05. Gwarancja jakości

Gwarancja stanowi zapewnienie, że dana rzecz jest dobrej jakości, a w wypadku wystąpienia wady podczas eksploatacji, zostanie ona usunięta przez naprawę lub będzie dostarczona rzecz wolna od wad. Jedną z postaci wadliwości przy rękojmi może być brak właściwości, o której istnieniu zapewnił sprzedający.

Gdy sprzedawca wydał kupującemu gwarancję co do jakości rzeczy sprzedanej, to gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.
Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć kupującemu rzecz na swój koszt. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi, do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji – ponosi gwarant.
Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył nabywcy, zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, gwarancja dotyczy tylko części wymienionych. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją kupujący nie mógł z niej korzystać.
Gdy gwarancja nie przewiduje wymiany rzeczy wadliwej a jedynie naprawę jej elementów, nie pozbawia to kupującego roszczenia o wymianę rzeczy w razie nieskuteczności napraw.
Uszkodzenie przez kupującego rzeczy, wyłącza odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu gwarancji lub rękojmi tylko w części obejmującej zakres uszkodzenia; nie powoduje natomiast utraty całości uprawnienia, chyba że uszkodzenia są tak poważne, iż dyskwalifikują całą rzecz sprzedaną.