04. Prędkość i hamowanie

Samochodów na naszych drogach jest coraz więcej. Przybywa również kierowców. Niektórzy z nas egzamin na prawo jazdy zdawali bardzo dawno temu, inni mają jeszcze w pamięci stres z tym związany. Dla jednych i drugich dzisiejszy artykuł będzie przypomnieniem obowiązujących zasad.

Jazda z właściwą prędkością to problem wielu kierowców. Kodeks ruchu drogowego normuje tę kwestię w sposób bardzo przejrzysty. Kierowca jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, ze szczególnym uwzględnieniem warunków zewnętrznych: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Winien również jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym, hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz utrzymywać właściwy odstęp.
Dopuszczalna prędkość na obszarze zabudowanym (w godzinach 500-2300) wynosi 50 km/h. W godzinach 2300-500 – 60 km/h. Odstępstwem od tej reguły jest jazda z strefie zamieszkania, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h. Prędkość poza obszarem zabudowanym wynosi w przypadku:
l samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t: a) na autostradzie – 130 km/h, b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 110 km/h, c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h, d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
l zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego powyżej: a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h, b) na pozostałych drogach – 70 km/h. Prędkość dopuszczalna innych pojazdów wynosi:1) ciągnika rolniczego (również z przyczepą) – 30 km/h;2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego – 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym;
l motocykla (również z przyczepą) i motoroweru, którymi przewozi się dziecko w wieku do 7 lat – 40 km/h.
Powyższe prędkości, obowiązujące na obszarach zabudowanych, mogą być zmniejszone lub zwiększone. Zmniejszona – jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają; Zwiększona – jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu. Dlaczego warto zastosować się do powyższych reguł? Niejeden kierowca już się o tym przekonał podczas kontroli drogowej. Ale pamiętajmy, że mandat kilkuset złotowy i  kilka punktów karnych są niczym w porównaniu z naszym bezpieczeństwem.