Wołomin zaczyna debatę oświatową

Z Haliną Bonecką, dyrektorem Zespołu Ekonomiczno – Administracyjnego Szkół i Przedszkoli w Wołominie o tendencji inwestowania w oświatę oraz o powodach, które ją skłoniły do kandydowania do Sejmu RP rozmawia Teresa Urbanowska

halina_bonecka

? Kierując oświatą wołomińską współpracuje Pani z trzecim z kolei burmistrzem Wołomina. Wkrótce minie rok kadencji burmistrz Elżbiety Radwan. Spróbujmy podsumować działania w obszarze, za który Pani odpowiada. Czy w ogóle coś się zmieniło w podejściu do edukacji w wołomińskich placówkach?
? Wraz ze zmianą władz w Wołominie w sposób systematyczny i ? w mojej ocenie ? społecznie pożądany dochodzi do zmian w oświacie. Po objęciu stanowiska burmistrza Wołomina przez panią Elżbietę Radwan usłyszeliśmy, że w tej kadencji w Wołominie oświata jest i będzie objęta szczególną opieką, że na oświacie nie będzie się oszczędzać. Na dowody nie trzeba było długo czekać. Dodatkowe środki finansowe zostały przekazane do szkół i przedszkoli na zakup wyposażenia, pomocy dydaktycznych i remonty (w sumie ponad 500 tys. zł). Przedszkole nr 9, Zespół Szkół nr 4 i Szkoła Podstawowa nr 7 otrzymały po 30 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych do edukacji dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W Szkole Podstawowej nr 7 ? podczas święta szkoły 13 października ? nastąpiło oficjalne otwarcie i przekazanie mobilnej pracowni komputerowej o wartości ok. 50 tys. zł (druga taka pracownia ?w drodze? do Szkoły). Uczniowie nie będą musieli przemieszczać się do sali informatycznej ? teraz pracownia przyjedzie do uczniów, a każdy nauczyciel będzie mógł, z zastosowaniem nowoczesnych technologii, przeprowadzać bardzo ciekawe zajęcia dydaktyczne.
Środki finansowe w kwocie 50 tys. zł otrzymał również Zespół Szkół nr 4 ? także z przeznaczeniem na zakup komputerów lub mobilnej pracowni. Dodatkowe pieniądze w wysokości ok. 103 tys. zł zostały skierowane do Zespołu Szkół w Duczkach na zakup ławek i krzeseł uczniowskich, remont kotar i okien uchylnych w sali gimnastycznej, malowanie sal dydaktycznych, zakup pomocy dydaktycznych ? projektorów, laptopów i ekranów (3 komplety), zakup kserokopiarki i tzw. ?budki dla stopka?. W Zespole Szkół nr 4, w starej części, wyremontowano łazienki (70 tys. zł). Remonty łazienek zostały wykonane również w Zespole Szkół nr 1 i nr 3. Prawie 140 tys. zł. przeznaczono na dostosowanie kolejnych dwóch sal w Przedszkolu w Duczkach dla potrzeb dzieci ? teraz już na stałe wzrośnie tam liczba oddziałów.
? Czy należy rozumieć, że te środki nie były zaplanowane w prowizorium budżetowym przez samorząd poprzedniej kadencji?
? Tylko niewielka część środków była zaplanowana, pozostałe środki zostały wygospodarowane: część w ramach racjonalizacji i znaczna część przez Panią Burmistrz. ZEASiP w projekcie budżetu na 2015 rok (na oświatę) zaplanował 52889400,00 zł , natomiast na skutek ?cięć? dokonanych przez poprzednią władzę otrzymaliśmy 50929094,00 zł (tj. mniej o 1 960 000,00 zł mniej), czyli już na początku roku wiadomo było, że zabraknie pieniędzy w oświacie.
? Podsumowania statystyczne wyraziściej pokazują skalę potrzeb. Ale początek obecnej kadencji to również wiele niepokojów społecznych w środowiskach szkolnych co pokazuje, że w Wołominie brakuje chyba debaty na temat kształtu oświaty, na temat możliwych rozwiązań. Czy taka debata jest możliwa?
