PGNiG ostrzega przed oszustami, najczęściej ich celem są seniorzy

Oszuści bardzo często działają w internecie, ale podszywają się też pod sprzedawców i bezpośrednio nachodzą klientów w domu. Pretekstem najczęściej jest oferowanie tańszych usług na dostawę gazu czy prądu. Najlepiej nie wpuszczać takiej osoby do środka i nie podejmować rozmowy na ten temat. Zgodnie z prawem umowa na gaz czy prąd zawarta poza biurem przedsiębiorstwa (np. PGNiG), czyli w domu klienta, jest po prostu nieważna. Jednak jest to sposób na uzyskanie danych osobowych.

Seniorzy mniej chętnie korzystają z internetu, wolą bezpośredni kontakt, dlatego fałszywym akwizytorom łatwiej dokonać oszustwa, kiedy odwiedzają ich w domu. Są mili, uśmiechnięci, oferują umowy na bardzo korzystnych warunkach. Jednak są też bardzo zdeterminowani, by jak najszybciej uzyskać decyzję klienta o zawarciu umowy i wykraść jego dane, które potem mogą posłużyć do zaciągnięcia zobowiązań finansowych w jego imieniu.

?Należy pamiętać o tym, że fałszywego sprzedawcę demaskuje presja czasu. Osoba, której zależy, żebyśmy mogli podjąć dobrą decyzję, nie naciska, żebyśmy podjęli ją jak najszybciej? – ostrzega Natalia Hofman, psycholożka i ekspertka od psychologii kłamstwa i doradza, by zawsze dać sobie czas na przemyślenie ważnych decyzji, zamiast podejmować je pochopnie.

Według danych UOKiK ponad połowa seniorów nie czyta podpisywanych przez siebie umów, więc często nie ma nawet świadomości, że pada ofiarą oszustwa. Często też nie śledzą na bieżąco dokonujących się zmian prawnych, co powoduje, że nie wiedzą, że istnieje zakaz zawierania umów z dostawcami prądu i gazu z poza ich siedzibami.

Aby zwiększyć wiedzę swoich klientów i uchronić ich w ten sposób przed zakusami oszustów, PGNiG cyklicznie prowadzi kampanię społeczną ?Akcja Świadomy Klient?, adresowaną przede wszystkim do osób starszych. Podczas trwania akcji materiały edukacyjne są dostępne w Biurach Obsługi Klienta i w mediach.

?Obsługujemy ponad 7 milionów klientów w całej Polsce, w tej liczbie sporą grupę stanowią seniorzy, dlatego odpowiedzialność społeczna jest dla nas bardzo istotna? – mówi Paweł Majewski, prezes zarządu PGNiG SA. ?Przejawia się także w tym, że od lat przypominamy, iż pracownicy PGNiG nie odwiedzają klientów w ich domach i nie oferują tą drogą sprzedaży żadnych produktów czy usług. Teraz prawny zakaz takiej formy sprzedaży stał się faktem i chcemy, żeby jak najwięcej osób miało tego świadomość, ponieważ może to je uchronić przed potencjalnym zagrożeniem? – wyjaśnia.

W wyniku pandemii wielu klientów PGNiG, również z tej najstarszej grupy, przeniosło się do internetu, a w ślad za tym swój ?rewir? działania zmienili oszuści. Jak wynika z danych, które zebrał Państwowy Instytut Badawczy ? NASK, w ubiegłym roku odnotowano blisko 8 tys. ataków polegających na wyłudzeniu poufnych danych osobowych w internecie. To aż o 117 proc. więcej niż rok wcześniej!

Ponad dwa mln klientów PGNiG korzysta każdego dnia z elektronicznego Biura Obsługi Klienta. Spółka odnotowała podobną liczbę pobrań aplikacji mobilnej. Blisko 120 tys. klientów zawarło z PGNiG umowę online, bez wychodzenia z domu. Dlatego w kampanii PGNiG pojawiają się spoty ostrzegające nie tylko przed nieuczciwymi sprzedawcami krążącymi od domu do domu, ale także dotyczące ostrożności w sieci. W nowej edycji występują dzieci, które przypominają dorosłym – swoim rodzicom i dziadkom – by nie dali się oszukać nieuczciwym sprzedawcom, podszywającym się pod przedstawicieli spółki. Spoty nawiązują do zasad, które dorośli wpajają dzieciom, ale sami często się do nich nie stosują. Na przykład Jacek, 10 lat, wskazuje: ?Mówicie nam, żeby nie rozmawiać z nieznajomymi, a sami bez zastanowienia podajecie obcym nawet swój numer pesel?.

