Paczka w e-commerce – jak zadowolić klientów?

Pandemia to dla handlu jednocześnie wielkie wyzwanie i okazja. Z jednej strony jest globalny kryzys ekonomiczny, wiele sklepów ma problem z utrzymaniem sprzedaży, bo obawiający się zakażenia klienci starają się unikać chodzenia po sklepach. Jeśli w ogóle mogą pójść do sklepu, bo nie są na kwarantannie albo sklepy nie są zamknięte z powodu lockdownu. W tej sytuacji e-handel jest bardzo obiecującą alternatywą. Prowadząc działalność e-commerce warto jednak znać oczekiwania klientów, w tym te związane z dostawą zamówień. Tu z pomocą przychodzi publikowany co roku raport Gemius dla e-commerce Polska

Paczka najbardziej zachęcająca do zakupów

Paczka, która najbardziej zachęca internautów do robienia zakupów on-line to według tegorocznej edycji raportu dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy, która uzyskała 74% odpowiedzi. Na drugim miejscu w kategorii ?najbardziej motywująca paczka? znalazła się dostawa do maszyny paczkowej (Paczkomat, Locker, automat SwipBox), z 68% wskazań. Trzeba tu zauważyć, że dla większości klientów ?maszyna paczkowa? będzie tożsama z Paczkomatem, bo w praktyce InPost jest monopolistą w tym sektorze rynku. Na trzecim miejscu znalazła się paczka pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy przez listonosza (55% odpowiedzi).

Popularność Paczkomatów jest wyraźnie skorelowana z wiekiem respondentów: wśród najmłodszych internautów (w wieku 15-24 lat) za najbardziej zachęcającą do zakupów przez internet formę dostawy uznało maszynę paczkową aż 77% respondentów, podczas gdy wśród osób starszych (50+ lat) wskazało na nią tylko 58% respondentów. Dla klientów z tej grupy wiekowej preferowaną formą dostawy jest paczka kurierska lub pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy, aczkolwiek różnice opinii w przypadku tych form dostawy nie są aż tak dramatyczne. Co ciekawe, największe upodobanie do przesyłki kurierskiej, która jest najdroższą z form dostawy, wykazują osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako przeciętną (o ok. 8 pkt proc. więcej wskazań niż w pozostałych grupach). Bardziej przewidywalny jest wniosek, że dla osób gorzej sytuowanych preferowana jest paczka pocztowa (67% wskazań w tej grupie, w porównaniu do ok. 55% w pozostałych grupach).

Paczka najczęściej wybierana

Paczka jednak najczęściej dociera do klienta e-commerce nie za pośrednictwem kuriera, ale przez Paczkomat. Na pytanie ?z których z poniższych form dostawy towaru korzystasz najczęściej podczas zakupów przez internet?? 61% respondentów odpowiedziało ?dostawa do maszyny paczkowej?, 55% wskazało na dostawę przez kuriera, a 33% na paczkę pocztową. Z dostawy kurierem zdecydowanie częściej korzystają osoby starsze: 65% osób w wieku 55+ wskazało na tą formę dostawy, w porównaniu do ok. 50% wskazań w pozostałych grupach wiekowych. Może to być związane z ograniczoną mobilnością osób z tej grupy wiekowej. Wykorzystanie Paczkomatów również jest przewidywalnie skorelowane z wiekiem klientów: wśród młodzieży (internauci w wieku 15-24 lat) uzyskały one 69% wskazań, a wśród osób starszych tylko 52%. Prawdopodobnie wynika to z tego, że osoby młodsze są bardziej obyte z nowymi technologiami. Wykorzystanie Paczkomatów jest również skorelowane z postrzeganą sytuacją finansową respondentów: wśród osób uważających swoją sytuację finansową za dobrą, wskazało na nie 65% ankietowanych, a wśród internautów, którzy sytuację majątkową swojego gospodarstwa domowego uważają za złą, tylko 52%. Te osoby z kolei zdecydowanie częściej wybierają paczkę dostarczaną przez listonosza do domu: 44% wskazań w tej grupie, w porównaniu do nieco ponad 30% w pozostałych. Podobnie jak w przypadku deklarowanych preferencji, grupą klientów, dla których najczęstszym wyborem jest paczka kurierska, są osoby postrzegające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako przeciętną.

