Prawo.pl: publikowanie zdjęć na portalach społecznościowych może przyciągnąć uwagę fiskusa

Prawo.pl: publikowanie zdjęć na portalach społecznościowych może przyciągnąć uwagę fiskusa

Fiskus sprawdza podatników na Facebooku, Instagramie i platformach handlowych. Przeglądając zdjęcia i ogłoszenia, skarbówka szuka informacji o osobach, które nie płacą podatków, zaniżają ich wysokość, prowadzą działalność gospodarczą bez rejestracji lub traktują wydatki wakacyjne jak koszty podróży służbowej – podaje Prawo.pl.

Dla prawników nie jest zaskoczeniem, że urzędnicy sięgają do portali społecznościowych, ale zaskakująca jest skala takich działań i często negatywne dla podatników skutki. Eksperci podają w serwisie Prawo.pl szereg przykładów, w jaki sposób internauci, publikując zdjęcia i inne informacje, ściągnęli na siebie uwagę fiskusa.

Dorota Kosacka, doradca podatkowy, członek zarządu DBO Polska, podaje przykład przedsiębiorcy świadczącego usługi związane z samochodami. Mężczyzna chwalił się wynikami swojej pracy, publikując zdjęcia na Facebooku. Zdjęcia były na tyle dokładne, że można było ustalić właścicieli samochodów.

„Organ podatkowy wzywał wszystkich klientów do złożenia szczegółowych wyjaśnień: na czym polegała usługa, jaką kwotę zapłacili i czy otrzymali paragon. Celem było ustalenie, czy przedsiębiorca prawidłowo ewidencjonuje przychody i czy nie unika opodatkowania” – mówi w serwisie Prawo.pl Dorota Kosacka.

Zaskoczony podobnymi działaniami nie jest również dr Jacek Matarewicz, adwokat, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Ożóg Tomczykowski, cytowany przez serwis. Jego zdaniem szukanie informacji o podatniku w mediach społecznościowych to już powszechna praktyka nie tylko skarbówki, ale także innych służb, np. prokuratury.

On z kolei podaje przykład podatnika prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą, który chciał zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na podróż służbową do Tajlandii. Twierdził, że celem wyjazdu było nawiązywanie relacji biznesowych. Organ podatkowy zakwestionował jednak prawo do odliczenia. Sprawdził bowiem, że w czasie rzekomego wyjazdu służbowego przedsiębiorca publikował na Instagramie liczne relacje z plaży i popularnych atrakcji turystycznych.

Pełny tekst artykułu: https://www.prawo.pl/podatki/fiskus-sprawdza-podatnikow-na-facebooku-instagramie-i,521487.html

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Fot.: StockSnap z Pixabay.com

Więcej informacji z Mazowsza

„Widzę Cię! Słyszę Cię!” – kampania społeczna na rzecz młodych

„Widzę Cię! Słyszę Cię!” – kampania społeczna na rzecz młodych

Walentynki to dobry moment, by przypomnieć, że miłość nie istnieje bez umiejętności budowania relacji. Tymczasem coraz więcej uwagi poświęcamy telefonom kosztem najbliższych osób. [...]
0 komentarzy
Ważna informacja dla uchodźców z Ukrainy

Ważna informacja dla uchodźców z Ukrainy

Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski przypomina, że wszyscy uchodźcy z Ukrainy, którzy przebywają w hali przy ul. Modlińskiej 6D, mogą skorzystać z pomocy i znaleźć zakwaterowanie [...]
0 komentarzy
Polska klasyfikacja działalności 2025 – zmiany dla przedsiębiorców

Polska klasyfikacja działalności 2025 – zmiany dla przedsiębiorców

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność [...]
0 komentarzy
Koleją do Kultury

Koleją do Kultury

Koleje Mazowieckie już po raz 9. ruszają z Akcją „Koleją do Kultury”, której celem jest promowanie mazowieckich instytucji kultury, a także zachęcanie do [...]
0 komentarzy
Mazowsze MA!

Mazowsze MA!

Jedno jest pewne Mazowsze MA mega mieszkańców! A Sejmik Województwa Mazowieckiego pomaga, wspierając co roku realizację 5000 inwestycji w całym regionie. Więcej o [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.