod ze względów solidarności społecznej odrzucone zostało różnicowanie stawki ze względu na:

  • miasto i wieś ? liczba mieszkańców miasta i terenów wiejskich jest zbliżona, ale na terenie miasta ta sama liczba mieszkańców skoncentrowana jest na mniejszej powierzchni, co przełożyło by się na wyższy koszt odbioru odpadów z terenów wiejskich (paliwo).
  • Zabudowę jednorodzinną i wielorodzinną ? chociaż koszt odbioru odpadów z zabudowy wielorodzinnej jest niższy niż z budynków jednorodzinnych ? większa koncentracja zabudowy, to odpady odbierane z osiedli wielorodzinnych są słabo albo w ogóle nieposegregowane, co podnosi koszt ich przetwarzania.

Utrzymanie obecnej metody uzależnionej od liczby osób mieszkających w gospodarstwie domowym sprawiłoby, że przy ofercie, która została złożona w przetargu stawki wyniosłyby:

  • 34 zł od osoby w przypadku odpadów segregowanych
  • 68 zł od osoby w przypadku odpadów zmieszanych

Uzależnienie opłaty od liczby budynków zostało odrzucone z uwagi na to iż metoda ta bardzo uderza w osoby samotne i starsze, które posiadając budynek płaciłyby od niego kwotę taką samą jak wieloosobowa rodzina wytwarzająca nieporównywalnie większą ilość odpadów.

Ze wszystkich dostępnych metod, najlepszą wydaje się ta zależna od ilości zużytej wody. I chociaż nie me bezpośredniego przełożenia pomiędzy ilością zużytej wody a ilością wytworzonych opadów, to dość dokładnie wskazuje ono na sposób funkcjonowania mieszkańców danej nieruchomości i jak z niej korzystają. Do zalet tej metody należy zaliczyć powszechność oraz fakt, że dużo skuteczniej niż inne metody uszczelnia system poboru opłat. Bez względu na to czy lokal jest wynajmowany, czy mieszkaniec jest zameldowany, a nawet gdy budynek jest nieodebrany, jeśli zużywana jest woda, opłata za odbiór odpadów będzie nieuchronna.

Dzięki powszechności zwiększa się liczba osób płacących za odbiór odpadów i tym samym stawka za ich odbiór staje się niższa dla wszystkich.

Pyt. Jakie koszty ponosi gmina na gospodarkę odpadami?

Na wykresie poniżej przedstawiono miesięczne koszty odbioru i utylizacji odpadów w gminie Radzymin od 2012 roku, od kiedy to gminy mają obowiązekodbioru odpadów od wszystkich mieszkańców ? na wykresie widać ogromną tendencję wzrostową od początku 2018 r.:

Obraz na stronie qa1_ilustracja2.jpg

Trzeba pamiętać, że gminny system gospodarki odpadami zgodnie z prawem musi być systemem samofinansującym się. Oznacza to, że wszystkie wpływy do gminy z opłat za odbiór odpadów muszą być wykorzystane na system gospodarki odpadami, gmina na tym nie zarabia. Jednocześnie, jeśli rosną koszty gminy ? tak jak miało to miejsce w ostatnich kilkunastu miesiącach ? gminie nie wolno do gospodarki odpadami dokładać z gminnego budżetu i wzrost kosztów przekłada się na wyższe opłaty dla mieszkańców.

Pyt. Czy zapłacę mniej, jeśli wyrzucę śmieci ?do lasu?,spalę w piecu lub pozbędę się ich w inny nielegalny sposób?

Nie, nie opłaca się pozbywać śmieci w nielegalny sposób. Wprowadzony w 2012 nowy system gminnej gospodarki odpadami, który zobowiązuje gminy do odbioru i utylizacji odpadów dla wszystkich mieszkańców, powoduje, ze cała gminna społeczność solidarnie odpowiada za wytwarzane śmieci, a wszyscy mieszkańcy ponoszą koszty gminnej gospodarki odpadami. Każdy właściciel czy zarządca nieruchomości musi ponosić opłatę za odbiór odpadów zgodnie z przyjętym w danej gminie systemem. Za nielegalny wywóz odpadów czy pozbywanie się ich w sposób, który niszczy środowisko naturalne lub zatruwa powietrze, grożą kary administracyjne i konsekwencje prawne.

