15. Nasi w Narwiku

W dniach 9 –10 czerwca 2007 roku delegacja polska, w której skład wchodzili: kombatanci, grupa VIP-ów ( np. przedstawiciele rządu, biskupi), harcerze, a także delegacje z nieprzypadkowych szkół, między innymi Gimnazjum nr 4 im. Marynarki Wojennej RP z Wołomina udali się na uroczystości związane z obchodami 67. rocznicy pamiętnej bitwy do Narwiku.

Przygoda zaczęła się wczesnym rankiem w sobotę, kiedy to samolot szczęśliwie wylądował na lotnisku w Evenes. Zwiedziliśmy Muzeum Wojny w Narwiku, po czym uczestniczyliśmy w uroczystosci wręczenia medali „Pro Memoria” na Ratuszu tegoż miasta. W dalszej części odbyliśmy rejs połączony z uroczystością złożenia wieńca w miejscu zatonięcia ORP „GROM”. Było to fascynujące przeżycie pod względem odczuć patriotycznych i poczucia dumy narodowej z powodu Polaków, którzy za wolność oddali w tym miejscu swoje życie.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy cmentarz wojenny w Narwiku, na którym spoczywają również żołnierze polscy. Udaliśmy się pod pomnik marynarza przy Grom Platz. Odwiedziliśmy Polski Cmentarz Wojenny w Hakvik, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej z oficjalną delegacją Polski i Norwegii.

W momencie wykonania przez Orkiestrę Wojska Polskiego naszego hymnu narodowego w niejednym oku zakręciła się łza wzruszenia i zadumy. Była to bardzo ważna, głęboko patriotyczna i religijna uroczystość, która praktycznie zakończyła wyjazd pod względem oficjalnym.

Mimo lekkiego dreszczyku zaniepokojenia, który wystąpił u uczestników tej podróży w momencie awarii samolotu, wyjazd był bardzo udany i z całą pewnością niezapomniany.

Myślę, że każda z osób obecnych podczas obchodów tych uroczystości, wróciła do kraju głęboko wzruszona tym, co można było tam przeżyć, a także z poczuciem jeszcze większej dumy z powodu przynależności do narodu polskiego.

Małgorzata Lipczyńska

(uczennica kl.3, Gimnazjum nr 4

im. Marynarki Wojennej RP w Wołominie)