Pomagamy dzieciom odnaleźć ich miejsce na ziemi

dav

– Chcemy pomóc dziecku w odnalezieniu jego własnej drogi – swojego miejsca na ziemi – mówi  Aleksandra Kozyra-Wiśniewska, nowa dyrektor Szkoły Aktywności Twórczej w Zielonce, podczas  rozmowy z Teresą Urbanowską

– Na początek naszej rozmowy poproszę o kilka słów o sobie i o szkole. Jaka jest jej forma organizacyjna? Skąd się tu Pani wzięła?

– Nasza szkoła ma już wieloletnią tradycję. Została założona i jest prowadzona przez Fundację „Wychowanie Przez Sztukę”. Na czele Fundacji stoi pan Mariusz Samoraj, przewodniczący Zarządu Fundacji. A ja z tą szkołą byłam związana przez wiele lat początkowo jako nauczyciel a potem także rodzic dziecka, które się tu uczyło. Przez ostatnie siedem lat pracowałam w innym mieście. Wróciłam po siedmiu latach a od  kilku tygodni zajmuję się prowadzeniem szkoły jako jej dyrektor.

– Czy Pani powrót do szkoły oznacza również zmiany?

– Takie jest założenie. Z pewnością zmieni się organizacja pracy szkoły. Jestem po rozmowach z Zarządem Fundacji i już dziś widać, że w czasie wakacji stworzyliśmy miejsce lepsze do pracy zarówno dla nauczycieli jak też dla naszych uczniów bo to dla nich w pierwszym rzędzie jesteśmy.

– Co w takim razie już udało się zmienić?

 

– Stawiamy na indywidualny rozwój naszych uczniów. W związku z tym będziemy przeprowadzali testy inteligencji wielorakich Gardnera, które pokażą jakie zdolności kierunkowe ma każdy z uczniów. To działanie pomoże nam w ukierunkowaniu rozwoju naszych uczniów – mówi Aleksandra Kozyra-Wiśniewska, nowa dyrektor Szkoły Aktywności Twórczej w Zielonce.

– Zmieniliśmy podłogi, odnowiliśmy wiele pomieszczeń, wymieniliśmy ławki, stworzyliśmy szatnie sportowe. Na drugim piętrze powstało miejsce cichej pracy dla dzieci. Ale to nie jedyne zmiany z jakimi uczniowie i rodzice spotkali się po wakacjach?

– Co się jeszcze zmieniło?

szkoła_01

– Od wielu lat nasza szkoła ma mundurki szkolne w których uczniowie chodzili tylko od święta – kilka razy w roku. Chcemy teraz odwrócić sytuację. Uczniowie będą chodzili w mundurkach codziennie a tylko jeden dzień – piątek będzie dniem bez mundurkowym.

– Z tego co pamiętam szkoła w latach wcześniejszych była bardziej widoczna. W ostatnim czasie jednak było o niej mniej głośno…

– I to również planujemy zmienić. Plan zakłada udział szkoły w wielu uroczystościach i wydarzeniach w Mieście Zielonka ale również inicjowanie naszych własnych projektów z którymi chcemy wyjść szerzej – do ogółu społeczeństwa. Już od drugiego września zaczęliśmy akcją „Narodowe Czytanie” pod patronatem pary prezydenckiej. W tym roku czytaliśmy „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Zaprosiliśmy wielu gości, zaszczycił nas swoją obecnością burmistrz miasta Zielonka Pan Grzegorz Dudzik, który czytał rolę Gospodarza, aktor Kamil Szeptycki jako Pan Młody, i wiele innych osób. Naszymi gośćmi byli także Ułani ze Stowarzyszenia im.2 Szwadronu 11 Pułku Ułanów Legionowych. Już w sobotę 9 września bierzemy udział w  obchodach Dni Zielonki. W naszej szkole będzie można uczestniczyć w zajęciach ceramicznych, działaniach plastycznych, w dniu otwartym judo.

Nasz kalendarz zapisany jest wieloma inicjatywami. Postaramy się informować o nich społeczność lokalną z wyprzedzeniem.

– W takim razie proszę powiedzieć na jakie obszary, kadra pedagogiczna pod Pani okiem, będzie kładła główny nacisk?

– Stawiamy na indywidualny rozwój naszych uczniów. W związku z tym będziemy przeprowadzali testy „Inteligencji wielorakich” Howarda Gardnera, które pokażą jakie zdolności kierunkowe ma każdy z uczniów. To działanie pomoże nam w ukierunkowaniu rozwoju naszych wychowanków. Pomoże nam wyłonić te kierunki działań w pracy z  dziećmi, dzięki którym nasi uczniowie osiągną sukcesy.

– A to ma jakieś znaczenie, czy uczeń jest zdolny czy uzdolniony?

– Ogromne.. Uczniowie zdolni, to złożone osobowości. Jeśli obecnie nie zauważyliśmy zdolności u naszych wychowanków to nie znaczy, że za „chwilę” nie wyłuskamy takiej perełki. Określenie „zdolni i utalentowani” opisuje dzieci oraz młodzież, którzy rozwijają się lub mają taką możliwość  – rozwijać się znacznie szybciej od ich rocznika. Dobra znajomość ucznia pozwoli nam właściwie wspierać rozwój każdego z nich. Każdy uczeń jest ważny – inny. Rozwija się we własnym tempie, na miarę swoich możliwości i tak też osiąga sukces. Każde dziecko jest zdolne i ma talent, który może wyraźnie się nie ujawniać, ale w sprzyjających warunkach edukacyjnych rozbłyśnie – i właśnie takie warunki stwarzamy naszym wychowankom.

– Poza diagnozą uzdolnień co, z nowinek, pojawi się w szkole?

– Dla klas I-VI wprowadzamy zajęcia kreatywne na których będą pracowały pod kierunkiem pedagogów metodami aktywnymi, które ułatwią im kreatywny rozwój.

Kolejną zmianą to zajęcia prowadzone w języku angielskim- „Poznajemy świat”. Są to zajęcia w czasie których nasi uczniowie będą pracowali metodami aktywnymi i twórczymi. W zespołach będą wyszukiwali informacji na wskazany temat, opracowywali treści i przedstawiali ogółowi. Taki sposób pracy nie tylko poszerzy ich wiedzę i horyzonty, ale pozwoli na lepsze posługiwanie się językiem angielskim.

Chcemy pomóc dziecku w odnalezieniu jego własnej drogi – swojego miejsca na ziemi, bo tak naprawdę jest to główna rola każdej szkoły.

 

Komentarze

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.