Ustawodawca celowo nie dopuścił modelu opłat zależnego od masy wyprodukowanych odpadów, aby uniknąć nasilania się zjawisk, związanych z nielegalnym pozbywaniem się odpadów w celu zmniejszenia opłat.

Pyt. Czy mogę zrezygnować z odbioru odpadów przez gminę, czyli samodzielnie podpisać z firmą umowę na wywóz odpadów i wypisać się z gminnego systemu?

Nie, gdyż ?wprowadzona w 2012 r. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przekazała gminom kompetencje w zakresie gospodarki odpadami. Przed wejściem tych przepisów w życie każdy mieszkaniec podpisywał z firmą odpadową własną umowę (płacił za pojemnik). Po wejściu nowelizacji ustawy odpowiedzialność za gospodarkę śmieciami spoczywa na gminie. To ona ogłasza przetarg i wybiera wykonawcę usługi wywozu i dalszego zagospodarowania odpadów. (?)? (źródło: www.marki.pl). Firmy odbierające odpady nie mogą też zawierać umów z osobami fizycznymi, a jedynie z osobami prawnymi i firmami, od których odbiór odpadów nie jest organizowany przez gminę.

Samorząd nie zarabia (i nie może zarabiać) na śmieciach. Miasto pobiera tylko opłaty, która ma pokrywać koszty usługi. Co więcej, obecnie żadna firma prywatna nie podpisze umowy z prywatnym odbiorcą, który nie prowadzi działalności gospodarczej.

Pyt. Dlaczego w gminie Radzymin wybrano modelnaliczania opłat za śmieci w oparciu o zużycie wody?

Naliczanie opłat za odbiór odpadów według zużycia wody jest jednym z trzech dopuszczalnych prawnie modeli zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która mówi że opłaty mogą być naliczane według:

  • liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub
  • ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub
  • powierzchni lokalu mieszkalnego lub
  • liczby gospodarstw domowych.

Ustawa nie dopuszcza naliczania opłat od ilości (masy) wytwarzanych odpadów. (Gdyby było to możliwe, prawdopodobnie wzrosła by znacząco skala nielegalnego pozbywania się odpadów ? wyrzucanych w lasach i nielegalnych składowiskach, spalanych w piecach, itp.)

Z analizy, którą szczegółowo przedstawił Burmistrz Radzymina podczas sesji Rady Miejskiej w Radzyminie w dn. 11.03.2019 (nagranie z sesji od 2?48?), wynika, że model naliczania opłat od zużycia wody jest najkorzystniejszy dla mieszkańców, jak również jedyny możliwy ze względu na ustawowe górne limity stawek opłat w poszczególnych modelach.

Dzięki naliczaniu opłat od zużycia wody w kosztach wytwarzanych śmieci będą partycypować wszyscy mieszkańcy, niezależnie od tego czy są zameldowani, czy niezameldowani, czy przebywają w gminie Radzymin czasowo, np. wynajmują mieszkanie, czy też mieszkają na stałe. W systemie będą też ujęte zamieszkałe budynki, które nie zostały jeszcze odebrane przez nadzór budowlany, lecz są już zamieszkałe i powstają na nich odpady komunalne. I choć można argumentować, że zużycie wody nie jest bezpośrednio skorelowane z ilością wytwarzanych śmieci, to dość dokładnie wskazuje ono na sposób funkcjonowania mieszkańców danej nieruchomości i jak z niej korzystają, co ustawodawca wziął pod uwagę, wpisując taki sposób naliczania opłat do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Opłaty w modelu bazującym na zużyciu wody będą nieuchronne, przez co system staje się bardziej powszechny i szczelny. Zwiększa się też baza osób płacących. Dzięki temu koszty całkowite odbioru odpadów w gminie rozłożą się na większą liczbę osób i będzie taniej, niż w innych, mniej szczelnych modelach. W efekcie taki system jest bardziej sprawiedliwy społecznie i skuteczniej eliminuje nadużycia, które polegały na zaniżaniu ilości mieszkańców w deklaracjach.

Ponadto wybrany model jest jedynym, który w obecnych warunkach rynkowych jest zgodny z prawem pod względem zbilansowania kosztów i wpływów w gminnej gospodarce odpadami. Gdyby Gmina Radzymin pozostała przy naliczaniu opłat od osoby, to koszty na osobę byłyby wyższe ? tj. 34 zł na miesiąc w przypadku segregacji i przekraczałoby dopuszczony przepisami limit.