PGNiG doradza klientom, by w razie podpisania dokumentów przedstawionych przez nieuczciwego sprzedawcę, po stwierdzeniu tego faktu, jak najszybciej skontaktowali się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem 22 515 515.

Źródło informacji: PGNiG

 

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

50 lat historii, zaangażowania i troski o pacjenta – jubileusz Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie

50 lat historii, zaangażowania i troski o pacjenta – jubileusz Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie

W Wołominie odbyła się uroczysta gala z okazji 50-lecia istnienia Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Wydarzenie  miało charakter jubileuszowy, stanowiło nie tylko okazję [...]
0 komentarzy
Nowa nawierzchnia na ul. Kresowej w Rudnikach – poprawa dostępności i bezpieczeństwa

Nowa nawierzchnia na ul. Kresowej w Rudnikach – poprawa dostępności i bezpieczeństwa

W Rudnikach rozpoczęto prace modernizacyjne na jednym z istotnych lokalnych odcinków drogowych – ulicy Kresowej. Inwestycja objęła niemal 400-metrowy fragment trasy w kierunku [...]
0 komentarzy
Zapowiedź Turnieju Mikołajkowego Siatkówki – Siatkarskie ASy o Puchar Burmistrz Elżbiety Radwan

Zapowiedź Turnieju Mikołajkowego Siatkówki – Siatkarskie ASy o Puchar Burmistrz Elżbiety Radwan

 Już w tę sobotę Mikołajkowy Turniej Siatkówki – Siatkarskie Asy 2025. Odliczanie trwa! Za kilka dni widzimy się na parkiecie I LO w [...]
0 komentarzy
Pożar samochodu w Zielonce

Pożar samochodu w Zielonce

Zgłoszenie o płonącym aucie wpłynęło do stanowiska kierowania Komendy Powiatowej PSP w Wołominie. Na miejsce natychmiast skierowano zastęp z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP Wołomin [...]
0 komentarzy

Pożar pustostanu w Turowie

W środę, 3 grudnia 2025 roku, w miejscowości Turów (powiat wołomiński) doszło do pożaru nieużytkowanego budynku mieszkalnego. Ogień objął opuszczony obiekt, a na [...]
0 komentarzy
Uwaga na oszustów podszywających się pod Zastępcę Dyrektora Biura Kryminalnego KGP

Uwaga na oszustów podszywających się pod Zastępcę Dyrektora Biura Kryminalnego KGP

Komenda Główna Policji informuje o kolejnych oszustwach, gdzie sprawcy posługują się danymi insp. Konrada Krakowiaka – Zastępcy Dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji. [...]
0 komentarzy
Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich

14 grudnia wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów Kolei Mazowieckich edycji 2025/2026. W odpowiedzi na sugestie otrzymane od podróżnych, samorządowy przewoźnik [...]
0 komentarzy

Likwidujemy „białe plamy”! Rozwój opieki wczesnodziecięcej w województwie mazowieckim

Dostęp do usług opieki nad małymi dziećmi korzystnie wpływa na ich rozwój społeczno-emocjonalny i poznawczy. To także więcej możliwości kontaktów społecznych i uczenia [...]
0 komentarzy
Ponad 112 mln zł na inwestycje w mazowieckie szpitale dla wzmocnienia systemu ochrony ludności i obrony cywilnej

Ponad 112 mln zł na inwestycje w mazowieckie szpitale dla wzmocnienia systemu ochrony ludności i obrony cywilnej

Kontynuujemy działania na rzecz budowy kompleksowego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej. Jednym z kluczowych elementów są inwestycje w mazowieckie szpitale uczestniczące w [...]
0 komentarzy
Mazowsze świętuje – 10. Edycja Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej (MMES)

Mazowsze świętuje – 10. Edycja Mazowieckiej Marki Ekonomii Społecznej (MMES)

Dziesięć lat temu zrodziła się inicjatywa, która dziś stała się jedną z najważniejszych form promocji wartości społecznych, przedsiębiorczości i solidarności na Mazowszu. W [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.