Była kolejka, jest autobus a będzie autostop i rower

Magdalena
Trusińska

Od
lipca 2003 roku trwają dyskusje nad przedłużeniem umowy o kursowanie
linii 718 i 805 na terenie Marek.

Minęło
piętnaście lat, odkąd w Markach pojawiło się wysypisko śmieci przy
ulicy Okólnej. Zapewne nie wszyscy wiedzą, że rekompensatą, za
szkodliwe odpady w naszym mieście, były dwie nowe linie Miejskich
Zakładów Komunikacyjnych (MZK).

W
1988 roku na mocy bezterminowej umowy MZK i władz Marek, uruchomiono
autobusy 718 i 805.

Aktualnie,
po piętnastu latach, linie mogą być zlikwidowane. Przyczyną są
pieniądze, a właściwie ich brak. Zakład Transportu Miejskiego bowiem,
zaproponować, aby Gmina Marek pokrywała część kosztów
utrzymania autobusów. Sugeruje kwotę miesięcznej dotacji w
wysokości 86 tys. 890 złotych, tj. ok. 1,04 mln złotych rocznie.
„Linie 718 i 805 przestały przynosić dochody. Wpływy ze
sprzedaży biletów pokrywają zaledwie 60% kosztów
utrzymanie autobusów” – argumentuje ZTM.

Urząd
Miasta Marki nie akceptuje propozycji Zarządu Transportu. –
Gmina zgadza się jedynie na partycypację w kosztach związanych ze
zwiększoną częstotliwością kursowania autobusów –
zapewnia Janusz Werczyński, burmistrz Marek.

Nie
ulega wątpliwości, że miasto powinno mieć linię autobusową. Argument
dotyczący wysypiska śmieci, nie jest już tak istotny. Chociaż sprawa
zanieczyszczenia środowiska i zagrożenia zdrowia mieszkańców
nie jest zamknięta. Dziś ważne jest, aby mieszkańcy Marek mogli
dojechać do pracy, szkoły. I to powinno być priorytetem.

Wprawdzie
przez Marki przejeżdżają autobusy prywatne do Radzymina i Wyszkowa.
Czas ich kursowania nie jest jednak przyzwoicie unormowany, zwykle
tez są przepełnione i nie sposób wejść do autobusu. Faktem
jest, że linie prywatne są tańsze – przynajmniej dla dzieci i
studentów. Bilet do Warszawy kosztuje 2,5 zł., tymczasem ZTM
pobiera 2,4 zł. od dzieci i 4,8 zł. od dorosłych. Zauważyłam jednak,
że komfort jazy autobusami 718 i 805 jest znacznie większy.

Mieszkańcy
Marek nie są jedynymi użytkownikami autobusów ZTM. Korzystają
z nich też osoby z Ząbek i Warszawy – szczególnie
Zacisza i Targówka. Dobrze ilustrują to dane dotyczące trasy:
autobus 718 kursuje na odcinku 17 kilometrów, z czego 8
kilometrów w Markach, autobus 805 w Markach ma trasę 4 km na
13 km.

Poza
tym nasze miasto rozwija się dynamicznie, przybywa nowych
mieszkańców, powstają nowe bloki i domki jednorodzinne i
niebawem nawet dwie linie ZTM i autobusy prywatne nie pomieszczą
wszystkich chętnych. A może linia metra rozwiązałaby nasze problemy
komunikacyjne ?

O
przebiegu dyskusji ZTM i Urz?du Miasta Marek, będziemy Państwa
informować

Im000052
Już wkrótce z ulic w Markach mogą zniknąć autobusy Miejskiego
Przedsiębiorstwa Transportowego z Warszawy fot. ute

3 przemyślenia nt. „Była kolejka, jest autobus a będzie autostop i rower

  1. autobus y 718 i 805 powinny byc utrzymane w Markach . Autobus 805 powinien jechac do Marki Struga jest jeszcze autobus który wiezdza na teren Marek to 190 on powinien jechac do Fabryki okładzin ciernuch

  2. powinno zostac tak jak jest jeszcze auto 190 dalej

  3. oj a co by było gdyby tak autobusy 718 i 805 i inne dochodziły do Radzymina

Możliwość komentowania jest wyłączona.