Paczka kurierska

Podobnie jak w poprzednich raportach Gemius paczka kurierska najczęściej dostarczana jest przez jedną z trzech firm: DPD (30%), DHL (27%), lub InPost (23%). Pozostałe firmy uzyskały jednocyfrowe wyniki. W badaniu Gemius zapytano internautów także o preferowane godziny dostawy. Najczęściej wskazywanymi początkowymi godzinami dostawy są 8:00-10:00 (36% wskazań), a końcowymi 16:00-20:00 (ok. 26% wskazań). Około połowy respondentów (54%) wskazało, że dostępność opcji montażu i/lub instalacji urządzeń RTV/AGD przy dostawie jest czynnikiem, który wpływa na wybór sprzedawcy lub sklepu. Częściej wskazują na taką preferencję kobiety (61%) niż mężczyźni (46%), jak również młodzież: 63% wskazań w grupie 15-24 lat, w porównaniu do ok. 50% w pozostałych grupach wiekowych. Natomiast zdecydowana większość (89%) respondentów chciałaby aby zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu przy dostawie przez kuriera. Znów kobiety wybierają tą odpowiedź nieco częściej (93% wskazań) niż mężczyźni (84%).

Paczka spełniająca oczekiwania klientów może zadecydować o sukcesie sklepu internetowego. Warto więc nawiązać współpracę z operatorem logistycznym, który będzie w stanie sprostać temu zadaniu.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o 20 latach Polski w Unii Europejskiej, nowej pracowni w [...]
0 komentarzy
Majówkę czas zacząć

Majówkę czas zacząć

Zbliża się długi majowy weekend. To idealny czas na aktywny odpoczynek na łonie natury, ale także zwiedzanie i poznawanie uroków naszego regionu. Na [...]
0 komentarzy
Trzy inwestycje sejmiku Mazowsza w ogólnopolskim konkursie

Trzy inwestycje sejmiku Mazowsza w ogólnopolskim konkursie

Trwa głosowanie na najciekawsze budowy i modernizacje w Ogólnopolskim Konkursie Otwartym „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku”. Wśród nominowanych są trzy inwestycje sfinansowane [...]
0 komentarzy

Nowy dworzec w Tłuszczu otwarty dla pasażerów

Nowoczesny wygląd, elewacją ze szkła i cegły licowej, przestronne, minimalistyczne, ale komfortowe wnętrze i wiele rozwiązań przyjaznych środowisku oraz osobom z niepełnosprawnościami – [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim, Wyszkowskim, Ostrowskim, Węgrowskim i Sokołowskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 26 kwietnia do 7 maja planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data [...]
0 komentarzy
Pożar samochodu ciężarowego w Kobyłce

Pożar samochodu ciężarowego w Kobyłce

24 kwietnia w Kobyłce na ul. Wrzosowej doszło do pożaru samochodu ciężarowego. W wyniku zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Po dojeździe na miejsce [...]
0 komentarzy
Stracił pieniądze, bo uwierzył fałszywej funkcjonariuszce

Stracił pieniądze, bo uwierzył fałszywej funkcjonariuszce

Ponad 240 tysięcy złotych stracił mieszkaniec powiatu wołomińskiego, który wpadł w pułapkę fałszywej funkcjonariuszki Centralnego Biura Śledczego Policji. Oszustka podczas rozmowy telefonicznej, przedstawiła [...]
0 komentarzy
I sesja nowej Rady Miasta Marki

I sesja nowej Rady Miasta Marki

Postanowienie Komisarza Wyborczego w Warszawie III z dnia 16 kwietnia 2024 roku Na podstawie art. 20 ust. 2 i art. 29a ust. 2 [...]
0 komentarzy
Duże utrudnienia na linii wołomińskiej w majówkę

Duże utrudnienia na linii wołomińskiej w majówkę

Od 27 kwietnia do 3 maja 2024 r. wystąpią bardzo duże utrudnienia w kursowaniu pociągów na linii R6 i R60 (Warszawa Wileńska – [...]
0 komentarzy
37 tys. zrealizowanych projektów na Mazowszu dzięki UE

37 tys. zrealizowanych projektów na Mazowszu dzięki UE

Ponad 37 tys. projektów o wartości ponad 200 mld zł zrealizowanych na Mazowszu, z czego aż 14 tys. z programów regionalnych – to [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.