33 naruszenia norm czasu pracy i brak 62 wymaganych wpisów manualnych na karcie kierowcy – tyle nieprawidłowości popełnił kierowca polskiej ciężarówki w okresie 43 dni pracy. Mężczyzna przede wszystkim prowadził zestaw za długo i skracał odpoczynki. Kumulację naruszeń obowiązujących przepisów stwierdzili funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Warszawy.
W piątek (20 czerwca), na ekspresowej „ósemce” pod Radzyminem, inspektorzy ITD zatrzymali do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą typu firanka. Zestaw należy do polskiego przedsiębiorcy. Kierowca – obywatel Polski – realizował międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy. W chwili interwencji przewoził prawie 19 ton odpadów z Niemiec na Litwę. Kierowca miał wszystkie dokumenty uprawniające do wykonywania transgranicznego przewozu odpadów.

Analiza danych cyfrowych z tachografu inteligentnego i z karty kierowcy wykazała 33 naruszenia limitów czasu pracy w okresie 43 dni pracy objętych kontrolą. Mężczyzna prowadził ciężarówkę za długo oraz skracał wymagane odpoczynki. Najpoważniejsze naruszenia to m.in.: przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 3 godz. i 5 min. oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 2 godz. i 14 min. Kontrolowany kierowca również skrócił wymagany regularny okres odpoczynku dziennego o 6 godz. i 55 min. Oprócz tego mężczyzna nie wprowadzał wpisów na kartę kierowcy, dotyczących symboli państwa rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy. W sumie stwierdzono brak 62 wpisów manualnych na karcie kierowcy.
Inspektorzy ukarali kierowcę 60 mandatami na łączną kwotę 7 550 zł. Sporządzili też protokół z kontroli. Na jego podstawie będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 10 350 zł. Z kolei zarządzający transportem w firmie może spodziewać się decyzji o nałożeniu grzywny w wysokości 1500 zł.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne limity stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Radomiu
Więcej wiadomości z Mazowsza
Pożar samochodu w Zielonce
Czarna seria wypadków z udziałem pieszych
Pożar pustostanu w Turowie
Pies przetrzymywany w brudzie, odchodach, w stanie rażącego wychudzenia i bez pokarmu, chory i pozbawiony opieki weterynaryjnej
Udaremniony przemyt papierosów balonem
Brawurowa prędkość i niebezpieczne manewry kierowców na S7
Nie wolno strzelać do dzików – przypomnienie zasad bezpieczeństwa
Poważny wypadek z udziałem trzech pojazdów. 18-latek trafił do szpitala śmigłowcem LPR
Niewybuchy w ziemiach Mazowsza
Policja poszukuje świadków potrącenia pieszej ze skutkiem śmiertelnym
Uwaga na oszustów podszywających się pod Zastępcę Dyrektora Biura Kryminalnego KGP
Ciężarówka na boku na DK92
Wyrok Sądu w sprawie Marzeny K., matki niepełnosprawnego Kacpra oskarżonej o usiłowanie zabójstwa
Tragiczny wypadek na DK50