Ponadto nadal mielibyśmy do czynienia z dotychczasowym problemami nieszczelności systemu, które polegały na tym, że nieuczciwi mieszkańcy składali deklaracje niezgodne ze stanem faktycznym, ukrywając rzeczywistą liczbę domowników. Możliwości weryfikacji takich deklaracji były ograniczone. W systemie nie były też ujmowane nowe nieruchomości czy domy w budowie, gdzie już powstają odpady komunalne. Dotychczasowy system naliczania od ilości osób w gospodarstwie nie obejmował więc wszystkich zamieszkujących, a pozostali mieszkańcy ponosili koszty takiej sytuacji.

Symulację kosztów w różnych modelach dla przykładowych ilości osób w gospodarstwie domowym przedstawiono w komunikacie z dn. 6 marca br.

Pyt. Dlaczego gmina nadal współpracuje z firmą Imperf?

Firma Imperf była jedynym oferentem, który złożył ofertę w przetargu na odbiór odpadów w okresie kwiecień-grudzień 2019, zorganizowanym przez gminę Radzymin jeszcze w październiku 2018 r. Gmina nie ma narzędzi, aby nakłonić większą liczbę oferentów do udziału w przetargu w sytuacji, gdy firmy nie chcą walczyć o klienta z powodu wysokiego ryzyka rynkowego, choć przedstawiciele gminy zachęcali firmy do składania ofert.

Wynik przetargu w gminie Radzymin był porównywalny z wynikami przetargów w gminach z aglomeracji warszawskiej, gdzie ceny zaproponowane przez oferentów również znacząco przekraczały planowane środki. Z tych porównań wynika, że unieważnienie przetargu i organizacja kolejnego może nie tylko nie przynieść spadku cen, lecz także doprowadzić do ich wzrostu, a w skrajnym przypadku ? do zakłócenia ciągłości odbioru odpadów.

Pyt. Dlaczego urząd rozstrzygnął przetarg w którym była tylko jedna oferta?

Przetarg został przeprowadzony zgodnie z prawem zamówień publicznych. Każdy przetarg rozpoczyna się ogłoszeniem. W tym przypadku był to 15.10.2018. Z uwagi na dużą wartość postępowania, termin na składanie ofert nie mógł być krótszy niż 40 dni.

Z uwagi na niestabilną sytuację na rynku odpadów i problemy z uchwaleniem przez Sejmik Województwa Mazowieckiego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami termin składania ofert był wielokrotnie przekładany, co dawało szansę na ustabilizowanie sytuacji rynkowej i większą liczbę (lub tańsze) oferty.

Pomimo osobistych rozmów z właścicielami firm odpadowych do dnia 29.01.2019 czyli do terminu składania ofert, wpłynęła tylko 1 oferta ? firmy Imperf.

W takiej sytuacji możliwe były 2 warianty ? rozstrzygnięcie postępowania lub jego unieważnienie i ponowne ogłoszenie.

Sytuacja w innych samorządach nie napawała optymizmem. W wielu miejscach w przetargu zgłaszał się tylko 1 oferent, a tam gdzie było więcej niż jedna oferta nie przekładało się to na niższe ceny (np. Marki).

Unieważnienie przetargu i ogłoszenie go ponownie w połączeniu z obserwacją innych przetargów dawało małe szanse na osiągnięcie niższej ceny, a stwarzało duże ryzyko jej wzrostu w kolejnym przetargu.

Dlatego choć jedyna oferta powodowała wzrost cen dla mieszkańców ? przetarg rozstrzygnięto.

Pyt. Czy gmina nie może kupić śmieciarek i sama taniej wywozić śmieci? A może założyć własną spółkę?

Władze gminy Radzymin analizują możliwość powołania od 2020 r. własnej spółki komunalnej, o ile sytuacja na rynku gospodarki odpadami się nie poprawi. Należy jednak pamiętać, że powołanie spółki to znaczące koszty ? zakup sprzętu (zgodnie z prawem przynajmniej pięć wozów odbierających odpady), zatrudnienie pracowników, zbudowanie zaplecza i bazy transportowej, bieżące koszty utrzymania pojazdów i sprzętu, itd. Gminna spółka ponosiłaby też równie wysokie koszty odbioru odpadów przez RIPOK?i (Regionalne Instalacje Przetwarzania Odpadów Komunalnych), co prywatne firmy, działające obecnie na rynku.

