Witamina D w diecie najmłodszych – niedobory i źródła

witamina D3

W ostatnich latach podkreśla się szczególną rolę, jaką pełni witamina D w organizmie człowieka. Nie jest już wiązana jedynie z regulowaniem gospodarki wapniowo-fosforanowej. Naukowcy potwierdzają, że prócz roli, jaką witamina D odgrywa w kształtowaniu układu kostnego i zębów, ważna jest także w procesach odpornościowych organizmu, działa przeciwzapalnie, a także przeciwnowotworowo. Warto również podkreślić, że jest czynnikiem, który wpływa na regulację kilkuset genów człowieka. Dlatego też niedobory witaminy D, które powszechnie występuja w populacji polskiej, mogą przynieść wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych, szczególnie w przypadku dzieci, których organizm cały czas jest w fazie intensywnego rozwoju i wzrostu.

Źródła witaminy D

Źródła witaminy D w organizmie człowieka:

– synteza skórna

– dieta

– suplementacja

Synteza w skórze – czy u dzieci jest wystarczająca?

Znaczna ilość witaminy D wytwarzana jest w skórze pod wpływem promienie słonecznych. Badania pokazują, że synteza skórna może pokryć dobowe zapotrzebowanie na ten składnik w około 80%, a nawet do 100%. Trzeba jednak podkreślić, że ten sposób pozyskiwania witaminy D w naszej szerokości geograficznej efektywny jest od maja do września, w godz. 10.00-15.00, kiedy to promienie słoneczne mają odpowiedni kąt padania, a chmury nie przysłaniają słońca. Aby doszło do naturalnej syntezy witaminy D, w wymienionych warunkach, na ekspozycję słoneczną należy wystawić ok. 18% ciała, czyli przedramienia i podudzia, przez około 15 minut, bez kremu z filtrem.

Jednak zazwyczaj dzieci z uwagi na zajęcia przedszkolne czy szkolne, które odbywają się w budynkach zamkniętych,  mają znacznie ograniczoną ekspozycję na słońce. A niemowlęta i dzieci do lat 3. zgodnie z zaleceniami, nie powinny być wystawiane bezpośrednio na słońce. Dlatego też w tej grupie wiekowej, należy pamiętać o źródłach witaminy D z diety oraz suplementacji, jeśli spożycie z dietą jest niewystarczające.

Witamina D w żywności

Produkty spożywcze, w których występuje znaczna ilość witaminy D to tłuste ryby i żółtko jaja. Witamina D obecna jest także w pokarmie kobiecym, mlekach modyfikowanych, mleku krowim, wzbogacanych przetworach mlecznych, a także margarynach miękkich do smarowania pieczywa.

Tabela 1. Zawartość witaminy D w wybranych pokarmach.

Produkt Witamina D/100 g produktu
Łosoś świeży 1200 IU
Łosoś pieczony 540 IU
Żółtko jaja 54 IU
Mleko krowie 0,4-1,2 IU
Twarożek wzbogacany w wapń i wit. D 50 IU
Mleko kobiece 1,5-8 IU; 20 IU (kobieta suplementująca Wit. D)
Mleko modyfikowane początkowe „1” 40-60 IU
Mleko modyfikowane następne „2” 56-76 IU

 

Najnowsze zalecenia dla dzieci w wieku 1-10 lat

Zalecenia dotyczące optymalnego pokrycia zapotrzebowania na witaminę D w grupie dzieci 1-10 lat wskazują, że:

– suplementacja witaminą D nie jest konieczna (ale wciąż zalecana i bezpieczna), jeśli dziecko od maja do września przebywać będzie w warunkach, w których zachodzi efektywnie synteza skórna

– suplementacja Wit. D w dawce 600-1000 IU/dobę jest zalecana, jeśli powyższe warunki nie są spełnione. Suplementacja powinna trwać cały rok i być uzależniona od masy ciała dziecka i spożycia witaminy D z dietą

– suplementacja Wit. D w dawce 1600-4000 IU/dobę zalecana jest w przypadku dzieci z otyłością

Warto również podkreślić, że suplementację witaminy D należy skonsultować z lekarzem i dietetykiem

Źródło:  Polskie Towarzystwo Dietetyki
http://www.portaldietetyka.pl

.

Komentarze

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.