Nowe metody nauczania

Outdoor Learning, czyli nauka w plenerze ? nauczyciele z SP 3 w Zielonce się szkolą. Nie przypuszczałam, że kurs dla nauczycieli mógłby być tak ekscytujący. Wybierając go, nie byłam pewna, czego oczekiwać, zaś sam kurs odbywał się w sierpniu, w czasie moich wakacji.O wyjazdach nauczycieli na kursy doskonalenia zawodowego Comeniusa dowiedziałam się od koleżanki anglistki, która korzystała z tej formy kilkakrotnie. Postanowiłam też spróbować.

W kursie uczestniczyło 40 osób z 14 krajów europejskich. Moimi trenerami byli doświadczeni wykładowcy Outdoor Learning na uniwersytetach szwedzkich: Margrit Hensler, Britta Brügge, Kirstin Thorshag oraz jeden wykładowca z uniwersytetu w Czechach ? Dusan Bartunek.

Kurs miał miejsce w Öst-götag?rden w miejscowości Rimforsa, 40 km od Linkoping. To tutaj odbył się kurs ?Taking learning outdoors? zorganizowany przez Kinda Education Centre ? Kinda Municipality, specjalizujący się w szkoleniach outdoorowych w ramach programów Comenius oraz Grundtvig, których celem jest nauka przez doświadczanie ? ?experiential learning?. W ramach zajęć zorganizowano nam wycieczkę orientacyjną przez rezerwat przyrody. Bardzo ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie szwedzkiego przedszkola, szkoły podstawowej i średniej. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest spokój i cisza w szkole, niesamowite wyposażenie szkolnych sal, absolutne zaufanie do uczniów jeśli chodzi na przykład o korzystanie z ostrych narzędzi potrzebnych na zajęciach, chodzenie po szkole w skarpetkach (nauczyciele na szczęście są wyłączeni z tego przywileju) oraz wszechobecna znajomość języka angielskiego.

Wykorzystano metody współpracy, refleksję osobistą i grupową, analizę obserwacji. Organizatorzy dużą wagę przywiązywali do ewaluacji szkolenia. Każdego ranka ? jak i na zakończenie kursu, dokonywaliśmy podsumowania i oceny ćwiczeń, mieliśmy okazję do wyrażenia opinii, rozmowy z innymi uczestnikami o odczuciach związanych z ćwiczeniami.

Zainteresowanie tematyką Outdooor Learning rozprzestrzenia się coraz bardziej. Uniwersytety na całym świecie nie ograniczają się już wyłącznie do przeprowadzania badań na ten temat, ale otwierają wydziały kształcące kadrę, która przekazuje zdobytą wiedzę dalej. A jest ona warta przekazywania i wdrażania w życie tak długo, jak długo edukatorom będzie zależało na uczeniu ?po ludzku?.

Outdoor Learning zapewnia tak inny klimat do nauki, iż osoby, które zwykle zmagają się z nią, często stają się zmotywowanymi i zdolnymi uczniami w plenerze. Uczniowie zdobywają doświadczenia umiejętności współpracy, poszanowania potrzeb innych, rozwijania poczucia własnej wartości; uczą się zrozumienia, potrzeby zrównoważonych relacji między ludźmi i ich środowiskiem, poczucia odpowiedzialnosci, jak i praktycznego rozwiązywania problemów oraz umiejętności pracy w zespole.

Kurs pokazał mi możliwości przeniesienia zajęć z sali lekcyjnej w plener. Wymaga to trochę zachodu, ale ?Dzień Jabłka? i ?Dzień Nietoperza? wykorzystam w naszej szkole na wiosnę. Zapraszam!

Sylwia Ernstzen,
nauczyciel języka angielskiego
w SP 3 w Zielonce