W poniedziałek, 1 grudnia 2025 roku, o godzinie 18:25 w Tłuszczu (powiat wołomiński) doszło do groźnego zdarzenia z udziałem pociągu i samochodu osobowego. Do kolizji doszło na przejeździe kolejowym przy ul. Mazowieckiej. Z ustaleń służb wynika, że nadjeżdżający skład kolejowy staranował pojazd, który z nieustalonych jeszcze przyczyn znalazł się na torowisku.
Skuteczna mobilizacja służb ratunkowych
Na miejsce niezwłocznie skierowano wszystkie właściwe służby ratownicze: zastęp 681M22 z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP Wołomin, jednostkę 689M61 OSP KSRG Tłuszcz, Policję, Zespół Ratownictwa Medycznego oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. Obecność pełnego zaplecza ratunkowego wskazywała na powagę sytuacji i potencjalne zagrożenie dla życia lub zdrowia osób podróżujących pojazdem.
Audi wjechało w ogrodzenie w Tłuszczu. Kierowca i pasażer zniknęli przed przyjazdem służb
Strażacy zabezpieczyli miejsce zdarzenia, dokonali oceny zagrożeń, a także przystąpili do działań technicznych.
Dalsze działania i procedury
Policja oraz Straż Ochrony Kolei rozpoczęły działania wyjaśniające, w tym dokumentację śladów i oględziny miejsca kolizji. Ustalane są szczegółowe okoliczności, które doprowadziły do zdarzenia – w tym, czy doszło do błędu kierującego samochodem, awarii technicznej, czy też naruszenia zasad bezpieczeństwa na przejeździe.
Ruch kolejowy na trasie został czasowo wstrzymany lub spowolniony. Pasażerowie musieli liczyć się z opóźnieniami i zmianami w kursowaniu pociągów, a ruch drogowy na ul. Mazowieckiej był czasowo zablokowany na czas działań ratowniczych i śledczych.

fot: OSP Tłuszcz
Zagrożenia na przejazdach kolejowych nadal realne
Statystyki wciąż pokazują, że nieuwaga, pośpiech lub lekceważenie sygnalizacji świetlnej mogą prowadzić do tragicznych w skutkach kolizji z pojazdami szynowymi, których droga hamowania jest znacznie dłuższa niż pojazdów drogowych.
Do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego wszystkie okoliczności pozostają przedmiotem analizy, jednak już teraz działania służb ocenić można jako szybkie i skoordynowane. Pozwoliły one ograniczyć dalsze skutki zdarzenia i zabezpieczyć teren w sposób umożliwiający przeprowadzenie dochodzenia.



