Drogowe inwestycje. Kiedy finał?

Drogowe inwestycje. Kiedy finał?

Objazdy, znaki zakazów wjazdu, nakazów skrętu, to dzisiejsza rzeczywistość z jaką każdego dnia mieszkańcy gmin na terenie powiatu wołomińskiego mają coraz częściej do czynienia.  Z jednej strony domagamy się lepszych, bezpieczniejszych dróg ale w czasie trwania ich modernizacji na ogół trudno nam powstrzymać frustrację, gdy przyjdzie nam postać w korku, bądź szukać nowych tras codziennego przejazdu. Czy i kiedy będzie lepiej – o tym i o dużych drogowych inwestycjach  z Igorem Sulichem, radnym powiatowym z Wołomina, rozmawiała  Teresa Urbanowska

– Poprawa przejazdu przez skrzyżowanie Geodetów i Łukasiewicza w Wołominie – od wielu kadencji wyczekiwana inwestycja. Finał wydaje się być bliski i wiele osób mówi o swoim wkładzie w ten sukces. Na jakim etapie jest ta inwestycja?

– Zacznijmy może od końca. Umowa rozbudowy została podpisana z lokalnym wykonawcą w maju 2022 roku. Ma on 18 miesięcy na realizację kontraktu od dnia wejścia na teren budowy. Finał prac na ulicy Geodetów powinien być pod koniec 2023 roku. Tyle umowa i fakty.
Wykonawca, który wygrał przetarg prowadzi swoją firmę w powiecie wołomińskim. Cieszy fakt, że lokalne firmy są w stanie konkurować z dużymi przedsiębiorstwami z Warszawy. Ale to daje nadzieję na to, że roboty być może uda się zakończyć wcześniej. Myślę, że zależy na tym wszystkim – mieszkańcom, wykonawcy, a przede wszystkim Inwestorowi czyli Województwu Mazowieckiemu.

– Kto więc jest ojcem sukcesu?

– W zależności kogo będziemy o to pytać, tylu będzie rodziców. Zaczynając znów od końca – należy podziękować za zaangażowanie wszystkim Radnym Sejmiku Województwa Mazowieckiego, w szczególności Przewodniczącej Komisji Infrastruktury, Pani radnej Annie Brzezińskiej, która w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, albo i dwóch lat na bieżąco interweniowała w spornych kwestiach, w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej. Historycznie kwestia rozbudowy śladu drogi wojewódzkiej 635 na odcinku Geodetów-Nowa Wieś-Czarna jest na pewno pełnoletnia. Kilkanaście lat temu zabiegały o nią również władze miejskie pod wodzą Jerzego Mikulskiego. Na początku tego wieku takim „spiritus movens”, całym inicjatorem walki o poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, w tym miejscu był Janusz Krawczyk, wieloletni Przewodniczący Rady Osiedla oraz radny Rady Miejskiej w Wołominie i współpracująca z nim Rada Osiedla-Nowa Wieś.
Zakładam, że na przecięciu wstęgi mogą pojawić się też weterani walk o lepszą przyszłość w tym miejscu, zwłaszcza, że będzie to już okres przedwyborczy. Warto jednak nie zapominać i pokazywać ludzi, którzy faktycznie działają na samym dole, wśród swoich sąsiadów, mieszkańców danego osiedla, wzajemnie się motywują do działania po godzinach swojej pracy zawodowej, etatowej.
Ta inwestycja, to doskonały przykład, że z poziomu aktywnego mieszkańca i sąsiada, działając konsekwentnie można przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i życia w najbliższej okolicy. Konsekwencja w działaniu prowadzi do sukcesu, nawet jeżeli trzeba na niego czekać nie miesiącami, a latami… Kropla drąży skałę.
Pomimo objazdów i korków w rejonie inwestycji, po kilkunastu latach procedur związanych z tą inwestycją, od 5 września jesteśmy bliżej niż dalej końca zrobienia porządku z ruchem samochodowym w tej okolicy.

– Jeszcze barwniejsza jest historia drogi 634. Kilka miesięcy temu ogłaszał Pan bliski finał realizacji tego ogromnego przedsięwzięcia. Ale temat tak jakby ostatnio nieco przysechł… Coś się dzieje?

– Zacznijmy z poziomu wojewódzkiego. Jeśli chodzi o mnie jako mieszkańca Wołomina to uważam, że błędem zaniechania dotyczącym dziesiątek tysięcy ludzi jest brak modernizacji 634. Tak uważałem przez wiele lat, ale wraz z upływającym czasem każdy z nas uczy się cierpliwości, w końcu z wiekiem czas płynie coraz szybciej, a czas liczy się nie w upływających dniach, a tygodniach, czy miesiącach.
Od ponad 3 lat mogę z bliska oglądać procesy inwestycyjne, które są realizowane w naszym regionie. Droga Wojewódzka 634 i jej rozbudowa to zadanie Marszałka Województwa Mazowieckiego, które zamieszkiwane jest oficjalnie przez prawie 5,5 miliona osób. Powiat wołomiński to zaledwie 5% liczby tych wszystkich mieszkańców. Wpływ i reprezentacja największego powiatu ziemskiego na Mazowszu na inwestycje regionalne jest, arytmetycznie patrząc, bardzo umiarkowany.
Dzięki nowej organizacji administracyjnej Mazowsza oraz zaangażowaniu mnie do współpracy, jako Dyrektora Delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Wołominie, przy realizacji zadań Województwa Mazowieckiego na obszarze 4 powiatów: wołomińskiego, legionowskiego, mińskiego i otwockiego, mam nieco większy obraz sytuacji…
Okazuje się, że takich projektów „siwych i z brodą” jak modernizacja 634 jest znacznie więcej, kilka a może kilkanaście na całym Mazowszu. Z tej perspektywy widzę, że nie jesteśmy na szarym końcu, chociaż nie jest to dla nas jakoś super dobrze…

– Czy jest już harmonogram działań na poszczególnych etapach?

