33 naruszenia norm czasu pracy i brak 62 wymaganych wpisów manualnych na karcie kierowcy – tyle nieprawidłowości popełnił kierowca polskiej ciężarówki w okresie 43 dni pracy. Mężczyzna przede wszystkim prowadził zestaw za długo i skracał odpoczynki. Kumulację naruszeń obowiązujących przepisów stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Warszawy.
W piątek (20 czerwca), na ekspresowej „ósemce” pod Radzyminem, inspektorzy ITD zatrzymali do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą typu firanka. Zestaw należy do polskiego przedsiębiorcy. Kierowca – obywatel Polski – realizował międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy. W chwili interwencji przewoził prawie 19 ton odpadów z Niemiec na Litwę. Kierowca miał wszystkie dokumenty uprawniające do wykonywania transgranicznego przewozu odpadów.

Analiza danych cyfrowych z tachografu inteligentnego i z karty kierowcy wykazała 33 naruszenia limitów czasu pracy w okresie 43 dni pracy objętych kontrolą. Mężczyzna prowadził ciężarówkę za długo oraz skracał wymagane odpoczynki. Najpoważniejsze naruszenia to m.in.: przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 3 godz. i 5 min. oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 2 godz. i 14 min. Kontrolowany kierowca również skrócił wymagany regularny okres odpoczynku dziennego o 6 godz. i 55 min. Oprócz tego mężczyzna nie wprowadzał wpisów na kartę kierowcy, dotyczących symboli państwa rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy. W sumie stwierdzono brak 62 wpisów manualnych na karcie kierowcy.
Inspektorzy ukarali kierowcę 60 mandatami na łączną kwotę 7 550 zł. Sporządzili też protokół z kontroli. Na jego podstawie będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 10 350 zł. Z kolei zarządzający transportem w firmie może spodziewać się decyzji o nałożeniu grzywny w wysokości 1500 zł.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne limity stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu
Więcej wiadomości z Mazowsza
Zdarzenie drogowe w Nowych Lipinach
Dachowanie w miejscowości Kury. Interwencja służb ratunkowych po groźnym zdarzeniu drogowym
Zderzenie czołowe busa i osobówki na DK62
Zarzuty dla kobiety, która po ulicy chodziła z nożem
Nietrzeźwy kierowca spowodował groźne zdarzenie na S7
1,6 promila, brak uprawnień i czołówka – dwa poważne zdarzenia drogowe
Policja zatrzymała 53-latka podejrzanego o usiłowanie zabójstwa ojczyma
Prawie 3 kg narkotyków ukrył na balkonie – został tymczasowo aresztowany
Wjechał w słup oświetleniowy. W aucie miał narkotyki.
Zderzenie ciężarówki i trzech samochodów osobowych na DW632. Jedna osoba trafiła do szpitala.
Zderzenie trzech pojazdów. Kierowca Volvo trafił do szpitala
Policjanci Mazowieckiej Grupy SPEED przerwali niebezpieczną jazdę – wideo
Pracowita niedziela strażaków w Sochaczewie
Poważny wypadek na S8. Na miejscu lądowały helikoptery LPR