Pyt. Jak obliczono nowe stawki za odbiór odpadów w gminie Radzymin?

Nowe stawki za odbiór odpadów w gminie Radzymin obliczono na podstawie faktycznych kosztów, jakie gmina poniesie w 2019 r., finansując cały system gospodarki odpadami. System ten obejmuje m.in. odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych, niezamieszkałych i działek rekreacyjnych oraz prowadzenie PSZOK (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) przy ul. Komunalnej 8, gdzie można przywozić odpady gabarytowe, elektroniczne, wybrane odpady problemowe (baterie, akumulatory, przeterminowane leki, świetlówki, zużyte tonery, itp.), a także odpady segregowane. Do kosztów systemu gospodarki odpadami wliczane są także koszty systemu poboru opłat, w tym pracowników obsługujących system.

Pyt. Jakie są stawki za odbiór odpadów w innych okolicznych gminach?

W ostatnich miesiącach wiele podwarszawskich gmin podniosło opłaty za odpady, jako jedne z pierwszych Izabelin i Stare Babice. Sytuacja w innych gminach:

  • Marki ? od 1 kwietnia br. miasto Marki, podobnie jak Radzymin, zdecydowało się na zmianę sposobu naliczania opłat według średniego zużycia wody. Ustalone stawki wynosiły: 10,5 zł za m3 zużytej wody za odpady segregowane / 21 zł za m3 zużytej wody za odpady zmieszane, aby pokryć faktyczne koszty. Odpowiednia uchwała Rady Miejskiej w Markach została unieważniona przez Regionalną Izbę Obrachunkową z przyczyn formalnych, co oznacza, że przed Markami nadal stoi wyzwanie uporania się ze wzrostem kosztów odbioru odpadów komunalnych;
  • Podkowa Leśna ? od kwietnia również zmieniła sposób naliczania na oparty na średnim zużyciu wody, ze stawkami odpowiednio 9 zł i 18 zł za m3 zużytej wody;
  • Otwock i Józefów k. Otwocka (podwyżka stawek od 1 kwietnia 2019 r.): 31,50 zł od osoby miesięcznie w przypadku segregacji i 63 zł, jeśli odpady nie są segregowane;
  • Kobyłka ? obecnie jeszcze 12 zł / 24 zł, lecz dostawca wypowiedział miastu umowę, po czym zawarto porozumienie i koszty odbioru odpadów znacząco wzrosły. Kobyłka ogłosiła przetarg, otwarcie ofert nastąpiło w dn. 5 kwietnia 2019 r., najniższa oferta przekracza około 2,5-krotnie środki zabudżetowane przez miasto;
  • Izabelin ? 29 zł od osoby miesięcznie za odpady segregowane / 58 zł za odpady zmieszane;
  • Stare Babice – 29zł za odpady segregowane / 62 zł za odpady zmieszane ? opłaty miesięczne za mieszkańca;
  • Nieporęt ? 18 zł za odpady segregowane / 40 zł za odpady zmieszane ? miesięcznie na mieszkańca, przy czym Nieporęt jest w trakcie rozstrzygania przetargu na odbiór odpadów do końca br.;
  • Ząbki ? 68 zł za gospodarstwo domowe segregujące odpady / 136 zł za gospodarstwo domowe, które nie segreguje odpadów
  • Zielonka ? 22 zł za odpady segregowane / 44 zł za odpady zmieszane ? miesięcznie na mieszkańca;
  • Wołomin: gmina ma własną spółkę komunalną i własne składowisko odpadów, lecz decyzją Rady Miejskiej w Wołominie od 1 marca br. nastąpi podwyżka opłat na 13 zł / 26 zł za osobę (dotychczas: 7 zł / 15 zł).

Opłaty wzrastają także w okolicznych gminach, które należą do innych niż warszawski regionów odbioru odpadów, np. w Wieliszewie czy Klembowie. W Wieliszewie (region płocki) od 1 lutego br. obowiązują stawki 19 i 40 zł mies. za osobę, odpowiednio dla segregacji i odpadów zmieszanych. Klembów (region ostrołęcko-siedlecki) podniósł od stycznia stawki do 13 i 26 zł. Gmina Dąbrówka do stycznia byłą w innym regionie, lecz od lutego, zgodnie z nowym WGPO znalazła się w tym samy co Radzymin, zachodnim regionie odbioru odpadów i w ostatnim czasie nastąpił tam wzrost opłat za odbiór odpadów do 16 zł i 40 zł od osoby miesięcznie, odpowiednio za odpady segregowane i zmieszane.

