Rusza druga edycja ?Perły Baroku?

Drugi Międzynarodowy festiwal ?Perła Baroku- Koncerty Mistrzów” w Kobyłce rozpocznie się w najbliższą niedzielę o godz.19. Objęty jest patronatem honorowym Arcybiskupa Henryka Hosera i Burmistrza Roberta Roguskiego. Patronat nad koncertem Christophe Coin’a objął także Ambasador Francji.

Jak na „Perłę Baroku” przystało – inaugurację wypełnią arcydzieła instrumentalnej muzyki sprzed 300 lat. Jan Sebastian Bach, podziwiany za życia jako wirtuoz, a doceniony jako kompozytor dopiero po śmierci. Odkryty dla współczesności tak naprawdę przez Feliksa Mendelssohna (to juz XIX wiek!), któremu zawdzięcza swój wielki powrót na sceny koncertowe, ponieważ do tego czasu jego muzyka pozostawała praktycznie nieznana szerszej publiczności. Wielkim sukcesem stało się wykonanie w 1829 pod kierunkiem Mendelssohna Pasji według św. Mateusza , a było to pierwsze wykonanie tego utworu od śmierci Bacha w 1750 roku. Od czasu wyciągnięcia jej na nowo na światło dzienne – nie przestaje zadziwiac analityków, interpretatorów i słuchaczy doskonałością formy, często prostotą zastosowanych środków i równie często zjawiskową głębią. J.S.Bach przechował dla nas w najdoskonalszej, najbardziej reprezentatywnej formie muzyczne dążenia, usiłowania i osiągniecia Baroku, zostawiajac na nich piętno swego niepowtarzalnego, indywidualnego geniuszu, a jednoczesnie tkwiąc tak głęboko we własnej epoce – przerzucił potężny pomost w przyszłość. Preludia i Fugi z Wohltemperiertes Klavier stanęły u kolebki Etiud Chopina, a harmonia Fantazji Chromatycznej zadziwia nawet na tle wagnerowskiego Tristana.
Im dalej wchodzimy w ogromny gmach Bachowskiej muzyki, tym więcej odkrywamy w nim wspaniałych sal, korytarzy, krużganków i nieznanych zakątków. Jego odkrycia i osiągnięcia w dziedzinie techniki instrumentalnej, harmonii, polifonii i form są niezliczone. Nie było problemu muzycznego epoki, po który by nie sięgał rozwijając go tak, że wieki kultury muzycznej nie mogą za nim nadążyć. Nie ma na świecie szkoły muzycznej, gdzie nie grano by i nie studiowano Bacha. Nie ma na świecie kompozytora, który wspinając się mozolnie na szczyty doskonałości muzycznej, nie powiedziałby: ?Bach był tu już dawno przede mną!”. Wyrastając organicznie za swojej epoki muzycznej, tkwiąc w niej najgłębszymi korzeniami, Bach potrafił jednocześnie oderwać się od niej i uchwycić to, co zapewnia wielkiej sztuce trwanie ponad epokami. Podczas koncertu inauguracujnego usłyszymy w mistrzowskim wykonaniu Christophe Coin’a trzy, z sześciu suit na wiolonczelę solo: nr 1 G-dur, nr 3 C-dur, oraz nr 5 c-moll. (Koncert Inauguracyjny 7 czerwca godz.19)

Festiwal szerokich horyzontów
Jest rzecza ważną, że „Perła Baroku” nie zamyka środowiska muzycznego, nie dzieli muzyki na style i epoki lepsze czy gorsze. W tym znaczeniu niewątpliwie kultywuje barokową tradycję poznawania, otwartości na sztukę, podziwu dla doskonałości dzieł. Najstarsze utwory jakie usłyszymy podczas Festiwalu to owoce Renesansu w Hiszpanii, napisane przez Antonio de Cabezón’a ponad 450 lat temu(!)(koncert Accademia Strumentale Italiana w piątek 12 czerwca). Podczas koncertu finałowego muzyka przeniesie nas aż na kontynent Południowej Ameryki – do Argentyny XX wieku. Materiał muzyczny, jaki wykonany zostanie na ostatnim koncercie udało się zdobyć muzykom Duo Guitarinet podczas ich artystycznej podróży do Buenos Aires w 2006 roku. Usłyszymy m.in Prelude from „Suite del Sur” Jorge Morela, urodzonego w Argentynie a obecnie tworzącego w Nowym Jorku gitarzysty i kompozytora, należącego do światowej czołówki postaci budujących gitarową scenę muzyczną zarówno poprzez tworczośc kompozytorską , jak i przez klasę instrumentalisty – wykonawcy. Owoce współpracy Morela i Pełecha – solisty koncertu, są opisywane z wielkim uznaniem przez międzynarodową prasę muzyczną. Krzysztof Pełech to gitarzysta doskonale znany w kraju i zagranicą, laureat renomowanych konkursów gitarowych, wykładowca akademicki, a także twórca i dyrektor artystyczny powstałego 10 lat temu Międzynarodowego Festiwalu Gitara+ we Wrocławiu. W jego wykonaniu usłyszymy także Isaaca Albeniza „Asturias”, Jorge Cardoso „Tema Negro, Vals Peruano”, oraz Rolanda Dyensa „Tango en Skai”. Dyens to twórca francuski, niezywkle ceniony dziś nie tylko jako wirtuoz gitary, ale rowniez utalentowany kompozytor, a utwór który usłyszymy, jest jeszcze jednym przykładem oddziaływania argentyńskich tradycji tanga we współczesnym świecie.
Koncert rozpoczną i zamkną fantastyczne kompozycje Astora Piazzolli. Przepiękna „Tanti Anni Prima”, koncert na klarnet i smyczki, „Oblivion” w wersji na klarnet i orkiestrę, oraz Koncert Podwójny „Hommage a Liege”, w opracowniu na gitarę i klarnet. To znakomite dzieło dojrzałego mistrza (kompozycja z roku 1985), które odznacza się prostotą, wyrazistą formą i niezwykle sugestywną ekspresją będzie ostatnim utworem tegorocznej edycji Festiwalu. Poprowadzi orkiestrę i wykona solowe partie jako klarnecista- Jan Jakub Bokun. Jest on nie tylko jednym z najbłyskotliwszych klarnecistów polskich, odnoszącym sukcesy na estradach w Polsce i na świecie, ale jest także utalentowanym dyrygentem, absolwentem studiów dyrygenckich na University of Southern California w Los Angeles.
14 czerwca, niedziela, godz.19, koncert kończący II Międzynarodowy Festiwal „Perła Baroku- Koncerty Mistrzów”. Duo Guitarinet (K.Pełech – gitara, Jan Jakub Bokun – klarnet) oraz Orkiestra Wratislavia pod batutą Jana Jakuba Bokuna. wstęp wolny

Mecenasem Festiwalu jest Bank Zachodni WBK. Sponsorzy: ARS Developer Boguszewscy, A.M.M. Mazurek, Hotel Trylogia. Patronaty medialne: TVP Kultura, RMF Classic, Dziennik Polska Europa Świat, Festivalinfo.pl, Instytut Francuski w Warszawie. Organizator: Best Art Promotion, Współorganizator: MOK Kobyłka, Dyrektor Festiwalu: Anna Szarek-Lisiewicz.