Przypominamy kilka najważniejszych zasad, którymi należy się kierować znajdując się w pobliżu przejazdu kolejowo-drogowego:
- Zachowaj szczególną ostrożność. Przejazdy kolejowo-drogowe zarówno dla pieszych, jak i kierowców stanowią miejsca o podwyższonym ryzyku. Pamiętaj, aby przechodząc przez nie zawsze być uważnym i skupionym na otoczeniu.
- Rozejrzyj się dokładnie. Nie zważając – czy przechodzisz przez przejazd kolejowo-drogowy z rogatkami, czy bez nich, zawsze pamiętaj, aby rozejrzeć się dookoła. Warto upewnić się, że z bliska lub z daleka nie nadjeżdża żaden pociąg.
- Nie przechodź przez „dzikie przejścia”. Nigdy nie przechodź przez tory w miejscach, które nie są do tego przeznaczone. Każde takie nierozsądne zachowanie może doprowadzić do tragedii. Nieoznakowane przejścia należy niezwłocznie zgłosić Możesz to zrobić korzystając z formularza pod tym linkiem https://bezpieczny-przejazd.pl/formularz-zgloszenia/.
- Nie korzystaj z telefonu podczas przechodzenia przez przejazdy. Przejście bądź przejazd kolejowo-drogowy to miejsce, gdzie wszystkie zmysły powinny być wyostrzone, a uwaga skupiona na tym, czy nie nadjeżdża pociąg.
- Nie zatrzymuj się na torach. W miarę możliwości należy jak najszybciej opuścić przejazd kolejowo-drogowy. Staramy się przechodzić żwawo, nie zatrzymując się. Przejazdy nie są miejscami na robienie przystanku na drodze.
- Kiedy miga czerwone światło – nie wchodź za sygnalizator. Czerwone światło to sygnał ostrzegawczy – oznacza nadjeżdżający pociąg. W takiej sytuacji należy spokojnie poczekać, aż pojazd przejedzie i nie zbliżać się do torów do momentu całkowitego zgaśnięcia świateł.
- Nie próbuj ominąć opuszczonych rogatek. W przypadku przejazdu, na którym są rogatki, należy pamiętać, że znajdują się one tam, aby uniemożliwić wkroczenie przechodniów i wjazd samochodów. Zabronione jest przechodzenie pod nimi czy ich omijanie, nawet kiedy nic jeszcze nie nadjeżdża. Pamiętajmy, że rozpędzony pociąg może pojawić się w ciągu kilku sekund.
- Zachowaj cierpliwość. Pamiętaj, że przejazd kolejowo-drogowy to nie miejsce na pośpiech. Zawsze lepiej chwilę dłużej poczekać, aż pociąg przejedzie, niż doprowadzić do tragedii.
- Zostań Ambasadorką/Ambasadorem Bezpieczeństwa i dziel się wiedzą z innymi! Każdy z nas może zainspirować swoich znajomych i rodzinę będąc przykładem. Warto podzielić się tymi wskazówkami z bliskimi, aby zawsze pamiętać o odpowiednim zachowaniu przy przejazdach kolejowo-drogowych. Jeżeli chcielibyście przetestować swoją wiedzę, to zapraszamy do quizu na stronie: https://bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/zostanambasadorem/
Mamy nadzieję, że te zasady zapadną w pamięć i kolejny raz, przechodząc przez przejazd kolejowo-drogowy, zachowamy należytą ostrożność i jeszcze bardziej zwrócimy uwagę na bezpieczeństwo swoje i bliskich osób.
Przypomnienie – czym się charakteryzują przejazdy kolejowo-drogowe poszczególnych kategorii?
O tym jak wygląda przejazd kolejowo-drogowy, jak jest zbudowany, jakie urządzenia są na nim zastosowane oraz w jakie znaki drogowe musi być wyposażony – mówi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U.2015.0.1744). Pełna treść rozporządzenia jest dostępna pod niniejszym linkiem, a o kategoriach skrzyżowań torów z drogami mówi rozdział 2. Rozporządzenie to pozwala na lokalizowanie skrzyżowania dróg z torami, po których ruch kolejowy jest prowadzony z prędkością nie większą niż 160 km/h i dzieli je na 6 kategorii.
Przejazdy kategorii A
to przejazdy, na których za otwarcie i zamknięcie przejazdu zawsze odpowiada upoważniony pracownik kolei, posiadający uprawnienia do kierowania ruchem. Jeśli przejazd jest wyposażony w rogatki, to zawsze zamykają one całą szerokość jezdni – obydwa pasy ruchu. Do kategorii A zaliczamy także przejazdy bez rogatek jeśli są oznakowane znakiem A 30 – Inne niebezpieczeństwo, pod którym znajduje się tabliczka T-10. W tym przypadku uprawniony pracownik kolei wstrzymuje ruch pojazdów na czas przejazdu taboru kolejowego.

Przejazdy kategorii B
to przejazdy, na których ruch jest kierowany przez samoczynne systemy przejazdowe, wyposażone w sygnalizatory drogowe i rogatki zamykające ruch drogowy. Rogatki na przejeździe kategorii B, w zależności od warunków lokalnych, mogą zamykać tylko jeden pas ruchu lub całą szerokość jezdni.

Przejazdy kategorii C
są to przejazdy w pełni automatyczne, nie znajdziemy na nich rogatek, ruchem sterują wyłącznie samoczynne sygnalizatory świetlne.

Przejazdy kategorii D
są zawsze oznakowane krzyżem św. Andrzeja. Na części przejazdów kategorii D występuje także znak STOP.