Pyt. Dlaczego miasto nie chce naliczać opłat za odpady od ilości wystawionych śmieci przez daną osobę (ile pojemników, tyle płacisz)?

Prawo nie dopuszcza ustalenia metody zależnej od ilości (masy) wytwarzanych odpadów.

Prawo dopuszcza wybór metody w zależności od:

  • liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość lub
  • ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub
  • powierzchni lokalu mieszkalnego lub
  • liczby gospodarstw domowych.

Dodatkowo możliwe jest różnicowanie stawki w zależności od:

  • lokalizacji zabudowy: miasto v wieś
  • charakteru zabudowy: zabudowa jednorodzinna v wielorodzinna

Na dowód fragment obowiązującej ustawy:

Obraz na stronie qa1_ilustracja3.jpg

część 2 – najczęściej zadawane pytania o nowe deklaracje i opłaty za odbiór odpadów od 1 kwietnia 2019 r.

W drugiej części naszego Q&A przedstawiamy Państwu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o sposób wypełniania deklaracji o opłacie za odbiór odpadów, o stawki i jak obliczyć opłatę, o to czy i jak można odliczyć wodę na cele inne niż bytowe, itp.:

Pyt. Ile w gminie Radzymin wynoszą stawki za odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych od 1 kwietnia 2019 r.?

 Dla nieruchomości zamieszkałych i podłączonych do sieci wodociągowej, stawki wynoszą:

  • 8,95 zł za 1 m3 zużytej wody ? w przypadku segregacji śmieci;
  • 17,90 zł za 1 m3 zużytej wody ? w przypadku nieselektywnej zbiórki śmieci;

W przypadku nieruchomości niepodłączonych do sieci wodociągowej opłata miesięczna została określona jako iloczyn powyższej stawki za 1 m3 wody i przeciętnej normy zużycia wody w wysokości 3 m3 na osobę, czyli:

  • 26,85 zł na osobę miesięcznie w przypadku segregacji;
  • 53,70 zł w przypadku nieselektywnej zbiórki śmieci.

Pyt. Jak urząd wyliczył opłatę za śmieci wysokości 8,95 zł za m. sześc. wody?

Opłata to wynik dzielenia sumy faktur za odbiór odpadów, które gmina płaci firmie Imperf za okres od stycznia do grudnia 2019 roku oraz kosztów funkcjonowania systemu poboru opłat (wynagrodzenia pracowników) pomniejszoną o wpłaty mieszkańców z pierwszego kwartału 2019 roku przez liczbę metrów sześciennych zużytej w 2018 roku przez gospodarstwa domowe wody z wodociągu pomniejszoną o odczyty z podliczników powiększoną o iloczyn liczby mieszkańców nie podłączonych do sieci wodociągowej i normy 3m3 wody

Pyt. Czy wszyscy mieszkańcy muszą złożyć deklaracje? Kiedy i gdzie należy je składać?

Tak, wszyscy właściciele i zarządcy nieruchomości zamieszkałych, muszą złożyć nową deklarację. Deklaracje można składać od 1 kwietnia 2019 r. w formie papierowej w Urzędzie Miasta i Gminy Radzymin, pl. T. Kościuszki 2, 05-250 Radzymin (również listem poleconym), lub w formie elektronicznej przez platformę ePUAP.

Aby ułatwić składanie deklaracji Urząd Miasta i Gminy będzie przyjmował je w dodatkowych godzinach pracy w kwietniu i w maju:

  • w środy w kwietniu i maju oraz w czwartek 30.05 do godz. 19:00 w Urzędzie Miasta i Gminy Radzymin przy pl. T. Kościuszki 2;
  • w soboty w godzinach 09:00-13:00 w punktach terenowych w sołectwach gminy Radzymin, szczegółowy harmonogram na ulotce i na stronie www

Deklarację należy składać niezwłocznie, tj. w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku uiszczania opłaty ? dotyczy nowych nieruchomości, dla których będzie składana pierwsza deklaracja. Właścicieli nieruchomości, na które była już wcześniej złożona deklaracja, prosimy o złożenie nowej deklaracji do 31 maja 2019 r. ? wydłużony okres ze względu na wdrożenie nowego systemu.

