Trzeba zadbać o wizerunek – dobra lokalizacja to nie wszystko

O znaczeniu Forum Gospodarczego Powiatu Wołomińskiego, współpracy pomiędzy samorządem terytorialnym a przedsiębiorcami oraz o tym dlaczego nie wystarczy dobra lokalizacja z Robertem Roguskim, burmistrzem Kobyłki rozmawia Teresa Urbanowska.

? Starosta powołał Forum Gospodarcze Powiatu Wołomińskiego. Jest Pan jednym z jego członków. Forum spotkało się już trzy razy z czego jedno ze spotkań było dużą i rozbudowaną konferencją podczas której można było dowiedzieć się wielu rzeczy odnośnie przydziału mocy, kolejnictwa, drogownictwa, planowanych dla przedsiębiorców środków dotacyjnych i innych form współpracy na styku administracja rządowa ? przedsiębiorca-samorząd. Czego Pan oczekuje angażując się w prace tej grupy?
? Forum Gospodarcze Powiatu Wołomińskiego powstało jako miejsce wymiany doświadczeń, pomysłów i dobrych praktyk pomiędzy lokalnymi przedsiębiorcami a władzami samorządowymi. Jest to bardzo potrzebna inicjatywa choćby ze względu na to, że  przedsiębiorcy działając w ?dobrej wierze?, nie zawsze wiedzą z jakimi wyzwaniami i ograniczeniami muszą zmierzyć się przedstawiciele samorządu terytorialnego. Działa to również w drugą stronę tzn. czasem pracownicy samorządowi nie do końca znają specyfikę pracy prywatnej firmy. Dam konkretny przykład. Jeśli w firmie prywatnej brakuje papieru do drukarki to odpowiedzialna za zaopatrzenie osoba dzwoni do hurtowni i zamawia potrzebną ilość papieru. W samorządzie zanim zamówi się ten papier trzeba być w zgodzie z przepisami i najpierw przeprowadzić odpowiednie postępowanie. Nie możemy po prostu pójść do hurtowni i kupić papier. Dzieje się tak, bo samorządy wydają pieniądze pochodzące z podatków czyli nasze wspólne i co za tym idzie wszystkie procedury ich wydawania muszą być jasne i przejrzyste. Forum Gospodarcze może być doskonałym miejscem do tego, aby tłumaczyć sobie nawzajem specyfikę naszej pracy, nasze potrzeby i oczekiwania. Takie wzajemne zrozumienie sprawia, że razem jesteśmy w stanie wygenerować wiele pomysłów, które usprawnią naszą wspólną pracę w przyszłości. Tylko dobra współpraca owocuje dynamicznym rozwojem.
? Podczas ostatniego spotkania Forum zdecydowano o utworzeniu trzech komisji. Widziałam, że zadeklarował Pan chęć pracy w Zespole do spraw wizerunku i promocji powiatu. Dlaczego właśnie w pracę tej komisji chce się Pan angażować?
? W czasie tego spotkania, jak pani wspomniała, zostały utworzone trzy komisje. Miasto Kobyłka będzie reprezentowane we wszystkich trzech. Do komisji infrastruktury został powołany Pan Cezary Urbanowicz, nasz lokalny przedsiębiorca, geodeta, osoba która na co dzień w ramach swojej pracy uczestniczy w wielu projektach inwestycyjnych. Pan Tomasz Szturo, radny powiatowy, dyrektor Zespołu Szkół Publicznych Nr 3 w Kobyłce, wybrany został do komisji prawnej. A ja zgłosiłem się i zostało to zaakceptowane do prac w komisji do spraw wizerunku i promocji. Postanowiłem zaangażować się w pracę akurat tej komisji z dwóch przyczyn. Po pierwsze zdaję sobie sprawę i rozumiem jak ważny dla rozwoju powiatu jest jego dobry wizerunek i właściwa promocja. Potencjalni inwestorzy muszą najpierw dowiedzieć się o nas i przekonać, że klimat do inwestowania jest u nas lepszy niż w innych miejscach Polski oraz, że nasi lokalni przedsiębiorcy oferują produkty, które mogą ich zainteresować. Drugim powodem dla którego postanowiłem pracować w tej komisji to konieczność łączenia pracy w niej ze sprawowaniem funkcji burmistrza Miasta Kobyłka. Bycie burmistrzem jest bardzo ciekawym i wymagającym zajęciem pochłaniającym bardzo wiele czasu ale jednocześnie dającym możliwość nawiązywania bardzo ciekawych kontaktów. Jesteśmy aktywnym członkiem Związku Miast Polskich, uczestniczymy w ostatnich latach również w Forum Ekonomicznym w Krynicy. Dzięki udziałowi w tego typu spotkaniach i konferencjach mogę bardziej efektywnie wykorzystywać  okazję, do jednoczesnej promocji Miasta Kobyłka i Powiatu Wołomińskiego.
? Jaki wpływ na rozwój terenu ma wizerunek? Nie wystarczy dobra lokalizacja ? a taką chyba właśnie mamy?
