Mazowsze ruszyło z autobusowym pilotażem

Mazowsze ruszyło z autobusowym pilotażem

Wykluczanie komunikacyjne to problem wielu gmin i powiatów. W ramach pilotażowego programu samorządu województwa mazowieckiego w subregionach radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim rozpoczęło działalność 10 linii autobusowych. Mieszkańcy mogą dotrzeć nimi m.in. do stacji kolejowych.

Wykluczenie komunikacyjne to wciąż nierozwiązany problem całego kraju. Borykają się z nim szczególnie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a także osoby starsze. Białe plamy komunikacyjne chce wypełnić samorząd Mazowsza, tworząc linie dowozowe do linii kolejowych. W ramach pilotażowego programu uruchomił 10 linii autobusowych w trzech częściach regionu, które umożliwią dogodną, skomunikowaną przesiadkę z autobusu do pociągu. Na ten cel sejmik województwa mazowieckiego przeznaczył 4,5 mln zł.

– Likwidacja PKS-ów i brak systemowego rozwiązania pogłębiają wykluczenie komunikacyjne w całej Polsce. Nie każdy ma samochód, w wielu miejscowościach nie ma transportu publicznego lub częstotliwość kursów jest bardzo mała. A to oznacza, że wiele osób nie może dotrzeć do pracy, lekarza, sklepu czy urzędu. Zależy nam, aby temu przeciwdziałać, dlatego linie autobusowe, które uruchomiliśmy są uzupełnieniem transportu kolejowego. W ten sposób poprawiamy sieć transportową na obszarach peryferyjnych i słabiej zaludnionych – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Pilotaż potrwa rok. W trakcie jego trwania zostanie dokonana analiza, na podstawie której zostanie podjęta decyzja, czy przewozy będą kontynuowane oraz czy linie komunikacyjne pozostaną w niezmienionej formie.

DOKĄD DOJEDZIEMY NOWYMI LINIAMI?

Nowe linie autobusowe uruchomione zostały w subregionach radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim.

– Linie zostały wytypowane po aktualizacji modelu transportowego województwa mazowieckiego. Zostały wówczas określone obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Na obszarach tzw. białych plam transport autobusowy będzie pełnić podstawową rolę dowozową do węzłów zintegrowanych, umożliwiając przesiadkę do pociągów regionalnych – mówi wicemarszałek Rafał Rajkowski.

Połączenia przesiadkowe będą skoordynowane, a wszelkie zmiany zachodzące w rozkładach jazdy pociągów będą wprowadzane do rozkładu jazdy linii dowożących.

Region Południowo-Zachodni obejmuje linie komunikacyjne:

  • Linia M I Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia M II Przytyk – Domaniów – Potkanna – Wieniawa, 6 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia M III Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka, 8 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.).

Przewozy zostały uruchomione 16 grudnia 2024 r.

Region Północno-Wschodni obejmuje linie komunikacyjne:

  • Linia D I Sokołów Podlaski – Kostki – Dybów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D II Ceranów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, 6 par kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D III Węgrów – Liw – Grębków – Trzebucza – Milew – Mroczki – Kałuszyn – Mrozy, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia D IV Liw – Grębków – Gałki – Sionna – Mingosy – Kotuń, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.).

Przewozy zostały uruchomione 1 stycznia 2025 roku.

Region Północno-Zachodni obejmuje linie komunikacyjne: 

  • Linia P I Żuromin – Poniatowo – Lutocin – Łukomie – Babiec Piaseczny – Sierpc, 4 pary kursów dziennie 7 dni w tygodniu;
  • Linia P II Żuromin – Chamsk – Sadłowo – Bieżuń – Rościszewo – Sierpc, 4 pary kursów dziennie 5 dni w tygodniu (pon.- pt.);
  • Linia P III Żuromin – Zielona – Kuczbork – Lipowiec Kościelny – Turza – Mława, 4 pary kursów dziennie 7 dni w tygodniu.

Przewozy zostały uruchomione 1 stycznia 2025 r.

Linie są obsługiwane przez wyłoniony w postępowaniu przetargowym PKS Bodzentyn sp. z o.o. z siedzibą w Bogucicach Drugich. Szczegółowe rozkłady jazdy można znaleźć na dworcach lub przystankach komunikacyjnych oraz na profilu społecznościowym przewoźnika.

AUTOBUSY DLA SZKÓŁ

Samorząd Mazowsza pomaga też w zakupie szkolnych autobusów. Do tej pory w ramach programu „Autobusy dla mazowieckich szkół” udało się kupić 47 autobusów, a kolejnych 30 zostanie zakupionych w tym roku.

Więcej informacji z Mazowsza

Największe polskie firmy wspierają edukację na Mazowszu

W województwie mazowieckim powstało najwięcej branżowych centrów umiejętności. Są to miejsca, w których szkoły zawodowe i technika przy wsparciu największych polskich firm tworzą [...]
0 komentarzy

Likwidujemy „białe plamy”! Rozwój opieki wczesnodziecięcej w województwie mazowieckim

Dostęp do usług opieki nad małymi dziećmi korzystnie wpływa na ich rozwój społeczno-emocjonalny i poznawczy. To także więcej możliwości kontaktów społecznych i uczenia [...]
0 komentarzy
Ponad 112 mln zł na inwestycje w mazowieckie szpitale dla wzmocnienia systemu ochrony ludności i obrony cywilnej

Ponad 112 mln zł na inwestycje w mazowieckie szpitale dla wzmocnienia systemu ochrony ludności i obrony cywilnej

Kontynuujemy działania na rzecz budowy kompleksowego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej. Jednym z kluczowych elementów są inwestycje w mazowieckie szpitale uczestniczące w [...]
0 komentarzy
Mazowsze świętuje – 10. Edycja Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej (MMES)

Mazowsze świętuje – 10. Edycja Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej (MMES)

Dziesięć lat temu zrodziła się inicjatywa, która dziś stała się jedną z najważniejszych form promocji wartości społecznych, przedsiębiorczości i solidarności na Mazowszu. W [...]
0 komentarzy
Mazowiecka Gala Rozwoju Obszarów Wiejskich

Mazowiecka Gala Rozwoju Obszarów Wiejskich

Za nami wielkie święto mieszkańców obszarów wiejskich! Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego, wręczyła nagrody producentom serów zagrodowych oraz gminom za najlepsze [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.