Paczka w e-commerce – jak zadowolić klientów?

Pandemia to dla handlu jednocześnie wielkie wyzwanie i okazja. Z jednej strony jest globalny kryzys ekonomiczny, wiele sklepów ma problem z utrzymaniem sprzedaży, bo obawiający się zakażenia klienci starają się unikać chodzenia po sklepach. Jeśli w ogóle mogą pójść do sklepu, bo nie są na kwarantannie albo sklepy nie są zamknięte z powodu lockdownu. W tej sytuacji e-handel jest bardzo obiecującą alternatywą. Prowadząc działalność e-commerce warto jednak znać oczekiwania klientów, w tym te związane z dostawą zamówień. Tu z pomocą przychodzi publikowany co roku raport Gemius dla e-commerce Polska

Paczka najbardziej zachęcająca do zakupów

Paczka, która najbardziej zachęca internautów do robienia zakupów on-line to według tegorocznej edycji raportu dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy, która uzyskała 74% odpowiedzi. Na drugim miejscu w kategorii ?najbardziej motywująca paczka? znalazła się dostawa do maszyny paczkowej (Paczkomat, Locker, automat SwipBox), z 68% wskazań. Trzeba tu zauważyć, że dla większości klientów ?maszyna paczkowa? będzie tożsama z Paczkomatem, bo w praktyce InPost jest monopolistą w tym sektorze rynku. Na trzecim miejscu znalazła się paczka pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy przez listonosza (55% odpowiedzi).

Popularność Paczkomatów jest wyraźnie skorelowana z wiekiem respondentów: wśród najmłodszych internautów (w wieku 15-24 lat) za najbardziej zachęcającą do zakupów przez internet formę dostawy uznało maszynę paczkową aż 77% respondentów, podczas gdy wśród osób starszych (50+ lat) wskazało na nią tylko 58% respondentów. Dla klientów z tej grupy wiekowej preferowaną formą dostawy jest paczka kurierska lub pocztowa dostarczana do domu lub miejsca pracy, aczkolwiek różnice opinii w przypadku tych form dostawy nie są aż tak dramatyczne. Co ciekawe, największe upodobanie do przesyłki kurierskiej, która jest najdroższą z form dostawy, wykazują osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako przeciętną (o ok. 8 pkt proc. więcej wskazań niż w pozostałych grupach). Bardziej przewidywalny jest wniosek, że dla osób gorzej sytuowanych preferowana jest paczka pocztowa (67% wskazań w tej grupie, w porównaniu do ok. 55% w pozostałych grupach).

Paczka najczęściej wybierana

Paczka jednak najczęściej dociera do klienta e-commerce nie za pośrednictwem kuriera, ale przez Paczkomat. Na pytanie ?z których z poniższych form dostawy towaru korzystasz najczęściej podczas zakupów przez internet?? 61% respondentów odpowiedziało ?dostawa do maszyny paczkowej?, 55% wskazało na dostawę przez kuriera, a 33% na paczkę pocztową. Z dostawy kurierem zdecydowanie częściej korzystają osoby starsze: 65% osób w wieku 55+ wskazało na tą formę dostawy, w porównaniu do ok. 50% wskazań w pozostałych grupach wiekowych. Może to być związane z ograniczoną mobilnością osób z tej grupy wiekowej. Wykorzystanie Paczkomatów również jest przewidywalnie skorelowane z wiekiem klientów: wśród młodzieży (internauci w wieku 15-24 lat) uzyskały one 69% wskazań, a wśród osób starszych tylko 52%. Prawdopodobnie wynika to z tego, że osoby młodsze są bardziej obyte z nowymi technologiami. Wykorzystanie Paczkomatów jest również skorelowane z postrzeganą sytuacją finansową respondentów: wśród osób uważających swoją sytuację finansową za dobrą, wskazało na nie 65% ankietowanych, a wśród internautów, którzy sytuację majątkową swojego gospodarstwa domowego uważają za złą, tylko 52%. Te osoby z kolei zdecydowanie częściej wybierają paczkę dostarczaną przez listonosza do domu: 44% wskazań w tej grupie, w porównaniu do nieco ponad 30% w pozostałych. Podobnie jak w przypadku deklarowanych preferencji, grupą klientów, dla których najczęstszym wyborem jest paczka kurierska, są osoby postrzegające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako przeciętną.

