Korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza

Rozbudowa i modernizacja drogi wojewódzkiej 634

Raport FPPE pokazuje jak korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych opublikowała raport pokazujący jak wykorzystywanie pojazdów z silnikiem diesla wpływa na ludzkie zdrowie i jakość powietrza w Polsce. Diesle to rosnący problem. Pojazdy tego typu dotkliwie zanieczyszczają powietrze, w 2022 mija 10 lat odkąd Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała spaliny diesli za rakotwórcze. Po polskich drogach jeżdżą stare i statystycznie niesprawne diesle, co roku z zachodu importowane są kolejne kilkunastoletnie samochody tego typu. Dekarbonizacja transportu i interes społeczny wymagają radykalnego ograniczenia liczby starych diesli w Polsce. Raport podsumowuje ustalenia dostępnych badań i pomiarów, pokazuje też szacunki dotyczące liczby diesli na polskich drogach i ich stanu technicznego.

Trujące diesle są nowymi kopciuchami

W Polsce działamy systemowo na rzecz eliminowania starej i słabej jakości pieców w budynkach. To długi i trudny proces, ale mamy już rozwiązania dla niskiej emisji. W transporcie nadal panuje ?wolna amerykanka?. Raport FPPE pokazuje, że to kosztowne zaniechanie. Badania potwierdzają, że spaliny diesli powodują choroby nowotworowe, zaostrzają też przebieg wielu chorób ? w tym serca, układu oddechowego i Alzhaimera. Za zwiększone emisje zanieczyszczeń z rur spalinowych płacimy wszyscy w postaci zwiększonych kosztów na ochronę zdrowia i strat dla gospodarki.

?Jazda kilkunastoletnim niesprawnym dieslem, często bez działającego filtra DPF, nie różni się zbytnio od palenia śmieciami w piecu na węgiel. W obydwu przypadkach wiąże się z dotkliwym zatruwaniem powietrza. Na naszych ulicach w każdej sekundzie kilkadziesiąt diesli przechodzi procedurę wypalania filtra DPF, o ile ma go zainstalowanego. Często dzieje się to na zatłoczonych miejskich ulicach, tuż przed nosami przechodniów i rowerzystów. To zagrożenie dla zdrowia wszystkich mieszkanek i mieszkańców miast? ? mówi Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W dużych miastach transport (emisja liniowa) odpowiada za większość emisji zanieczyszczeń powietrza. Szacunkowe dane dla Warszawy mówią, że samochody odpowiadają za 60-80% emisji. W Krakowie i Warszawie samochody emitują ponad 75% tlenków azotu.

Statystyczny diesel w Polsce jest stary i niesprawny

37% zarejestrowanych pojazdów w Polsce miało silnik diesla (2019). Dane zebrane przez NIK w 2019 roku pokazują, że przekroczenia emisji tlenków azotu (NOX) i dwutlenku węgla (odpowiedzialnego za postępy katastrofy klimatycznej) dotyczą średnio ponad 50% samochodów z silnikiem diesla. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu.

Statystyczny samochód w Polsce ma 14 lat, średnia wieku systematycznie rośnie. Statystyczny wiek importowanego do Polski samochodu z silnikiem diesla za 2021 wynosił 11,4 lat. Tylko w 2021 do Polski wjechało ponad 420000 używanych diesli.

?W Polsce można bardzo tanio kupić najstarsze diesle i praktycznie bezkarnie usuwać z nich filtry DPF. System kontroli tych samochodów jest zły, nikt nie sprawdza poziomu emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie słyszymy, że Polska ma do 2050 zdekarbonizować transport. To brzmi jak pobożne życzenia w sytuacji, kiedy dzisiaj państwo jest bezsilne wobec kilkunastu procent dotkliwie zanieczyszczających samochodów. O skali problemu świadczy fakt, że w internecie warsztaty nawet reklamują się, że usuwają DPF-y? ? komentuje Hubert Różyk.

