Zmiany organizacyjne w przewozach kolejowych

W ubiegłym tygodniu w siedzibie Spółki Koleje Mazowieckie odbyło się spotkanie z Dyrektorem Handlowym Spółki Dariuszem Grajdą, informujące o wprowadzanych przez przewoźnika zmianach.

Spółka Koleje Mazowieckie funkcjonuje od 2005 roku. ? Od momentu uruchomienia staramy się poprawić swoją ofertę dla podróżnych na ile tylko jest to możliwe. Takim przykładem poprawy komfortu jazdy jest uruchomienie połączeń pomiędzy portem lotniczym F. Chopina w Warszawie a Mazowieckim Portem Lotniczym w Modlinie. Wprowadziliśmy nieodpłatny przewóz psa i roweru przez okres całego roku. W każde wakacje uruchamiamy specjalny pociąg słoneczny, który wiezie mieszkańców Mazowsza do Gdyni i z powrotem – opowiada Dyrektor Handlowy Dariusz Grajda.

Poprawa stanu technicznego to nie jedyny kierunek zmian jaki wprowadzany jest przez przewoźnika w ciągu ostatnich lat. ? Wprowadzamy nowe kanały sprzedaży biletów. Nasi pasażerowie, po wcześniejszym zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji, mogą kupować bilety przy pomocy telefonów komórkowych. Dostępne są również biletomaty oraz całodobowa obsługa prowadzona przez Centertel ? opowiada nasz rozmówca.

Pomimo utrudnień związanych, przede wszystkim, z modernizacją na wielu odcinkach szlaków kolejowych, pasażerowie coraz chętniej korzystają z usług świadczonych przez Koleje Mazowieckie. ? Ilość przewożonych rocznie pasażerów systematycznie rośnie. W 2005 roku, wówczas kiedy spółka powstała, przewieźliśmy 40 milionów pasażerów natomiast w 2012 ta liczba wynosiła już 60 milionów ? opowiadają pracownicy KM.

Rosnąca ilość pasażerów to duże wyzwanie logistyczne wymagające zachowania specjalnych względów bezpieczeństwa. Dbałości wymaga zarówno sam stan techniczny taboru wyjeżdżającego codziennie w trasy jak też jego estetyka i wygoda pasażerów. Rosnąca ilość pasażerów powoduje, że z każdym rokiem potrzebny jest większy tabor. ? Od samego początku staramy się o powiększanie ilości posiadanych wagonów i zespołów. Na początku ? w 2005 roku ? mieliśmy na stanie 184 elektrycznych zespołów trakcyjnych z lat 70. i 80. Dziś ta liczba wynosi 282 z czego 30 procent stanowią pojazdy zakupione w ciągu ostatnich trzech lat.

Codziennie w trasy wyrusza około 1000 pociągów z czego prawie 700 to jednostki przewożące mieszkańców Mazowsza, których dziennie korzysta w przewozów KM prawie 200 000.

Wprowadzone zostały również nowoczesne systemy nadzoru pociągów GPS, które pozwalają dyspozytorom na kontrolę ruchu pociągów. Pracownicy obsługi pociągu wyposażeni zostali w nowoczesne terminale o szerokiej gamie możliwości.

Poprawione zostały warunki pracy pracowników ? wyeliminowano zagrożenia w pracy na wysokości, dostosowano akumulatorownię do warunków BHP, poprawiono systemy wentylacyjne na stanowiskach lutowniczych i na halach naprawczych oraz na stanowiskach spawalniczych.

Oprócz zakupu nowych pojazdów spółka inwestuje w modernizację pojazdów przejętych od PKP. Wszystkie te pojazdy podlegały modernizacjom. Zamontowano drzwi odskokowo przesuwne i zainstalowano w nich klimatyzację co stawia je w jednym rzędzie z nowymi pojazdami.

Obligacje wyemitowane na poziomie ok. 100 milionów Euro przyniosły do spółki ok. 400 milionów złotych, które pozwoliły na poważne inwestycje. Spółka pozyskuje skutecznie również środki unijne.

Jednak linia wołomińska to linia, na której ciągle jeździ niezmodernizowany tabor. – Jestem przekonany, że również na tej linii w najbliższych 2 – 5 latach sytuacja ulegnie zmianie. Prace modernizacyjne i budowlane prowadzone przez firmę PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzające infrastrukturą kolejową już trwają na tej linii. Po ich zakończeniu przyjdzie pora również na wymianę taboru.

Teresa Urbanowska