Koleje Mazowieckie w pełni samorządowe

W dniu wczorajszym (8 stycznia) Samorząd Województwa Mazowieckiego podpisał z PKP Przewozy Regionalne umowy dotyczące zakupu 5 proc. udziałów w spółce Koleje Mazowieckie. Województwo odkupiło też dzierżawione do tej pory od PKP PR – 184 pociągi typu EZT. W ten sposób Koleje Mazowieckie stały się w pełni samorządowe.

– Trzeba pamiętać, że w związku z organizacją Euro 2012, oprócz stadionów, Mazowsze musi mieć dobrze funkcjonującą sieć drogową oraz kolejową. Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce samorząd województwa będzie mógł sprawniej i efektywniej zarządzać Kolejami Mazowieckimi. Skrócone zostaną także procedury decyzyjne. To również szansa na przeprowadzenie szeregu modernizacji taboru – podkreślił Marszałek Adam Struzik – Obniży to również zdecydowanie koszty związane z funkcjonowaniem KM – dodał.

Dotychczasowym udziałowcem spółki Koleje Mazowieckie (KM) oprócz Województwa Mazowieckiego, które posiadało 95 proc. udziałów, była spółka PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o (PKP PR) dysponująca 5 proc. udziałów.

– Gratuluję samorządowi odwagi i determinacji w dążeniu do usamorządowienia Kolei Mazowieckich. Mazowsze może być przykładem dla innych województw, jak organizować przewozy regionalne. Życzę sukcesów i kolejnych inwestycji – powiedział Jan Tereszczuk – Prezes Zarządu PKP Przewozy Regionalne.

Od początku istnienia Koleje Mazowieckie nie dysponowały własnym taborem, dzierżawiąc 184 pociągi typu EZT od drugiego wspólnika spółki – PKP PR. Uniemożliwiało to przeprowadzanie gruntownej modernizacji składów (każda, nawet drobna zmiana w taborze wymagała zgody właściciela) oraz narażało spółkę na koszty, niewspółmierne do wartości pojazdów.

Miesięczny czynsz dzierżawny wynosił 1,5 mln zł, co w skali roku daje 18 mln zł. W związku z tą sytuacją samorząd przez ostatnie dwa lata zabiegał o możliwość jak najszybszego odkupienia taboru. W konsekwencji 27 sierpnia ubiegłego roku Zarząd PKP PR złożył na ręce marszałka ofertę sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa i udziałów w spółce KM.

Ostateczne brzmienie obu umów zostało parafowane przez obie strony w październiku ubiegłego roku, jednak zawarcie transakcji wymagało wydania szeregu zgód administracyjnych i pozwoleń korporacyjnych. 12 listopada 2007 r. spółka PKP PR uzyskała zgodę Ministra Skarbu Państwa.

Zakup przez Województwo Mazowieckie taboru wymagał z kolei zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgoda ta została wydana 20 grudnia 2007 r. Decyzje te otworzyły drogę do podpisania ostatecznych umów.

Na ich mocy Województwo Mazowieckie odkupi od PKP PR za prawie 1,2 mln zł, czyli 550 zł za jeden udział – 2169 udziałów spółki KM. W ten sposób stanie się jej jedynym właścicielem. Nastąpi to po uiszczeniu ustalonej kwoty, w terminie 7 dni od daty zawarcia umowy, nie później jednak niż 15 stycznia br.

Na mocy drugiej podpisanej umowy Samorząd Województwa zakupi za 175,5 mln zł – 184 pociągi typu EZT. Płatność zostanie rozłożona na trzy raty. Pierwsze 80 mln zł zostanie zapłaconych w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy, kolejne 55,5 mln zł – do 30 czerwca br. Ostatnia transza w wysokości 40 mln zł zostanie uiszczona do 20 czerwca przyszłego roku.

Zgodnie z umową majątek ten przejdzie na własność województwa w dniu wpłacenia pierwszej raty, czyli nie później niż 22 stycznia br.

Ponadto obie strony umowy uzgodniły, że PKP PR zapłaci na rzecz KM 35,5 mln zł tytułem zwrotu wartości tzw. ulepszeń, czyli kosztów modernizacji i remontów, przeprowadzonych przez KM w dzierżawionych pociągach.

Umowy podpisali Marszałek Województwa Mazowieckiego – Adam Struzik, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego – Piotr Szprendałowicz, Prezes Zarządu PKP Przewozy Regionalne – Jan Tereszczuk oraz Członek Zarządu PKP Przewozy Regionalne – Szymon Ruta.

PLANOWANE INWESTYCJE

W tegorocznym budżecie zarezerwowano 152,5 mln zł na zakup 11 sztuk pociągów typu push-pull. Wyłoniona w drodze przetargu, firma Bombardier Transportation wyprodukuje i dostarczy do końca listopada 2008 roku 11 nowych wagonów sterowniczych i 26 wagonów środkowych. Będą to piętrowe pociągi typu push-pull, które trafią na najbardziej obciążone linie. „Odzyskane” w ten sposób EZT-y będzie można natomiast skierować do obsługi innych relacji, co w znacznym stopniu poprawi ofertę przewozową Kolei Mazowieckich.

Ponadto w Regionalnym Programie Operacyjnym Mazowsza zapisano zakup kolejnych nowych 20 pociągów typu EZT do obsługi aglomeracji warszawskiej (szacunkowy koszt całości – 100 mln ?).

W tym roku Koleje Mazowieckie wzbogacą się także o 10 pociągów EZT typu Flirt (kontrakt z 2006 roku) . Na ten cel Samorząd Województwa przeznaczył 222 mln zł.

Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

2 przemyślenia nt. „Koleje Mazowieckie w pełni samorządowe

  1. Wreszcie jakaś normalność. Bo to co było do tej pory zakrawało o absurd…
    Koleje Mazowieckie nie mając własnego taboru dzierżawiły go od Przewozów Regionalnych, a więc od… własnego udziałowca! Publiczne pieniądze krążyły w dziwny sposób generując straty.
    No i kwestia remontów. Koleje Mazowieckie jedynie dzierżawiąc tabor miały średnią możliwość wykonywania modernizacji taboru – wszystko ograniczało się do standardowych napraw rewizyjnych i głównych. Mam nadzieję, że teraz to się zmieni i spotkamy więcej nowocześnie zmodernizowanych EN57.

    Jak dorzuci się do tego zakończony remont i szybszą podróż (a ileż piany zostało wytoczonej w tej sprawie w niedawnej dyskusji na łamach strony ŻPW…) to Nowy Rok przyniósł nam parę miłych niespodzianek.

    Może za rok przyniesie nam zintegrowany system komunikacji aglomeracji warszawskiej? Okej, okej… Może do 2012? :P

  2. fakt – był szumek mały, ale sam piszesz, ze jest lepiej to po co ludziska mają pisać, że lepiej jak oni wolą ponarzekać

Możliwość komentowania jest wyłączona.