Ruch rozwija mózg

Ruch jest bardzo ważny w rozwoju dziecka. Ruch stymuluje nie tylko rozwój fizyczny ale także funkcjonowanie naszego mózgu.
Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu. Obecne warunki życia utrudniają jej zaspokajanie: telewizja, komputer, duża ilość zadawanej w szkołach pracy domowej (w związku z tym dziecko siedzi przy biurku), przemieszczanie się samochodami… Dlaczego ruch jest ważny?

Zróżnicowane bodźce docierające z otoczenia są niezbędne do rozwoju. Ruch stymuluje nie tylko rozwój fizyczny ale także funkcjonowanie naszego mózgu. Badania psychologiczne wykazały, że zwłaszcza ruchy skoordynowane stymulują wytwarzanie neurotrofin, naturalnych substancji pobudzających wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń nerwowych w mózgu.

Doświadczenie przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Ratyzbonie pokazało, że proste ćwiczenia mogą wpływać na rozwój tkanki mózgowej, podobnie jak rozwijana jest tkanka mięśniowa. Np. żonglowanie wpływa na powiększenie się objętości istoty szarej w okolicach środkowo-skroniowych (związanych z magazynowaniem informacji o tym jak zauważamy i przewidujemy ruch obiektów). Ucząc się śledzić lot obiektów podczas żonglowania możemy poprawić umiejętność czytania, która wymaga śledzenia liter.

Im więcej ćwiczymy, tym więcej wrażeń dostarczamy mózgowi. Tworzy się więcej połączeń nerwowych. Przyswajanie kolejnych umiejętności, będzie w związku z tym łatwiejsze.
Pływanie, jazda na rowerze, taniec, gimnastyka są wspaniałymi narzędziami do aktywizacji umysłu i ciała. Wpływają na dotlenienie organizmu a zwłaszcza mózgu, który zużywa do 30% dostarczanego tlenu.

Wspomniane zajęcia ruchowe zmuszają do pracy lewą i prawą stronę naszego ciała, więc stymulowane jest spoidło wielkie (inaczej ciało modzelowate, czyli wiązka nerwów łącząca prawą i lewą półkulę i umożliwiająca komunikację między nimi). Dobrze rozwinięte spoidło wielkie lepiej, szybciej przesyła informacje, więc mózg, wykorzystując możliwości obydwu półkul, może sprawniej funkcjonować (lepsza pamięć i szybkość uczenia się, rozbudowana wyobraźnia, większa kreatywność).

Słabo rozwinięte może być przyczyną słabej koncentracji i nadpobudliwości oraz ogólnie trudności w nauce z powodu częstego korzystania tylko z jednej półkuli.
Nic więc dziwnego, że brak ruchu wywołuje u człowieka stres, niepokój. W szkole dzieci mają ograniczoną możliwość ruchu, więc powinny nadrobić jego brak po lekcjach.

Izabela Kieś