Rodzice wołomińskiej „trójki” przeciwni cięciom finansowym

W czerwcu Rady Rodziców działające przy ZS nr 3 w Wołominie zwróciły się do Elżbiety Radwan, burmistrz Wołomina z apelem o ponowną weryfikacje arkusza organizacji szkoły na przyszły rok szkolny.

Zdaniem rodziców zawarte w tym arkuszu założenia są mocno niekorzystne dla dzieci i młodzieży uczących się w tej placówce. Rodzice zwracają uwagę na szereg aspektów, które ich zdaniem zostały pominięte przy tworzeniu założeń do nowego arkusza a są to następujące kwestie:
– zaplanowany wymiar zatrudnienia pedagoga szkolnego i psychologa, spowoduje niewystarczające zabezpieczenie opieki nad 700 osobową grupą uczniów. W szkole będą 24 oddziały (16 oddziałów licealnych, oraz 8 oddziałów szkoły podstawowej (2 klasy pierwsze, 2 klasy siódme, 4 klasy ósme).
– My rodzice, nie wyobrażamy sobie funkcjonowania tej szkoły bez odpowiedniego składu pedagogiczno-psychologicznego ? informują rodzice.
– Po pierwsze maluchy z klas pierwszych potrzebują specjalnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, który pozwoli im na równy start w pierwszych latach zdobywania wiedzy. Po drugie 7 i 8 klasy, których uczniowie ?wchodzą? w tzw. trudny wiek, wymagają szczególnego, często indywidualnego śledzenia zachowań, monitorowania problemów poszczególnych jednostek.
Wreszcie młodzież licealna, która uważa się za dorosłych obywateli, jakże często niedojrzała emocjonalne w rzeczywistości, narażona na różnego rodzaju wpływy środowiskowe i społeczne, porażki i zawody miłosne oraz niepowodzenia życiowe.
Jak z taką rozpiętością potrzeb ma poradzić sobie 1 pedagog, a psycholog w niepełnym wymiarze etatu? To jest niemożliwe fizycznie ? czas poświęcony jednej osobie musiałby ograniczyć się do 2-3 minut. Zauważmy, że niektórzy uczniowie muszą być zaopiekowani szczególnie i długoterminowo ? wyjaśniają swoje stanowisko.
Autorzy pisma skierowanego do burmistrz Wołomina powołują się na przeprowadzone w szkole badania: – Nasza szkoła współpracuje z Centrum Psychoterapii Spektrum ? z diagnozy przeprowadzonej w latach 2016-2018 wynika, że 104 licealistów na 381 (30% ogółu) boryka się z różnego rodzaju trudnościami natury psychicznej: zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia somatyczne, myśli samobójcze, pierwsze objawy chorób psychicznych. Jak wynika z doniesień Spektrum dominującym czynnikiem zmniejszającym ryzyko zachowań samobójczych jest czynnik społeczny, poziom rozwoju osobowego oraz oparcie społeczne, które jest możliwe jedynie poprze kontakt indywidualny. Dlatego tak ważne jest zapewnienie takiego kontaktu jak największej liczbie uczniów ze szkolnym pedagogiem, psychologiem.
Przypominają też drastyczne jakie miały miejsce dwa lata temu: – Jak Pani zapewne pamięta jesteśmy placówką ,,po przejściach? ? dwa samobójstwa
w roku szkolnym 2016/2017, które pozostawiły niezatarty ślad w pamięci i psychice nauczycieli, uczniów i ich rodziców. To przede wszystkim z tego powodu placówka powinna być otoczona szczególną opieką specjalistów, a nie zaprzeczy Pani, że do nich należą pedagodzy i psycholodzy, by podobna sytuacja już nigdy się nie powtórzyła. Pamiętamy tu również o tragedii, jaka miała miejsce w szkole ma warszawskim Wawrze, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że takie sytuacje zdarzają się wszędzie ? wyjaśniają swoje stanowisko i obawy, których jest w odniesieniu do przygotowanego arkusza organizacyjnego znacznie więcej. Ograniczenie ilości wicedyrektorów z dwóch do jednego oraz ilość złożonych przez nauczycieli rezygnacji z pracy
Autorzy ?apelu? są zdziwieni tym faktem z uwagi choćby na dane zamieszczone na stronie Ministerstwa Finansów wskazujące na wzrost subwencji dla Gminy Wołomin na przestrzeni lat 2014-2018 z którego wynika wzrost o ponad 10 mln. zł.
– Na rok 2019 zaplanowana subwencja oświatowa to kwota 52 660 326 zł. (wzrost w stosunku do roku 2018 o blisko 3 mln. zł.)
– Podsumowując, jesteśmy zaniepokojeni decyzjami Organu Prowadzącego i zgodą Pani Burmistrz na arkusz organizacji szkół wchodzących w skład placówki na rok szkolny 2019/2020. Bardzo prosimy o ponowne przeanalizowanie całej sytuacji dotyczącej ZS nr 3
i przychylenie się do naszych próśb, które stworzą naszym dzieciom bezpieczne i adekwatne do standardów warunki nauki w roku szkolnym 2019/2020 ? tymi słowami kończą pismo przedstawiciele Rady Rodziców szkoły.
O komentarz do sytuacji widzianej oczami rodziców poprosiliśmy Elżbietę Radwan, burmistrz Wołomina (rozmowa tutaj) oraz radnego Karola Cudnego, przewodniczącego gminnej Komisji Edukacji:
? W korespondencji z rodzicami z Rady Rodziców Zespołu Szkół nr 3, podzieliłem pogląd, że zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej został zbyt ograniczony. Zwracaliśmy na to także uwagę podczas majowej Komisji Edukacji poświęconej organizacji szkół i przedszkoli w roku 2019. Uzyskaliśmy zapewnienie Pani Burmistrz, że znajdą się na ten cel środki. Jeżeli chodzi o subwencję, to ona owszem rośnie, ale wolniej niż wydatki na oświatę ? jest to zjawisko niestety nasilające się w całym kraju, o czym niedawno pisała NIK w swoim raporcie. W naszej gminie, w stosunku do roku 2016 subwencja wzrosła o 5,8mln zł, a wydatki bieżące o 9 mln zł. Wobec tego mamy w także w Wołominie duży problem z finansowaniem oświaty i trudne decyzje racjonalizujące zatrudnienie musiały zostać podjęte.
Jako radni komisji, której przewodniczę dbamy o to, żeby księgowość nie przesłoniła ludzkiego i jakościowego wymiaru pracy szkoły, a także współpracujemy z Zespołem Ekonomiczno-Administracyjnym Szkół i Przedszkoli przy tworzeniu przejrzystych zasad porządkujących kwestię liczby etatów kadry kierowniczej, administracji i obsługi oraz etatów nauczycieli specjalistów w wołomińskich szkołach ? powiedział nam Karol Cudny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.