Edukacja rodziców wsparciem dla rozwoju dzieci

Z Jarosławem Pletą ? dyrektorem SPR rozmawiamy o pracy terapeutycznej z dziećmi, jej wpływie na rozwój dziecka i na relacje dziecko-rodzic oraz o powołaniu Poradni prowadzonej przez TRAD ?Szansa? w Legionowie.

? Jako organizacja z pewnym niedowierzaniem przyjęliście Państwo propozycję utworzenia Poradni z władzami samorządowymi Legionowa. W końcu zdecydowaliście się na uruchomienie Poradni. Co leżało u podstaw Waszej decyzji?
– Zadecydowały tutaj dwie sprawy: Nasze wieloletnie doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami w środowisku zamieszkania ? pozwoliły na wyciągnięcie kilka wniosków. Najczęściej bowiem jest tak, że: różne problemy u dzieci i młodzieży często mają wspólne podłoże ? mogą być efektem mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego lub opóźnień neurorozwojowych? problemy dzieci i młodzieży są zazwyczaj w służbie zdrowia tylko diagnozowane (nazywane) i nic więcej? jest bardzo utrudniony dostęp do specjalistów, którzy nie tylko zdiagnozują, ale też pokażą ?co z tym dalej robić?? dzieci ? nawet jeśli wykonują zalecone ćwiczenia ? nie osiągają oczekiwanej poprawy funkcjonowania, gdy w domu rodzic z nimi nie ćwiczy? rodzice uczestniczący w prowadzonych przez nas zajęciach ? ćwiczący z dziećmi w domu ? są często zdumieni efektami terapii neurorozwojowej? i między innymi dlatego postanowiliśmy podjąć się edukacji rodziców/opiekunów dzieci i młodzieży ? jako ich podstawowych ?terapeutów? ? jak wspierać rozwój dziecka (młodzieży).
Drugim powodem, jest niezwykła troska władz miasta o poszerzenie oferty dla mieszkańców, oraz to, że od kilku już lat, prowadzę szkolenia dla rodzin zastępczych – na terenie miasta oraz powiatu legionowskiego.
W rodzinnej pieczy zastępczej umieszczane są dzieci mające za sobą trudne doświadczenia opiekuńczo ? wychowawcze z własnych rodzin. Ta grupa dzieci wymaga zdecydowanie wspomagania ich rozwoju. Często mamy do czynienia z dziećmi, o których specjaliści przejmujący ich do rodzinnej pieczy zastępczej, mają niewiele informacji. Potem okazuje się, że u umieszczanych dzieci występuje szalenie dużo problemów. Najczęściej występującymi są ? problemy zdrowotne, emocjonalne, zaburzenia zachowania, edukacyjne, czy wynikające z zaburzonych więzi.
– Jaka zatem jest Wasza oferta i czym różni się od wielu innych?
– Zajmujemy się wspomaganiem rozwoju dziecka ? poprzez różne rodzaje działań: 1. edukacyjno ? ćwiczeniowe dla RODZICÓW, czyli nie tylko ?wykład?, lecz także ?jak to wprowadzić w życie?- jak wspierać prawidłowy rozwój dziecka (informacje, wskazówki oraz praktyczne działania), dziecko ?sprawia kłopoty wychowawcze? ? co to oznacza? (wstępna diagnostyka), co mogę ?z tym? zrobić ? warsztaty ćwiczeniowe, ?zdolny leń? ? jak rozpoznać, czy dziecko ?nie chce?? (się uczyć, zmienić zachowania itd.) czy ?nie może? (bo przeszkadzają mu zaburzenia neurorozwojowe, np. nadpobudliwość, uszkodzenia powstałe w okresie prenatalnym (teratogenny ? alkohol, nikotyna, narkotyki ?.), problemy z pamięcią, myśleniem itp.), dzieci nadruchliwe albo wycofane ? jak im pomóc? cykliczne moduły szkoleniowo ? informacyjne pod roboczą nazwą ?Rodzice do Szkoły? 2. doskonalenie kompetencji opiekuńczo ? wychowawczych, m. in. w zakresach: komunikowania się z dzieckiem (dlaczego to jest takie trudne?), wypracowywania prawidłowych nawyków wychowawczych (np. jak ustalać granice dziecku/młodzieży, jak wytrwać w konsekwencji?, radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych itp.), oraz innych ? ważnych z rodzicielskiego punktu widzenia; 3. warsztaty terapii, m.in. w zakresach: programy terapii dla dzieci i młodzieży ? z wykorzystaniem technik socjoterapeutycznych, psychokorekcyjnych, metoda neurorozwoju NDT, wady postawy u dzieci ? konsultacje i techniki pracy samodzielnej z dzieckiem w domu, doradztwo psychologiczne skoncentrowane na rozwiązaniach.
Rodzice zwracają uwagę, że bardzo im się poprawia relacja z własnymi dziećmi.
– Z jakimi dziećmi pracujecie?
– Pracujemy z dziećmi (od 3 roku życia) oraz z młodzieżą. Terapia neurorozwojowa daje dobre efekty w pracy z dziećmi: – z nadpobudliwością psychoruchową, – wycofanymi, – z wadami postawy, – z mózgowym porażeniem dziecięcym1, – z syndromem FAS/FAE (FASD) ? czyli płodowym zespołem alkoholowym2 – z Zespołem Downa, – z Zespołem Aspergera.
– Czy możliwe są zgłoszenia rodziców z dziećmi z terenu innych powiatów?
– Myślę, że tak. Wiemy, że jest dosyć mało takich miejsc na terenie naszego województwa. Jedyny problem to odnalezienie nas, dojazd i koszty z tym związane. Nasze działania są bowiem odpłatne. Z rodzicami zawiązujemy umowę ?szkoleniową?. Proszę dzwonić, pisać, zajrzeć na stronę: tel. kom. 796-565-655 e-mail: spr.szansa@o2.pl www.tradszansa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.