14. Zaprezentować siebie

Agata Mijewska

W dzisiejszym numerze w ramach naszego cyklu „Ja przedsiębiorca” dominuje temat marketingu, w którym zawiera się również pojęcie promocji. Sądzę, że warto w tym miejscu wspomnieć o nieco innym rodzaju promocji, a mianowicie o autopromocji, zwanej także autoreklamą, bądź autoprezentacją. Mowa tu o pewnej umiejętności wykreowania własnego wizerunku w taki sposób, abyśmy byli postrzegani przez innych pozytywnie. Ta umiejętność tak naprawdę jest bardzo ważna nie tylko dla osób poszukujących pracy, ale także dla przedsiębiorców. Nie ulega bowiem wątpliwości, że w każdej sytuacji związanej z jakimkolwiek biznesem mamy do czynienia z ludźmi. Nawiązujemy rozmaite umowy, kontrakty, już na samym początku naszej działalności będziemy musieli zapukać do niejednych drzwi i odbyć niejedno spotkanie, aby w ogóle zaistnieć na rynku. W tych wszystkich relacjach z ludźmi powinniśmy prezentować się w taki sposób, aby wyeksponować te cechy charakteru, które uczynią z nas atrakcyjnego partnera biznesowego.  Zastanówmy się jakie to mogą być cechy? Z jakimi ludźmi my sami chcielibyśmy współpracować? Prawdopodobnie przede wszystkim z kompetentnymi, odpowiedzialnymi i uczciwymi. Dlatego też sami powinniśmy w taki sposób pokierować rozmową, aby przekonać partnera, że takimi ludźmi właśnie jesteśmy. Przede wszystkim musimy być doskonale przygotowani merytorycznie do każdej rozmowy, ponieważ brak kompetencji w danym obszarze, wokół którego toczy się rozmowa, bardzo szybko staje się widoczny dla innych.
Ponadto bardzo ważny jest sam sposób prowadzenia tej rozmowy. Wiele mówi się o tzw. komunikacji interpersonalnej, będącej umiejętnością porozumiewania się z innymi ludźmi, nie tylko słownie, ale również niewerbalnie. Jest to bardzo rozległy temat, którego nie sposób przedstawić w kilku zdaniach. Powinniśmy jednak pamiętać, aby przede wszystkim okazywać rozmówcy szacunek i słuchać go w sposób aktywny  – skupiać się na tym co mówi, potakiwać, zadawać pytania, upewniać się co jakiś czas, czy dobrze go zrozumieliśmy. Sami powinniśmy mówić spokojnie, wyraźnie, nie za głośno, uzupełniając naszą wypowiedź odpowiednimi gestami.
Jeśli chodzi o komunikację pozawerbalną, generalnie preferowana jest postawa otwarta (nie krzyżujemy rąk ani nóg), delikatne pochylenie się w stronę rozmówcy (nie za blisko, aby nie naruszać jego prywatnej przestrzeni), lekki uśmiech, podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, przyjmowanie podobnej pozycji ciała. Niezwykle istotne jest to, aby nasz komunikat niewerbalny był spójny z tym co mówimy.
Warto jeszcze w tym miejscu wspomnieć o czymś na pozór mało ważnym, a jednak tak naprawdę znaczącym. Mówi się, że wygląd zewnętrzny gra drugoplanową rolę w relacjach międzyludzkich. Otóż nic bardziej mylnego. W każdego rodzaju interakcji z drugim człowiekiem – czy prywatnej, czy zawodowej, ważne jest pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na rozmówcy. Zadbajmy więc o to, by zawsze wyglądać schludnie i elegancko, a co najważniejsze – adekwatnie do sytuacji.
Wydaje się, że są to sprawy oczywiste, a jednak okazuje się, że większość osób ma problemy chociażby z aktywnym słuchaniem drugiej osoby, czy też z prawidłowym budowaniem wypowiedzi. Gubimy się też w meandrach mowy ciała, nieumiejętnie stosujemy i odczytujemy gesty innych ludzi. Na szczęście wszystkie te umiejętności można ćwiczyć podczas różnego rodzaju szkoleń i warsztatów. Możemy też sami spróbować poszerzyć wiedzę na ten temat i próbować stosować ją w życiu codziennym. Niewątpliwie będzie to wymagało od nas poświęcenia czasu i energii, ale z całą pewnością warto, ponieważ umiejętności te nie tylko uczynią nas lepszymi przedsiębiorcami, ale także bardziej interesującymi dla innych ludźmi.