„Pozory mylą, dowód nie”

„Pozory mylą, dowód nie” to hasło rozpoczętej 2 lipca ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, pod patronatem Komendanta Głównego Policji. Jej partnerami są Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.

Chcemy między innymi przypomnieć sprzedawcom o konieczności sprawdzania dowodów tożsamości młodych osób, które chcą kupić alkohol, jeśli mają wątpliwości co do ich pełnoletności.

2 Lipca w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyła się konferencja

prasowa inaugurująca kampanię społeczną „Pozory mylą, dowód nie”. Jej

celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców, ale również świadków sprzedaży w

sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości. Założenia i cele

kampanii przedstawili podczas konferencji podinsp. Marek Walczak,

Zastępca Biura Prewencji KGP i Danuta Gut, dyrektor Biura ZPPP Browary

Polskie.

Osoby poniżej 18 roku życia mają stosunkowo łatwy dostęp do alkoholu.

Ten problem dostrzega większość z nas. Żeby kupić alkohol nastolatki

stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc dojrzalej wyglądającego

kolegi, czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili go w

domu. To tylko niektóre z nich. Stąd hasło kampanii społecznej „Pozory

mylą, dowód nie”. Organizatorzy, czyli Komenda Główna Policji i Związek

Browary Polskie, chcą zwrócić uwagę na problem zakupu alkoholu przez

osoby, które nie ukończyły 18 lat. Chcemy przypomnieć sprzedawcom, że

sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Będziemy więc wskazywać,

jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i jednocześnie utraty

zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również zwrócić uwagę, by

sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na

dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Od

stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie nie ma nawet pojęcia dowodu tymczasowego.

Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla

pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa

produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w Związku. Ten sam

przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód

nie”. Wprowadzenie symbolu „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” to wspólna

inicjatywa browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu

Piwowarskiego – Browary Polskie.

W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów

sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach

regulujących zasady sprzedaży alkoholu. Do sprzedawców trafią też

plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.