Jakie będą skutki późniejszego rozpoczęcie nauki

Podczas trwających w ubiegłym tygodniu posiedzeń gminnych komisji jak i sesji Rady Miejskiej w Wołominie radni dyskutowali o zmianach jakie zajdą w szkołach i przedszkolach. Dyrektor ZESAiP w Wołominie Halina Bonecka podkreśla, że proponowane zmiany wymusiła decyzja o podwyższeniu wieku rozpoczynania nauki w szkole.? Decyzja o podwyższeniu wieku rozpoczynania nauki w szkole w Gminie Wołomin niesie ze sobą określone skutki ? przekonuje Halina Bonecka, dyrektor ZEASiP w Wołominie. Poniżej prezentujemy stanowisko dyrektor Boneckiej, wyjaśniające zmiany jakie niesie za sobą przywołana decyzja.

„W tym roku do przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Wołomin nie zostało przyjętych 237 dzieci, w tym 131 trzyletnich. W przedszkolach naszych kontynuować będzie wychowanie przedszkolne 350 sześciolatków. Jak widać, wszystkie dzieci byłyby przyjęte do naszych przedszkoli (jeszcze byłyby wolne miejsca), gdyby nie zmiana wieku rozpoczynania nauki szkolnej.
Można też mówić o ?stracie? finansowej: subwencja na ucznia to ponad 5 tys. rocznie, a dotacja na dziecko przedszkolne ? ok. 1300 zł rocznie. Łącznie w wychowaniu przedszkolnym (przedszkola gminne i oddziały przedszkolne w szkołach to obecnie 490 dzieci sześcioletnich. Łatwo policzyć różnicę między kwotą subwencji a kwotą dotacji (?Strata? na subwencji: ok. 1,8 mln. zł).
Rok bieżący: mamy 36 oddziałów klas pierwszych szkoły podstawowej; planuje się 19 oddziałów.
Zmniejsza się również planowana tygodniowa liczba godzin w naszych szkołach, tj. w Zespole Szkół nr 1- o 129, co daje 7,2 etatów nauczycielskich mniej; w Zespole Szkół w Duczkach o 136, co daje 7,6 etatów nauczycielskich mniej, w Zespole Szkół nr 5, Zespole Szkół nr 2, Zespole Szkół nr 4 (o 2,7 etatów nauczycielskich mniej), Zespole Szkół w Ossowie, Szkole Podstawowej nr 3, nr 7, Szkole Podstawowej w Starym Grabiu i Szkole Podstawowej w Majdanie z siedzibą w Leśniakowiźnie. Oczywiście w szkołach podstawowych to głównie skutek podwyższenia wieku szkolnego.
W Zespole Szkół w Duczkach w roku szkolnym 2011/2012 realizowanych było 1196 godzin tygodniowo ? na rok szkolny 2016/2017 planowanych jest 827 godzin tygodniowo. Spadek jest dość duży i systematyczny, z roku na rok.
Zmniejszenie tygodniowej liczby godzin dydaktycznych to oczywiście konieczność wypowiedzenia stosunku pracy w trybie art. 20 Karty Nauczyciela lub propozycja zmniejszenia pensum z równoczesnym, proporcjonalnym zmniejszeniem wynagrodzenia (art. 22 KN, jeśli jest to możliwe). Celem ?ratowania? nauczycieli dyrektorzy w pierwszym rzędzie korzystają z możliwości zmniejszenia pensum. Żaden z dyrektorów nie podejmuje tych czynności bez rozterki i głębokiego namysłu – za każdym wypowiedzeniem jest człowiek i bolesna strata etatu.
Ogółem w Gminie Wołomin planowanych jest 360 godzin tygodniowo mniej niż jest obecnie realizowanych ? oczywiście nie licząc przedszkoli prowadzonych przez Gminę Wołomin.
Teraz co do tzw. ?nieprawidłowości?, o których mówił Adam Bereda (oczywiście nie miał racji i było to zwyczajne nadużycie, za które nawet nie przeprosił).
Od 2015 roku należy ewidencjonować na wyodrębnionych rozdziałach (80149 i 80150) koszty realizacji zadań edukacyjnych wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy, tj. kształcenia dzieci i młodzieży posiadającej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Stwierdzam, że w naszej Gminie koszty te są ewidencjonowane prawidłowo.
Potwierdzeniem tej tezy niech będzie cytat ze ?Wspólnoty?  (wydanie z 7 maja 2016 r.): ??Minister edukacji twierdzi, że przepisy nie zobowiązują samorządów do wyodrębnienia środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w odniesieniu do każdego ucznia indywidualnie ani nawet w odniesieniu do danej szkoły. Również określenie sposobu i formy realizacji tego obowiązku pozostawiono w gestii samorządów?.
Tak więc Pan Adam Bereda, jako zwolennik tezy wyrażonej przez p. Zasłonkę ? rodzica ucznia ? nie ma racji, jak również nie ma racji p. Zasłonka, która forsowała tę tezę (razem ze swoją księgową) na jednym z posiedzeń Komisji Edukacji, co można znaleźć w nagraniach z obrad komisji”.

Halina Bonecka
Dyrektor ZEASiP w Wołominie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.