? Dobra lokalizacja to tylko jeden z elementów wpływających na możliwość rozwoju danego regionu. Jest ona bardzo ważna, ale wbrew pozorom nie najważniejsza. Niech za przykład posłuży fakt, że kilka stoczni zajmujących się produkcją jachtów zlokalizowanych jest…na Śląsku. Przecież na pewno nie jest to najlepsza lokalizacja dla przedsiębiorstwa zajmującego się budową statków. Jednak z jakiegoś powodu to właśnie tam, a nie na naturalnym miejscu budowy jachtów czyli wybrzeżu, ich właściciele postanowili zlokalizować swoje zakłady. Z jakiego powodu tak postąpili? Widocznie uznali, że Śląsk będzie zdecydowanie lepszym miejscem na budowę jachtów. Może zrobili to z powodów osobistych, a może oferta lokalnych władz była po prostu najlepsza. Musimy zrozumieć, że konkurencja pomiędzy gminami walczącymi o goszczenie u siebie nowych inwestorów i rozwijanie już działających na ich terenach przedsiębiorstw jest bardzo duża. A to oznacza, że samo posiadanie dobrej lokalizacji nie wystarcza do wygrania z innymi konkurentami. Aby tak się stało muszą być jednocześnie prowadzone działania promocyjne, aby potencjalni inwestorzy dowiedzieli się o naszej korzystnej lokalizacji oraz działania wizerunkowe ? aby chcieli u nas zainwestować. A trudno przecenić jak ważne jest dbanie o wizerunek. Dokładnie o tym wiedzą firmy prywatne. Jeszcze kilka lat temu produkt chiński był jednoznacznie kojarzony z produktem o niskiej cenie i jeszcze niższej jakość. Samochody koreańskie miały podobną opinię. Dziś chińskie smartfony są stawiane za wzór jakości i cech użytkowych a koreańskie samochody wygrywają konkurencję z samochodami japońskimi i niemieckimi. Oczywiście bardzo ważną cechą, pomocną w odniesieniu przez te produkty sukcesu, było zdecydowane podniesienie ich jakości, jednak wyobraźmy sobie sytuację gdzie rządy i firmy nie dbają o wizerunek i nie wydają olbrzymich kwot, aby ten wizerunek zmienić. Czy ktoś kupiłby chińskiego smartfona mając o nim złą opinię? Czy sprzedałby się jakiś koreański samochód gdyby ludzie ?wiedzieli?, że jego zakup oznacza częste bywanie w stacji obsługi? Odpowiedź brzmi:  pewnie nie. Taka jest różnica pomiędzy posiadaniem dobrego i złego wizerunku. Wizerunek opowiada pewną historię o produkcie. O tym czy jest on godny zaufania, o jego dorobku i osiągnięciach i przede wszystkim czy jest on uznany na rynku. Identycznie ma się sytuacja z wizerunkiem gminy. Również opowiada jej historię a potencjalni inwestorzy i klienci kupują między innymi właśnie tę historię. Miasto Kobyłka ma już w Polsce dobry wizerunek, a dodając do niego naszą świetną lokalizację i prowadzone obecnie inwestycje, to recepta na szybki i zrównoważony rozwój naszego miasta.
? O tym, że docenia Pan rolę współpracy władz samorządowych z przedsiębiorcami komunikuje Pan od wielu lat spotykając się z przedsiębiorcami Kobyłki na ?Śniadaniach z biznesem?. Kobyłka poszła nawet dalej bo zaczęła realizację inwestycji PPP. Wiem, że podpisaliście kilka tygodni temu umowy. Na jakim etapie jest realizacja tej umowy partnerskiej?
? Miasto Kobyłka od wielu lat rozwija współpracę pomiędzy władzami samorządowymi a lokalnymi przedsiębiorcami. Uważamy, że taka współpraca jest bardzo potrzebna i cenna. Z tego powodu zaczęliśmy organizować ?Śniadania z biznesem?. O sukcesie tej formuły świadczy wysoka frekwencja na spotkaniach połączona z dobrymi ocenami przedsiębiorców mówiącymi o wysokiej wartości spotkań. Już niedługo, bo 16 marca br. odbędzie się kolejne spotkanie. Zaproszeni na nie zostali wszyscy przedsiębiorcy mający zarejestrowaną działalność na terenie Kobyłki. Podczas spotkania będziemy rozmawiali o bieżących potrzebach i oczekiwaniach przedsiębiorców. Również ze swej strony jako samorząd przedstawimy naszą konkretną ofertę pomocy w rozwijaniu lokalnego biznesu. Wiemy, że firmy na naszym terenie mają kłopoty ze znalezieniem pracowników, dlatego chcemy im w tym pomóc organizując Targi Pracy i tworząc dla nich bazę firm lokalnych. Serdecznie zapraszamy przedsiębiorców, którzy jeszcze nie zdecydowali się na udział w spotkaniu. Wciąż można zgłosić swoje uczestnictwo wysyłając e-mail na adres: biznes@kobylka.pl. Co do PPP to obecnie jesteśmy z trakcie realizowania dwóch projektów w tym trybie. Jeden jest realizowany razem z konsorcjum Siemens i ma na celu termomodernizację budynków użyteczności publicznej, a drugi to projekt ?Kobyłka Dom? czyli budowy budynku, w którym Miasto Kobyłka będzie miało swoje lokale z przeznaczeniem na funkcje użyteczności publicznej. Projekt  z Siemensem jest na etapie realizacji, pierwsze działania już zostały podjęte co szczególnie widać na terenie Zespołu Szkół Publicznych nr 2, gdzie trwają przygotowania do ocieplenia zewnętrznego budynku. Drugi projekt czyli ? Kobyłka Dom? jest na bardzo wczesnym etapie. Dopiero pod koniec grudnia 2015 roku została podpisana stosowna umowa i mamy nadzieję, że niedługo uzyskamy wszystkie potrzebne pozwolenia i rozpoczniemy budowę. Nasz plan jest taki, aby na gwiazdkę 2016 roku były już widoczne efekty działań w ramach obu projektów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.