Przejazdy kategorii E
Kategoria E to przejścia przez tory użytku publicznego, które mogą być wyposażone w sygnalizację świetlną, rogatki, kołowrotki, barierki lub labirynty.

Przejazdy kategorii F
Do kategorii F zalicza się przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych. Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia kategorii F wyposaża się:
- w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub
- zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia kategorii F są użytkowane na podstawie umowy zawartej między zarządcą kolei a użytkownikiem przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, która określa w szczególności sposoby ich zabezpieczenia i użytkowania.

Znak A-9 „Przejazd kolejowy z zaporami” – ostrzega o przejeździe wyposażonym w zapory lub półzapory[2]. Za ustawienie i czytelność znaku odpowiada zarządca drogi.
Znak A-10 „Przejazd kolejowy bez zapór” – ostrzega o przejeździe niewyposażonym ani w zapory ani półzapory[3]. Za ustawienie i czytelność znaku odpowiada zarządca drogi.
Znak A-30 „Inne niebezpieczeństwo”, tabliczka T-10 wskazująca bocznicę kolejową lub tor o podobnym charakterze. W miejscu tak oznakowanym ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu. Za ustawienie i czytelność znaków odpowiada zarządca drogi.
Znak A-10 „Przejazd kolejowy bez zapór”, tabliczka T-7 wskazująca układ torów i drogi na przejeździe. Za ustawienie i czytelność znaków odpowiada zarządca drogi[4]. Przed przejazdami szczególnie niebezpiecznymi ze względu na: ostry kąt przecięcia się drogi z linią kolejową (poniżej 60°), bliskość toru kolejowego przebiegającego równolegle do osi drogi lub przebieg linii kolejowej w łuku należy stosować pod znakiem A-9 lub A-10 tabliczkę T-7 wskazującą układ torów i drogi na przejeździe[5].
DODATKOWE ZNAKI PIONOWE
Znaki G-1d/e/f – „słupki wskaźnikowe z trzema/dwoma kreskami / jedną kreską umieszczane po lewej stronie jezdni”. Znaki G-1a/b/c – „słupki wskaźnikowe z trzema/ dwoma kreskami / jedną kreską umieszczane po prawej stronie jezdni”. Za ustawienie i czytelność znakówodpowiada zarządca drogi.
„Słupki wskaźnikowe” określają odległość znaku ostrzegawczego do przejazdu. Jeżeli pod znakiem A-9 lub A-10 umieszczono słupek z trzema kreskami, to słupek z dwiema kreskami znajduje się w 2/3 odległości pomiędzy znakiem ostrzegawczym a przejazdem, a słupek z jedną kreską w 1/3 odległości[6].
Jeżeli ze względu na warunki lokalne znak ostrzegawczy umieszczono bliżej przejazdu to pod znakiem umieszcza się słupek z dwiema kreskami, a w połowie odległości słupek z jedną kreską.
Jeżeli znak ostrzegawczy umieszczono w bezpośredniej bliskości przejazdu to stosuje się tylko słupek wskaźnikowy z jedną kreską[7].
Znak G-3 „Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym” – informuje że na przejeździe występuje tylko jeden tor.Za ustawienie i czytelność znaku odpowiada zarządca linii kolejowej.
Znak G-4 „Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym” – informuje że przejazd składa się z więcej niż jednego toru. Za ustawienie i czytelność znaku odpowiada zarządca linii kolejowej.
Znaki G-3 lub G-4 ustawiane są na przejazdach kategorii C, D oraz przejściach przez tory dla pieszych (kategoria E), w odległości 5 m od główki skrajnej szyny. Oba te znaki wyznaczają miejsce ewentualnego zatrzymania się pojazdu w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego[8].
Jeżeli razem ze znakiem G-3 lub G-4 nie jest umieszczony znak B-20 „STOP” to zatrzymanie pojazdu przed przejazdem jest wymagane tylko w związku z przejazdem pojazdu szynowego[9].
Zestaw znakówG-3 lub G-4 „krzyż św. Andrzeja” wraz z B-20 „STOP” nakazuje zatrzymać się przed przejazdem i ze szczególną uwagą upewnić o bezpiecznym przejechaniu. Umieszcza się je przed przejazdem kategorii D, na którym nie są zachowane warunki widoczności[10]. W tym przypadku za znak B-20 „STOP” opowiada zarządca drogi, a za znak G-3 lub G-4 „krzyż św. Andrzeja” odpowiada zarządca linii kolejowej[11].
