Wreszcie ruszyła budowa obwodnicy Marek

Na rozpoczęcie tej inwestycji mieszkańcy Marek czekają od dawna. Fakt, że budowa ruszyła to powód do radości. Nie wszyscy jednak są szczęśliwi ? powód ? nie wszędzie tam gdzie tego oczekiwali mieszkańcy zaplanowano ekrany akustyczne. Drogowcy zapewniają, że przyjdzie i na to pora, są jednak sceptycy, którzy nie wierzą w takie zapewnienia.

W środę (7 października) odbył się bryfing prasowy podczas którego oficjalnie poinformowano o wystartowaniu z robotami drogowymi na obwodnicy Marek. – Skończył się etap przygotowawczy budowy ?obwodnicy Marek?, inwestor rozpoczyna roboty właściwe. Zakończenie prac przewidywane jest na koniec wakacji 2017 roku ? brzmi treść oficjalnego komunikatu.
Faktem jest, że budowa obwodnicy Marek weszła w etap realizacyjny. W fazie początkowej wykonane zostaną fundamenty pod obiekty mostowe i przygotowane podłoża pod nasypy. Przenoszona będzie sieć elektryczna.
Obwodnica Marek stanowi część drogi ekspresowej S8. ? Zgodnie z wydaną decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na odcinku o długości 2,2 km. pomiędzy Markami a Drewnicą trwają już roboty budowlane. Po uzyskaniu decyzji ZRID rozpoczną się prace również na odcinku pomiędzy Drewnicą a Radzyminem natomiast wykonawca zrealizował już roboty przygotowawcze: usunął wierzchnią warstwę ziemi, dokonał wycinki drzew i krzewów oraz przebudował sieć wodociągową. Trwa przebudowa kolizji sieci teletechnicznej, gazowej i elektrotechnicznej.
Podczas środowego spotkania Jacek Kozłowski, Wojewoda Mazowiecki poinformował, że inwestor złożył również wnioski na wydanie decyzji ZRID na dwa kolejne odcinki. ? Toczą się dwa postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID: od węzła ?Kobyłka? (bez węzła) do węzła ?Radzymin Płd.?. Postępowanie to zostało wszczęte 28 lipca bieżącego roku oraz od węzła Drewnica do węzła Kobyłka, które wszczęte zostało 28 sierpnia ? opowiadał.
W obu przypadkach inwestor złożył wniosek o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Urząd wojewódzki wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o uzgodnienie warunków realizacji inwestycji.
W związku z realizacją odcinka od węzła Drewnica do węzła Kobyłka odbędzie się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa. Spotkanie to odbędzie się 20 października w Urzędzie Miejskim w Kobyłce o godz. 16.00. ? To priorytetowa inwestycja w pobliżu stolicy i jednocześnie jedna z dwóch najbardziej obciążonych tras wylotowych z Warszawy. Starałem się ją jak najbardziej przyspieszyć ? zapewnił wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.
Nie wszyscy są zadowoleni z ostatecznego kształtu obwodnicy mareckiej. Mieszkaniec Marek i jednocześnie członek Grypy Marki 2020 ? Tadeusz Markiewicz zapewnia, że mieszkańcy Marek z pewnością pojawią się na rozprawie administracyjnej w sprawie obwodnicy. ? Będziemy walczyć o właściwą ochronę akustyczną, nie godzimy się na proponowane zmiany w projekcie ? zapewnił. Czy podczas rozprawy administracyjnej uda się dokonać oczekiwanych zmian? Zdania na ten temat są podzielone. Warto jednak spróbować.
Obwodnica Marek jest drogą ekspresową kategorii S. Będzie to droga sześciopasmowa (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę). Od węzła Marki do węzła Radzymin Południe, wybudowana zostanie trasa o długości 15,4 km o wartości 737,5 mln zł.
Realizacja inwestycji dla mieszkańców Marek jak i sąsiednich miejscowości wiąże się z utrudnieniami w komunikacji w ruchu lokalnym. Należy pamiętać również o rozpoczynającej się niemalże równolegle (w poniedziałek 12 października) modernizacji linii kolejowej na terenie Zielonki, Kobyłki i Wołomina. Nikt nie kryje, że czekają nas trudne chwile. Ale z pewnością po zakończeniu realizacji tych inwestycji komunikacja na naszym terenie ulegnie znaczącej poprawie.

Opracowała Teresa Urbanowska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.