Paczka kurierska

Podobnie jak w poprzednich raportach Gemius paczka kurierska najczęściej dostarczana jest przez jedną z trzech firm: DPD (30%), DHL (27%), lub InPost (23%). Pozostałe firmy uzyskały jednocyfrowe wyniki. W badaniu Gemius zapytano internautów także o preferowane godziny dostawy. Najczęściej wskazywanymi początkowymi godzinami dostawy są 8:00-10:00 (36% wskazań), a końcowymi 16:00-20:00 (ok. 26% wskazań). Około połowy respondentów (54%) wskazało, że dostępność opcji montażu i/lub instalacji urządzeń RTV/AGD przy dostawie jest czynnikiem, który wpływa na wybór sprzedawcy lub sklepu. Częściej wskazują na taką preferencję kobiety (61%) niż mężczyźni (46%), jak również młodzież: 63% wskazań w grupie 15-24 lat, w porównaniu do ok. 50% w pozostałych grupach wiekowych. Natomiast zdecydowana większość (89%) respondentów chciałaby aby zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu przy dostawie przez kuriera. Znów kobiety wybierają tą odpowiedź nieco częściej (93% wskazań) niż mężczyźni (84%).

Paczka spełniająca oczekiwania klientów może zadecydować o sukcesie sklepu internetowego. Warto więc nawiązać współpracę z operatorem logistycznym, który będzie w stanie sprostać temu zadaniu.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Tragiczny wypadek drogowy w Długosiodle.

W Długosiodle doszło do tragicznego wypadku drogowego. Kierujący Volvo 43-latek doprowadził do dachowania pojazdu, w trakcie którego wypadł z pojazdu. Mimo udzielonej pomocy [...]
0 komentarzy
Sesja sejmiku Mazowsza

Sesja sejmiku Mazowsza

Na ostatniej w tym roku sesji sejmiku radni przyjęli przyszłoroczny budżet. Poznaliśmy patronów roku, a harcerze z chorągwi stołecznej i mazowieckiej przekazali betlejemskie [...]
0 komentarzy
Znamy laureatów 5. edycji Mazovian Startup

Znamy laureatów 5. edycji Mazovian Startup

Najlepsze mazowieckie startupy wybrane! Podczas finałowego Demo Day innowacyjne rozwiązania zaprezentowali finaliści 5. edycji Mazovian Startup. Główną nagrodę – 50 tys. zł zdobył [...]
0 komentarzy

Za nami 5. Gala „Rok w Kulturze na Mazowszu”.

To wydarzenie, które podsumowuje całoroczne dokonania w dziedzinie kultury i sztuki w naszym regionie. Podczas uroczystości zostały wręczone dyplomy laureatom konkursów organizowanych przez [...]
0 komentarzy
Nowa droga do realizacji: podpisano umowę na dofinansowanie budowy ul. Pięknej w Borzymach

Nowa droga do realizacji: podpisano umowę na dofinansowanie budowy ul. Pięknej w Borzymach

16 grudnia 2025 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie miało miejsce formalne podpisanie umowy dotyczącej dofinansowania budowy ulicy Pięknej w miejscowości Borzymy. [...]
0 komentarzy
Zielonka - Ponad 820 tys. zł na sprzęt, który pomoże w czasie kryzysu

Ząbki – Informacja dla mieszkańców poszkodowanych w pożarze

Właściciele mieszkań poszkodowanych w wyniku pożaru budynku mieszkalnego przy ul. Powstańców 62 w Ząbkach mogą ubiegać się o karty podarunkowe do Sklepu Castorama [...]
0 komentarzy
Rada Powiatu Wołomińskiego jednogłośnie przyjęła budżet na 2026 rok

Rada Powiatu Wołomińskiego jednogłośnie przyjęła budżet na 2026 rok

17 grudnia 2025 roku, Rada Powiatu Wołomińskiego jednogłośnie zatwierdziła budżet na 2026 rok. To kluczowy dokument samorządowy, który kończy wielomiesięczny proces planowania i [...]
0 komentarzy
Ponad 115 mln zł z KPO dla mazowieckich gmin

Ponad 115 mln zł z KPO dla mazowieckich gmin

Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) do mazowieckich gmin trafi ponad 115 mln zł. Środki będą przeznaczone m.in. na budowę i rozbudowę [...]
0 komentarzy
Budżet Mazowsza na 2026 rok przyjęty

Budżet Mazowsza na 2026 rok przyjęty

16 grudnia radni województwa mazowieckiego przyjęli budżet na 2026 rok. Wynosi on ponad 8,4 mld zł. Na modernizacje i rozbudowy dróg, szpitali, instytucji [...]
0 komentarzy

Zdarzenie na S8 w Kobyłce: auto uderzyło w bariery energochłonne

W środę 17 grudnia 2025 r. na trasie S8 w rejonie Kobyłki doszło do groźnie wyglądającej kolizji. Samochód osobowy uderzył w bariery energochłonne, [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.