Wzory deklaracji można pobrać z naszych stron www (podstrona www.czysty.radzymin.pl) i BIP (sekcja ?O gminie? / ?Gospodarka odpadami?).

Pyt. Do kiedy trzeba zapłacić opłatę za odbiór śmieci?

Termin opłaty pozostaje bez zmian ? opłatę za odbiór odpadów należy uiszczać do 15 dnia każdego miesiąca. Wyjątkiem są tu jedynie pierwsze trzy miesiące działania nowego systemu, tj. kwiecień, maj i czerwiec 2019 r. Opłatę za te trzy miesiące należy uiścić do 15 lipca br.

Pyt. Jak obliczyć średnie zużycie wody do wpisania w deklarację?

Na fakturach z PWiK Radzymin lub ? w przypadku ich braku ? osobiście lub w E-BOK (Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta) PWiK Radzymin należy sprawdzić całkowite zużycie wody, np. za rok 2018 do chwili obecnej. W przypadku, jeśli na nieruchomości jest podlicznik wody na cele inne niż bytowe (podlewanie, pojenie zwierząt, działalność gospodarcza, itp.), należy całkowite zużycie wody należy pomniejszyć o ilość wody z podlicznika.

Otrzymaną ilość wody należy podzielić przez odpowiednią liczbę miesięcy, za jakie była zliczona. Otrzymaną średnią należy wpisać w punkcie 33.1 deklaracji.

W przypadku jeśli na danej nieruchomości zużywana jest woda na cele inne niż bytowe, tj. podlewanie ogrodu lub szklarni lub pojenie zwierząt gospodarskich, a nie ma założonego podlicznika, można odliczyć ilość wody na te cele według norm, określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

Ilości wody do odliczenia można obliczyć według następującej, przykładowej tabeli ? w pola zielone wpisujemy odpowiednią wielkość powierzchni, liczbę zwierząt i miesięcy, co mnożone jest przez współczynniki normatywne. Otrzymany wynik (niebieskie pole) można odliczyć od zużycia wody.

Obraz na stronie qa2_ilustracja1.jpg

Rozwiązanie to jest tymczasowe, tylko dla osób, które w momencie wprowadzania nowego systemu nie mają podliczników. Wszystkie osoby, które skorzystają z powyższego kalkulatora odliczania wody na cele inne niż bytowe, są zobowiązane do założenia jak najszybciej podlicznika i zweryfikowania faktycznego zużycia wody. Po założeniu podlicznika i ponownym wyliczeniu średniego zużycia wody należy złożyć deklarację korygującą (na tym samym formularzu, z zaznaczeniem okienka ?korekta deklaracji?).

Pyt. Zużywam dużo wody z wodociągu na cele inne niż bytowe (podlewanie, działalność gospodarcza, utrzymanie zwierząt, itp.), jak mam składać deklarację?

W takich przypadkach ilość wody, zużytej na cele inne niż bytowe należy odliczyć od rocznego całkowitego zużycia na podstawie odczytu z odpowiedniego podlicznika. Jeśli nie ma podlicznika, nie ma możliwości odliczenia.

Pyt. Jak wypełnić deklarację, jeśli moja nieruchomość nie jest podłączona wodociągu?

Jeśli nieruchomość nie jest podłączona do sieci wodociągowej, w deklaracji należy wypełnić punkt 33.2, a w nim:

  • w podpunkcie a) należy wpisać ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz
  • w podpunkcie b) wartość statystycznego miesięcznego zużycia wody ? czyli pomnożyć ilość osób przez średnie miesięczne zużycie wody na poziomie 3 m3, czyli np. jeśli daną nieruchomość zamieszkują 4 osoby, to wpisujemy 4 x 3m3 = 12m3

Pyt. Co robić, jeśli spada lub wzrasta zużycie wody? Lub jeśli założenie podlicznika wykaże mniejsze zużycie wody na cele bytowe, niż zadeklarowane w pierwszej deklaracji?

W takich sytuacjach należy złożyć korektę deklaracji, w której należy wskazać przyczynę korekty. Korekta powinna być złożona w ciągu 14 dni od powstania nowych okoliczności. Nie można złożyć korekty wstecz. Usługa odbioru odpadów jest usługą miesięczną, nie można dzielić opłaty na części miesiąca, więc nowe opłaty według skorygowanej deklaracji będą obowiązywały od początku miesiąca, który nastąpi po miesiącu złożenia deklaracji.