Znak G-2 „sieć pod napięciem” oraz tablica informacyjna oznaczają, że nad przejazdem kolejowym jest zawieszona sieć trakcyjna pod napięciem elektrycznym[12]. Na przejazdach lub przejściach, na których przewody sieci są zawieszone na wysokości mniejszej niż 5,6 m, umieszcza się dodatkowo tablicę informacyjną podającą wysokość ich zawieszenia[13]. Informacja ta jest szczególnie istotna dla pojazdów lub pieszych przenoszących wysokie lub długie ładunki. Za ustawienie i czytelność tych znaków odpowiada zarządca linii kolejowej.
SYGNAŁY ŚWIETLNE I DŹWIĘKOWE
NADAWANE PRZEZ URZĄDZENIA UMIESZCZONE NA DRODZE
Sygnalizacja świetlna i dźwiękowa: sygnał czerwony migający lub dwa na przemian migające sygnały czerwone oznaczają zakaz wjazdu za sygnalizator lub inne urządzenie nadające te sygnały[14]. Sygnał dźwiękowy nadawany w postaci dzwonu (lub innego imitującego dźwięk dzwonu) na przejeździe ostrzega o zbliżaniu się pociągu lub innego pojazdu szynowego albo o opuszczaniu zapór (półzapór)[15]. Za ustawienie i funkcjonowanie sygnalizacji odpowiada zarządca linii kolejowej.
OZNAKOWANIE PODCZAS AWARII
Znaki B-32b „Rogatka uszkodzona” lubB-32c „Sygnalizacja uszkodzona” wystawiane podczas awarii rogatki lub sygnalizacji na przejazdach kategorii A. Zatrzymanie pojazdu powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym w tym celu, a jeżeli nie jest ono wyznaczone – przed znakiem. Dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch[16]. Za ustawienie i czytelność tych znaków odpowiada zarządca linii kolejowej.
[1]Opracowano na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym i Rozporządzeń Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowaniem.
[2]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§6)
[3]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§6)
[4]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§6) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001744 (§88)
[5]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001744/O/D20151744.pdf (§81)
[6]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§78 p.1)
[7]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002310/O/D20192310.pdf (§78 p.3)
[8]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§78 p.5)
[9]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002377
[10]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001744/O/D20151744.pdf (§81 p.2)
[11]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021701393/O/D20021393.pdf
[12]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§78 p.4)
[13]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001744 (§83 p.1)
[14]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393 (§113 p.1) oraz https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001744/O/D20151744.pdf (§51)
[15]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002310/O/D20192310.pdf (§113)
[16]https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001744/O/D20151744.pdf (załącznik 4)
źródło: bezpieczny-przejazd.pl
Więcej wiadomości z Mazowsza
Pożar samochodu w Zielonce
Czarna seria wypadków z udziałem pieszych
Pożar pustostanu w Turowie
Pies przetrzymywany w brudzie, odchodach, w stanie rażącego wychudzenia i bez pokarmu, chory i pozbawiony opieki weterynaryjnej
Udaremniony przemyt papierosów balonem
Brawurowa prędkość i niebezpieczne manewry kierowców na S7
Nie wolno strzelać do dzików – przypomnienie zasad bezpieczeństwa
Poważny wypadek z udziałem trzech pojazdów. 18-latek trafił do szpitala śmigłowcem LPR
Niewybuchy w ziemiach Mazowsza
Policja poszukuje świadków potrącenia pieszej ze skutkiem śmiertelnym
Uwaga na oszustów podszywających się pod Zastępcę Dyrektora Biura Kryminalnego KGP
Ciężarówka na boku na DK92
Wyrok Sądu w sprawie Marzeny K., matki niepełnosprawnego Kacpra oskarżonej o usiłowanie zabójstwa
Tragiczny wypadek na DK50

