21. Nowa praca

Jolanta Michalik

„Fundamentalna zasad programu Monster Careers brzmi: praca powinna być źródłem udanego życia, a nie zaledwie środkiem służącym opłacaniu czynszu” – czytamy w najnowszym podręczniku „Jak efektywnie poszukiwać pracy”, który niedawno wydała Oficyna Ekonomiczna (Wolters Kluwer). Trudno nie zgodzić się z tym zdaniem, tylko czy tak łatwo zostawić coś, co przynajmniej daje nam gwarancję stabilności? Znalezienie nowej pracy wymaga wytrwałości i gotowości do podjęcia ogromnego wysiłku, jeśli chcemy awansu, podwyżki, satysfakcji, spełnienia marzeń, realizacji życiowych aspiracji. Porady zawarte w tej książce mają nas krok po kroku przeprowadzić przez wyboistą drogę zmierzającą do zawodowego sukcesu, niezależnie od tego, w jakim punkcie kariery znajdujemy się obecnie.

Autorzy poradnika, Jeff Taylor i Doug Hardy, są założycielami i szefami firmy Monster, jednej z pierwszych na świecie firm internetowych, która zajmuje się planowaniem kariery zawodowej, która w tej chwili ma swoje lokalne strony w dziewiętnastu krajach. Taylor i Hardy w Stanach Zjednoczonych mają opinię innowatorów i wizjonerów, a proponowane przez nich nowe techniki poszukiwania i utrzymania pracy dostosowane są do współczesnych realiów biznesu: praca w XXI wieku to zmiana i jeszcze raz zmiana. Dlatego też na początek proponują przyswojenie sobie stworzonej przez nich postawy FAME, a do tego opanowanie, dla niektórych nowej, umiejętności posługiwania się Internetem; dalej czytamy o określeniu swojego potencjału, ćwiczymy podejmowanie właściwych decyzji, a później przystępujemy do opracowywania profesjonalnych dokumentów – CV i listu motywacyjnego. Autorzy uczą nas też jak szukać informacji, składać podania, budować sieć kontaktów, jak prowadzić rozmowy kwalifikacyjne, negocjować warunki zatrudnienia, a na koniec jak przystosować się do nowych warunków pracy.

Podręcznik efektywnego poszukiwania pracy posiada obudowę internetową. Na stronie monstercareers.com znajdują się aktualizacje porad zawartych w książce, gotowe do ściągnięcia ćwiczenia i inne interaktywne narzędzia przydatne podczas szukania pracy. I tak naprawdę nie jest to wyłącznie publikacja dla absolwentów wyższych uczelni i szkół średnich, ale może z niej skorzystać każda osoba gotowa podjąć ryzyko zmiany pracy na lepszą.

Jeff Taylor, Doug Hardy,

„Jak efektywnie poszukiwać pracy.

Wykorzystanie metody firmy MONSTER”,

tłum. Jacek Kardaszewski, Oficyna Ekonomiczna – Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006,

386 ss., cena ok. 34 zł.