– Owszem ogłaszałem i podtrzymuję to, bliski finał realizacji tej inwestycji. Patrząc z perspektywy ostatnich 20 – 30 lat został wykonany ważny krok, czyli pełna zgoda różnych instytucji że narysowana, a w tym wypadku dodatkowo pogrubiona linia drogi na mapie ma iść właśnie tak. Wydaje się niewiele, ale to właśnie w 2022 roku zapadła decyzja władz wojewódzkich, która dostała administracyjny rygor natychmiastowej wykonalności. Zdecydowano o podziale i przejęciu kilkudziesięciu a może i kilkuset nieruchomości pod tą 634.

– I mimo to nie ma zagrożeń?

– Nie powiem, że wszystko przebiega bezboleśnie. Jest kilka odwołań właścicieli prywatnych nieruchomości, co w tak mocno zurbanizowanym terenie, można uznać za sukces i efekt dużego zaangażowania organizacyjnego Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich z Dyrektorami Grzegorzem Obłękowskim i jego zastępcą Tomaszem Dąbrowskim na czele.

– To co z tym harmonogramem?

– Przynajmniej 90% prac związanych z inwestycją to tak zwana papierologia, a 10% czasu to okres poświęcony na jej wykonanie. Dziś większość z tej papierologii za nami, zostało tylko ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy.
Obecnie trwają ostanie uzgodnienia w dokumentacji wykonawczej (nie projektów-te już są zatwierdzone, przez wszystkie wymagane instytucje), niezbędnych do ogłoszenia przetargu, ten przypuszczam, że może pojawić się w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Być może wykonawcę przynajmniej 2 z 4 odcinków-etapów modernizacji poznamy jeszcze w tym roku, albo na początku przyszłego, wszystko zależy od ilości pytań dodatkowych od firm zainteresowanych realizacją.

– Wiele emocji wywołują wołomińskie inwestycje gminne. Taka choćby ulica Sikorskiego… Wygląda to jak zabawa w kotka i myszkę, ale w przestrzeni publicznej brak jest jasnego przekazu na ten temat, chociaż Miasto Wołomin posiada własne media zarówno tradycyjne jak również elektroniczne. Czy ma Pan wiedzę odnośnie tej i innych „zatrzymanych w czasie” inwestycji na terenie Wołomina?

– Patrząc nieco z boku powiem, że jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze… Zapewne od czasu wyłonienia wykonawcy ulicy Sikorskiego do dziś, upłynęło trochę tygodni a nawet miesięcy. Ceny energii, a innych także energochłonnych materiałów budowlanych np. asfaltu, zmieniają się jak w kalejdoskopie.
Zakładam, że wołomińscy włodarze nie żyją tylko w stworzonej przez siebie bańce medialnej, którą faktycznie mocno w ostatnich latach urząd miasta mocno rozbudował, de facto za nasze, publiczne pieniądze i szybko dojrzeją do tego, jeśli tak się się do tej pory nie stało, że podpisane wcześniej kontrakty należy waloryzować, czy też renegocjować.
Taką nadzwyczajną sytuację i zmianę stosunków na rynku uwzględniono w polskim prawie w kodeksie cywilnym. Jednak jeśli od 2017 roku wołomiński ratusz nadal nie dojrzał do stosowania prawa w praktyce, to być może my jako lokalna społeczność powinniśmy dojrzeć do poważnej, dorosłej i odpowiedzialnej zmiany …

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Bieda zaczyna się tam, gdzie… –  Szlachetna Paczka publikuje Raport o Biedzie 2022

Bieda zaczyna się tam, gdzie… –  Szlachetna Paczka publikuje Raport o Biedzie 2022

Gdzie zaczyna się bieda? Na to pytanie odpowiadają autorzy najnowszego Raportu o Biedzie, corocznej publikacji przygotowywanej przez Szlachetną Paczkę. Raport zbiera najważniejsze dane [...]
0 komentarzy
Życie na sygnale – kronika zdarzeń, wypadków i pożarów

Życie na sygnale – kronika zdarzeń, wypadków i pożarów: 15 – 19 listopada

Za nami kolejny niespokojny tydzień na drogach powiatu. W Tłuszczu, podczas policyjnego pościgu kierujący Toyotą RAV4 stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w [...]
0 komentarzy

420 inwestycji ze wsparciem sejmiku. I to tylko w tym roku!

Sejmik Mazowsza stawia na lokalne inwestycje. Tylko w tym roku w ramach m.in. 14 autorskich programów wsparcia władze województwa pomogły zrealizować aż 420 [...]
0 komentarzy

5 bezpłatnych powiatowych linii autobusowych

Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Powiatu Wołomińskiego, wyraziła zgodę i zatwierdziła propozycję Zarządu Powiatu dotyczącą utworzenia z początkiem stycznia 2023 roku  5 bezpłatnych powiatowych [...]
0 komentarzy

Pożar na terenie szpitala w Wołominie

Dziś rano doszło do pożaru w piwnicy Szpitala Powiatowego w Wołominie. Poszkodowana została jedna osoba. Konieczne było tymczasowe przeniesienie pacjentów jednego z oddziałów. [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.