Kolejna mieszkanka powiatu ciechanowskiego przekonała się o skuteczności manipulacji i gry prowadzonej przez oszustów działających metodą „na pracownika banku”. Kobieta uwierzyła w wymyśloną historię, z której wynikało, że ktoś złożył wniosek o kredyt na jej dane. Aby zapobiec utracie pieniędzy, oszust polecił jej zaciągnięcie kolejnej pożyczki i dokonanie kilku wpłat do wpłatomatu przy pomocy kodów do szybkich transakcji, podanych przez oszusta. W ten sposób pokrzywdzona straciła 70 tys. zł
Do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się kobieta, od której oszuści wyłudzili 70 tysięcy złotych. Do mieszkanki powiatu ciechanowskiego zadzwonił rzekomy przedstawiciel banku. Rozmówca poinformował, że na dane osobowe kobiety złożony został w innym mieście wniosek o kredyt. Kiedy kobieta odpowiedziała, że nie składała takiego wniosku, rozmówca przekonał ją, że jedyną formą zabezpieczenia środków finansowych jest zaciągnięcie kolejnej pożyczki. Zgodnie z sugestią kobieta złożyła wniosek o kredyt w wysokości 70 tys. zł, a gdy otrzymała gotówkę, wpłaciła ją w jednym z bankomatów na wskazane konto za pomocą kodów do szybkich transakcji podanych przez oszusta. Fałszywy pracownik banku poinformował kobietę, że następnego dnia pracownik departamentu bezpieczeństwa banku anuluje kredyt i wyda kobiecie nową kartę kredytową. Gdy okazało się, że mężczyzna o nazwisku podanym przez rozmówcę nie jest pracownikiem banku, kobieta uświadomiła sobie, że padła ofiarą oszustwa.
Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle podobny. Oszuści starają się wystraszyć rozmówcę, by ten działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.
Pamiętajmy, że musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Bądźmy czujni – nie dajmy się oszukać!
asp. Magda Sakowska/ KPP w Ciechanowie
Więcej wiadomości z Mazowsza
Czołowe zderzenie osobówek w Cybulicach Małych
Nieprawidłowy transport zatrzymany na S8
Obiecali uniwersalną protezę zębową. Przysłali zabawkowe zęby
Osobówka ścięła latarnię i wylądowała w rowie
Kradli jednoślady – złodziejski duet namierzony i zatrzymany
Trzech poszukiwanych mężczyzn zatrzymanych tego samego dnia
Pożar samochodu w Zielonce
Czarna seria wypadków z udziałem pieszych
Pożar pustostanu w Turowie
Pies przetrzymywany w brudzie, odchodach, w stanie rażącego wychudzenia i bez pokarmu, chory i pozbawiony opieki weterynaryjnej
Udaremniony przemyt papierosów balonem
Brawurowa prędkość i niebezpieczne manewry kierowców na S7
Nie wolno strzelać do dzików – przypomnienie zasad bezpieczeństwa
Poważny wypadek z udziałem trzech pojazdów. 18-latek trafił do szpitala śmigłowcem LPR

