Edukacja kulinarna

Mający na celu zwrócenie uwagi na jakość jedzenia oraz jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci projekt ?Szkoła na widelcu?, zajęcia warsztatowe prowadzone przez osoby związane z fundacją Slow Food Youth Warszawa to działania, które coraz częściej budzą zainteresowanie również w naszym regionie. To jakie produkty spożywamy ma dla nas coraz większe znaczenie.

Szkoła na widelcu jest projektem, który poprzez zaangażowanie dzieci do wspólnego przygotowania posiłku uczy dobrego odżywiania. Tego rodzaju projekty wchodząc do szkół oddziałują na całe środowisko szkolne ? rodziców, opiekunów, nauczycieli, pracowników obsługi i kuchni przedszkolnych, administrację szkolną, środowiska medyczne a także media, polityków, działaczy samorządowych i inne osoby publiczne, dla których ważne jest dobre odżywianie dzieci.

Ze strony internetowej projektu www.szkolanawidelcu.pl wynika, że ma on pomagać nauczycielom i rodzicom w planowaniu i prowadzeniu z dziećmi zajęć poświęconych jedzeniu i odżywianiu się. Osoby zaangażowane w realizację projektu przygotowują nawet gotowe scenariusze zawierające wiele informacji na temat naszego zdrowia, żywienia i otaczającej nas rzeczywistości.

Jak informują twórcy projektu wszystko zaczęło się od projektu realizowanego wcześniej ?10 miesięcy wokół stołu przedszkolaka?, który realizowała Agata Tomala w kilku warszawskich przedszkolach, gdyż projekt ?Szkoła na widelcu? opiera się właśnie na zdobywanych przez wiele lat w pracy z dziećmi przedszkolnymi doświadczeniach Okazuje się, że również w powiecie wołomińskim proponowane przez grupę zapaleńców warsztaty kulinarne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Pokazały to choćby prowadzone podczas letnich festynów warsztaty z przygotowania deseru, pizzy czy owocowych napojów. Zajęcia przyciągały całe rodziny. W Warszawie przedsięwzięcie, które początkowo skierowane było do przedszkolaków przeniosło się do szkół i przerodziło w bardzo ciekawy program ?Szkoła na widelcu?.

Zamysł autorów, aby dzieci poznawały świat poprzez rzeczywiste obiekty ? warzywa, owoce, rośliny, sprzęty dostępne w codziennych działaniach sprawdza się. Okazuje się, że takie zajęcia są niemniej ciekawe jak te z użyciem najnowszych technologii.

Zdobywanie wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości wszystkimi dostępnymi zmysłami w trakcie codziennych czynności ? podczas zabawy i wspólnej pracy niezwykle wciąga zarówno dzieci jak i dorosłych i jest doskonałym sposobem na integrację. Projekt ?Szkoła na widelcu? o którym tu wspominamy zwraca dużą uwagę na jakość jedzenia i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. ? Od początku realizacji projektu istotne było zwracanie dzieciom uwagi, że jedzenie jako obiekt i jedzenie jako czynność nie są zabawą, a rodzajem aktywności, która jest ważna, konieczna i pożyteczna dla wszystkich ludzi ? czytamy na www.szkolanawidelcu.pl