Diesle w dużo większym stopniu przyczyniają się do fatalnej jakości powietrza w porównaniu do silników benzynowych

Typowy pojazd z silnikiem diesla emituje ok. 10 razy więcej tlenków azotu niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Badania pokazują, że emisje tlenków azotu z samochodów z napędem diesla zwykle pięciokrotnie przekraczają dopuszczalny poziom określony w normach emisji Euro.

Raport można przeczytać tutaj: https://bit.ly/raportdiesel

3 liczby pokazujące problem:

  • >50% – statystycznie ponad połowa diesli przekracza normy emisji CO2 i tlenków azotu,
  • 31% – tyle stanowią w Polsce samochody osobowe z silnikiem diesla,
  • 10 razy – typowy pojazd z silnikiem diesla emituje 10 razy więcej tlenków azotu od jego benzynowego odpowiednika.

Źródło informacji: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

 

Więcej informacji z Mazowsza

Prawie 6 mln zł z UE dla Warki

Prawie 6 mln zł z UE dla Warki

Budowa i przebudowa dróg oraz ciągów pieszo-rowerowych w Warce – w tej inwestycji pomogą unijne pieniądze. Gmina otrzymała na ten cel prawie 6 mln zł [...]
0 komentarzy

Mazowsze wybrało patronów 2026 roku

Sejmik Województwa Mazowieckiego ogłosił nazwiska wybitnych Polaków, którzy obejmą patronat nad nadchodzącym rokiem. Są nimi Andrzej Strug, Pola Gojawiczyńska i Mieczysław Fogg. W [...]
0 komentarzy
Sesja sejmiku Mazowsza

Sesja sejmiku Mazowsza

Na ostatniej w tym roku sesji sejmiku radni przyjęli przyszłoroczny budżet. Poznaliśmy patronów roku, a harcerze z chorągwi stołecznej i mazowieckiej przekazali betlejemskie [...]
0 komentarzy
Znamy laureatów 5. edycji Mazovian Startup

Znamy laureatów 5. edycji Mazovian Startup

Najlepsze mazowieckie startupy wybrane! Podczas finałowego Demo Day innowacyjne rozwiązania zaprezentowali finaliści 5. edycji Mazovian Startup. Główną nagrodę – 50 tys. zł zdobył [...]
0 komentarzy

Za nami 5. Gala „Rok w Kulturze na Mazowszu”.

To wydarzenie, które podsumowuje całoroczne dokonania w dziedzinie kultury i sztuki w naszym regionie. Podczas uroczystości zostały wręczone dyplomy laureatom konkursów organizowanych przez [...]
0 komentarzy
Mazowieckie Forum Społeczności Energetycznych

Mazowieckie Forum Społeczności Energetycznych

Mazowieckie Forum Społeczności Energetycznych to wydarzenie skierowane do przedstawicieli samorządu terytorialnego i przedsiębiorców, którzy są zainteresowani rozwijaniem zdolności energetycznych na poziomie lokalnym. Podczas [...]
0 komentarzy
Ponad 115 mln zł z KPO dla mazowieckich gmin

Ponad 115 mln zł z KPO dla mazowieckich gmin

Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) do mazowieckich gmin trafi ponad 115 mln zł. Środki będą przeznaczone m.in. na budowę i rozbudowę [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o nagrodach dla wolontariuszy z Mazowsza i najzdolniejszych uczniów, nowoczesnych [...]
0 komentarzy

Gardłowa sprawa

Katar, zapalenie gardła, ucha środkowego, zatok – brzmi znajomo? Szacuje się, że około 15 proc. dzieci cierpi z powodu nawracających infekcji, a najczęściej [...]
0 komentarzy
Coraz bliżej wypłaty odszkodowań oraz rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Coraz bliżej wypłaty odszkodowań oraz rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Dzięki działaniom rządu właściciele nieruchomości, na których powstanie Centralny Port Komunikacyjny, szybciej otrzymają odszkodowania. Nowelizacja ustawy gwarantuje wcześniejszą wypłatę większości środków za nieruchomości [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.