Pyt. Zapłaciłem/am za rok z góry według poprzednich stawek, czy mam wypełniać deklarację i płacić nowe stawki?

Tak, każdy właściciel lub zarządca nieruchomości musi złożyć nową deklarację i od 1 kwietnia 2019 r. zapłacić opłaty w nowej wysokości. Jeśli zapłacono za cały rok z góry, to kwota zapłacona za okres kwiecień-grudzień 2019 według starych stawek będzie stanowiła zaliczkę, którą można odliczyć od opłat według nowej deklaracji.

Pyt. Jak założyć podlicznik?

W celu założenia podlicznika należy skontaktować się z PWiK Radzymin. Spółka zakłada podliczniki na nieruchomościach podłączonych do sieci wodociągowej za opłatą za każdy podlicznik.

Obecnie spółka nie zakłada jeszcze podliczników na nieruchomościach, które są podłączone tylko do wodociągu, a nie mają kanalizacji, jednak w przygotowaniu są odpowiednie regulacje gminne, aby było to możliwe od połowy kwietnia br.

Pyt. Czy i jak opłata za odbiór odpadów wiąże się z opłatą za wodę i kanalizację?

Nie ma związku pomiędzy kosztami odbioru odpadów a kosztami wody i kanalizacji, są to dwa zupełnie odrębne rozliczenia. Opłata za odbiór odpadów jest jedynie wyliczana na podstawie średniego miesięcznego zużycia wody, ale jest uiszczania na rzecz Gminy Radzymin, która zarządza systemem gospodarki odpadami. Natomiast opłaty za zużycie wody i ścieki odprowadzane do kanalizacji gminnej stanowią odrębne rozliczenie ze spółką PWiK Radzymin i należy je opłacać tak jak do tej pory, czyli na podstawie faktur z PWiK Radzymin.

Pyt. Czy PWIK Radzymin będzie wystawiał teraz opłatę za odpady?

 

Nie. PWIK nie będzie tego robił. Od gminnej spółki uzyskacie Państwo informacje na temat rocznego zużycia wody. Na tej podstawie obliczycie zużycie średniomiesięczne, które następnie przemnożycie przez właściwą stawkę (8,95 zł za segregowane, 17,90 zł za zmieszane). Na tej podstawie wypełnicie również deklarację o wysokości opłaty.

Pyt. Dlaczego gmina nie ściąga opłat od tych, którzy nie płacą?

Zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od momentu jej wprowadzenia w 2013 roku do dnia 31 grudnia 2018 r. wynosiły 401 652,03 zł, co stanowi 2,44% wpływów.

Do egzekucji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z tą ustawą do zobowiązanego w pierwszej kolejności przesyłane jest upomnienie (list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Kolejnym krokiem jest wystawienie tytułu wykonawczego i skierowanie go do Urzędu Skarbowego celem wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Tytuł może być wystawiony dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia ? w przypadku braku wpłaty od zobowiązanego bądź gdy wpłata nie pokrywa całej zaległości ujętej w upomnieniu.

Dotychczas do Urzędu Skarbowego zostały skierowane 1 704 tytuły wykonawcze na łączną kwotę 360 929,12 zł. Urząd Skarbowy wyegzekwował w całości 537 tytułów, a w części ? 31 w łącznej kwocie ok. 120 tys. zł. Dalej w egzekucji w US pozostaje 740 tytułów na kwotę 164 782,00 zł.

Pyt. Jakim prawem moje dane mają być przekazywane między PWIK Radzymin a Gminą?

To mieszkaniec składa deklarację o zużyciu i uzasadnia je, przedstawiając faktury albo informacje o zużyciu wody z PWIK Radzymin.

Gmina może uzyskać informacje o zużyciu w sytuacji nie złożenia przez mieszkańca deklaracji albo w razie powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do prawdziwości złożonej deklaracji w ramach postępowania administracyjnego.

Jednocześnie będziemy zachęcali mieszkańców aby wyrażali zgodę na przekazywanie danych o zużyciu wody również poza postępowaniem administracyjnym co powoli urzędnikom na informowanie również telefoniczne o za niskiej lub za wysokiej deklaracji zużycia.

Pyt. Czy można sobie wykopać w ogródku swoją studnię do jego podlewania? Czy trzeba mieć zezwolenie?

