Mazowsze ruszyło z autobusowym pilotażem

Mazowsze ruszyło z autobusowym pilotażem

Wykluczanie komunikacyjne to problem wielu gmin i powiatów. W ramach pilotażowego programu samorządu województwa mazowieckiego w subregionach radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim rozpoczęło działalność 10 linii autobusowych. Mieszkańcy mogą dotrzeć nimi m.in. do stacji kolejowych.

Wykluczenie komunikacyjne to wciąż nierozwiązany problem całego kraju. Borykają się z nim szczególnie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a także osoby starsze. Białe plamy komunikacyjne chce wypełnić samorząd Mazowsza, tworząc linie dowozowe do linii kolejowych. W ramach pilotażowego programu uruchomił 10 linii autobusowych w trzech częściach regionu, które umożliwią dogodną, skomunikowaną przesiadkę z autobusu do pociągu. Na ten cel sejmik województwa mazowieckiego przeznaczył 4,5 mln zł.

– Likwidacja PKS-ów i brak systemowego rozwiązania pogłębiają wykluczenie komunikacyjne w całej Polsce. Nie każdy ma samochód, w wielu miejscowościach nie ma transportu publicznego lub częstotliwość kursów jest bardzo mała. A to oznacza, że wiele osób nie może dotrzeć do pracy, lekarza, sklepu czy urzędu. Zależy nam, aby temu przeciwdziałać, dlatego linie autobusowe, które uruchomiliśmy są uzupełnieniem transportu kolejowego. W ten sposób poprawiamy sieć transportową na obszarach peryferyjnych i słabiej zaludnionych – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Pilotaż potrwa rok. W trakcie jego trwania zostanie dokonana analiza, na podstawie której zostanie podjęta decyzja, czy przewozy będą kontynuowane oraz czy linie komunikacyjne pozostaną w niezmienionej formie.

DOKĄD DOJEDZIEMY NOWYMI LINIAMI?

Nowe linie autobusowe uruchomione zostały w subregionach radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim.

– Linie zostały wytypowane po aktualizacji modelu transportowego województwa mazowieckiego. Zostały wówczas określone obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Na obszarach tzw. białych plam transport autobusowy będzie pełnić podstawową rolę dowozową do węzłów zintegrowanych, umożliwiając przesiadkę do pociągów regionalnych – mówi wicemarszałek Rafał Rajkowski.

Połączenia przesiadkowe będą skoordynowane, a wszelkie zmiany zachodzące w rozkładach jazdy pociągów będą wprowadzane do rozkładu jazdy linii dowożących.

Region Południowo-Zachodni obejmuje linie komunikacyjne:

  • Linia M I Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia M II Przytyk – Domaniów – Potkanna – Wieniawa, 6 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia M III Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka, 8 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.).

Przewozy zostały uruchomione 16 grudnia 2024 r.

Region Północno-Wschodni obejmuje linie komunikacyjne:

  • Linia D I Sokołów Podlaski – Kostki – Dybów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D II Ceranów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, 6 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D III Węgrów – Liw – Grębków – Trzebucza – Milew – Mroczki – Kałuszyn – Mrozy, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D IV Liw – Grębków – Gałki – Sionna – Mingosy – Kotuń, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.).

Przewozy zostały uruchomione 1 stycznia 2025 roku.

Region Północno-Zachodni obejmuje linie komunikacyjne: 

  • Linia P I Żuromin – Poniatowo – Lutocin – Łukomie – Babiec Piaseczny – Sierpc, 4 pary kursów dziennie 7 dni w tygodniu;
  • Linia P II Żuromin – Chamsk – Sadłowo – Bieżuń – Rościszewo – Sierpc, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia P III Żuromin – Zielona – Kuczbork – Lipowiec Kościelny – Turza – Mława, 4 pary kursów dziennie 7 dni w tygodniu.

Przewozy zostały uruchomione 1 stycznia 2025 r.

Linie są obsługiwane przez wyłoniony w postępowaniu przetargowym PKS Bodzentyn sp. z o.o. z siedzibą w Bogucicach Drugich. Szczegółowe rozkłady jazdy można znaleźć na dworcach lub przystankach komunikacyjnych oraz na profilu społecznościowym przewoźnika.

AUTOBUSY DLA SZKÓŁ

Samorząd Mazowsza pomaga też w zakupie szkolnych autobusów. Do tej pory w ramach programu „Autobusy dla mazowieckich szkół” udało się kupić 47 autobusów, a kolejnych 30 zostanie zakupionych w tym roku.

Więcej informacji z Mazowsza

Rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie pomocy na scalanie gruntów

Rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie pomocy na scalanie gruntów

Scalanie gruntów to szansa na lepsze wykorzystanie przestrzeni rolniczej i rozwój obszarów wiejskich. Powiaty mogą otrzymać nawet 100 procent refundacji kosztów opracowania projektu [...]
0 komentarzy

Konkurs „Ekocyrkularni” rozstrzygnięty

Zakończyła się IV edycja konkursu „Ekocyrkularni”, którego celem jest promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Wzięło w nim udział 49 szkół i przedszkoli, spośród [...]
0 komentarzy
21 mln zł na budowę przedszkola w gminie Błonie

21 mln zł na budowę przedszkola w gminie Błonie

W Dębówce w gminie Błonie powstanie nowe, energooszczędne i niskoemisyjne przedszkole z oddziałami integracyjnymi dla 300 dzieci. Będzie to również miejsce mogące pełnić [...]
0 komentarzy

Terytorialna Służba Wojskowa na Mazowszu – dołącz do 5MBOT!

Mieszkańcy północnej części Mazowsza, którzy chcą dołączyć do Wojsk Obrony Terytorialnej, już niebawem będą mieli okazję. W 2026 roku 5 Mazowiecka Brygada Obrony [...]
0 komentarzy
Przysięga wojskowa i awanse na pierwszy stopień podoficerski

Przysięga wojskowa i awanse na pierwszy stopień podoficerski

W 5 Mazowieckiej Brygadzie Obrony Terytorialnej odbyła się ostatnia w tym roku przysięga wojskowa nowych ochotników Terytorialnej Służby Wojskowej oraz promocja kadetów bazowego [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.