Tak, jest to możliwe. Budowa studni nie wymaga ani zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę. Jeśli studnia będzie głębsza niż 30 m. i pobór wody przekroczy 5 m. sześc. na dobę, trzeba uzyskać pozwolenie wodnoprawne. Jeśli woda ma być przeznaczona do spożycia, studnia musi spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Pyt. Co zrobi gmina, gdy mieszkańcy zaczną oszczędzać wodę? Zwłaszcza tę do podlewania. Czy wzrosną wówczas ceny za odbiór odpadów?

Nie obawiamy się istotnego spadku zużycia wody. Z roku na rok jej zużycie bardzo systematycznie  rośnie. Przyłączane są nowe obiekty jednorodzinne, wielorodzinne i zakłady produkcyjne, a w planach spółki jest wodociągowanie nowych obszarów i budowa nowej stacji uzdatniania wody. Wychodzimy też z założenia, ze mieszkańcy nie marnują w tej chwili wody (przecież za nią płaca) tylko zużywają jej dokładnie tyle ile potrzebują. Spadku zużycia wody nie odnotowano również w innych gminach, które uzależniły wysokość opłat za odpady od ilości zużytej wody.

W ramach kalkulacji opłaty założono jednak, że osoby używające wody do podlewania ogrodów i pojenia zwierząt mogą montować podliczniki celem wykazywania tylko tej wody, która została zużyta do celów bytowych. Spodziewamy się potrojenia liczby podliczników.

Pyt. Jak będzie płacić osoba, która zameldowała się w Radzyminie we wrześniu ubiegłego roku?

Jeśli taka osoba zamieszkała we wrześniu i ma udokumentowane zużycie (np. wrzesień 2018 – marzec 2019 r.), to PWIK wyda zaświadczenie lub informację o tym zużyciu. Po podzieleniu przez liczbę miesięcy zamieszkiwania otrzymamy średniomiesięczne zużycie wody, które należy zastosować do deklaracji.

Usługa wywozu odpadów jest usługą miesięczną, nie można dzielić opłaty miesięcznej, do celów kalkulacji należy stosować pełną liczbę miesięcy.

Pyt. Co się stanie, gdy nie złożę nowej deklaracji śmieciowej?

Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji burmistrz określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody. Co istotne, po doręczeniu takiej decyzji złożenie deklaracji nie jest dopuszczalne, jeżeli nie następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty, w tym stawki opłaty.

Pyt. Czy przedsiębiorcy będą rozliczani z zachowaniem tych samych zasad?

Nie. Przedsiębiorcy podpisują oddzielne umowy z firmami odbierającymi odpady. Wynika to z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

Pyt. Nie miałe/am do tej pory licznika, a zużywałe/am wodę do celów innych niż bytowe, co robić w takiej sytuacji?

W celu założenia podlicznika należy złożyć stosowny wniosek w PWIK Radzymin. Spółka zakłada podliczniki na nieruchomościach podłączonych do sieci wodociągowej za opłatą.

Obecnie spółka nie zakłada jeszcze podliczników na nieruchomościach, które są podłączone tylko do wodociągu i nie mają kanalizacji, jednak w przygotowaniu są odpowiednie regulacje gminne, aby było to wkrótce możliwe.

Osoby, które planują montaż podlicznika, a w roku 2018 podlewały ogród lub poiły zwierzęta, mogą zadeklarować mniejsze zużycie niż wynika to odczytów wodomierza zgodnie z ?kalkulatorem? (tabela w pytaniu powyżej).

Pyt. Czy nadpłaty będą zwracane?

Mieszkańcy składają deklaracje o planowanym zużyciu. Jeśli w trakcie roku mieszkaniec spostrzeże, że aktualne zużycie jest niższe lub wyższe niż deklaracja, mieszkaniec powinien ją skorygować.

Nie można korygować deklaracji wstecz, nowe zadeklarowane stawki zaczynają obowiązywać od kolejnego miesiąca po złożeniu deklaracji.

Stały i bieżący monitoring zużycia wody jest najszybszą i najpewniejszą uiszczania opłat we właściwej wysokości.

Prawo daje jednak możliwość w razie powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji (np. zawyżona lub zaniżona deklaracja), aby Burmistrz Radzymina określił w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane.

Dostęp do danych o zużyciu będzie szybszy jeśli mieszkaniec wyrazi zgodę na ich przekazywanie.

Źródło: UMiG Radzymin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.