– Dziękuję za to pytanie. Pada ono w dobrym momencie ? z inicjatywy pani Burmistrz została podjęta uchwała o powołaniu Wołomińskiej Rady Oświatowej. W skład Rady wejdą przedstawiciele Rady Miejskiej, Burmistrza, Rad Rodziców, organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży, związków zawodowych, dyrektorów szkół i przedszkoli, dyrektorzy niektórych jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciele: ZOZ, Mazowieckiego Forum Biznesu Nauki i Kultury, Powiatowego Cechu Rzemiosł i Przedsiębiorczości oraz Wołomińskiego Klubu Biznesu. Zadania stojące przez nami, dotyczące między innymi sieci szkół, strategii rozwoju oświaty, wskazują na potrzebę powołania organu społecznego, doradczego oraz opiniującego sprawy oświatowe. Takim organem będzie właśnie Wołomińska Rada Oświatowa.
Do zadań Rady należeć będzie (art. 48 ust. 2 ustawy o systemie oświaty): badanie potrzeb oświatowych na obszarze Gminy oraz przygotowywanie projektów ich zaspokajania, opiniowanie projektu budżetu Gminy w części dotyczącej wydatków na oświatę, opiniowanie projektów sieci publicznych szkół i placówek, opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego wydawanych w sprawach oświaty oraz wyrażanie opinii i wniosków w innych sprawach dotyczących oświaty.
? Wiem, że taka Rada została powołana, ale wiem też, że ona jeszcze nie działa. Kiedy start?
? Pierwsze spotkanie Rady powinno odbyć się 29 października 2015 r. (zgodnie z terminem określonym w stosownym zarządzeniu Burmistrza ? wszystkie organizacje i instytucje desygnowały już swoich przedstawicieli). 12 października odbyło się spotkanie przewodniczących rad rodziców, w którym uczestniczyła też burmistrz Elżbieta Radwan. Przewodniczący wybrali ze swojego grona przedstawiciela do Rady. Zatem wszelkie formalności dokonały się i Rada rozpoczyna swoją działalność.
? Dobiegają końca prace nad strategią rozwoju gminy Wołomin. Czy można spodziewać się, że rozpoczną się również prace nad strategią oświatową?
? Dokładnie tak. Kolejnym zadaniem, które zostało wyznaczone z inicjatywy i w drodze zarządzenia Burmistrz Elżbiety Radwan jest opracowanie ?Strategii Rozwoju Oświaty Gminy Wołomin na lata 2016?2025?. Mam zaszczyt, ale również wielki obowiązek, być koordynatorem ds. opracowania takiego dokumentu. Strategia będzie opracowywana z uwzględnieniem potrzeb środowiska, z udziałem przedstawicieli uczniów szkół prowadzonych przez Gminę Wołomin delegowanych przez samorządy uczniowskie, przedstawicieli rodziców uczniów szkół i wychowanków przedszkoli (publicznych i niepublicznych) delegowanych przez rady rodziców, dyrektorów szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Wołomin, przedstawicieli rad pedagogicznych szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Wołomin delegowanych przez rady pedagogiczne, przedstawicieli Wołomińskiej Rady Oświatowej oraz Młodzieżowej Rady Miasta Wołomin. Chcemy, żeby ten dokument powstał niejako oddolnie, był społecznie akceptowany, w sposób jasny wskazywał kierunki rozwoju edukacji w Gminie Wołomin, żeby był ?generałem? a nie ?półkownikiem?.
? To praca społeczna (bezpłatna) i na ogół w tego rodzaju prace angażują się te same osoby. Co zrobić, żeby faktycznie w oświatową debatę zaangażowało się więcej osób?
? Tak jak wspomniałam, strategia powinna być odpowiedzią na społeczne oczekiwania danego środowiska, wpisywać się strategię rozwoju gminy, określać cele i zadania oświatowe na najbliższe lata. Jako koordynator jestem zobowiązana do opracowania harmonogramu działań, w tym zaplanowania debat z udziałem społeczeństwa. Do dyskusji będziemy również zapraszać ekspertów. Oczywiście praca nad tym dokumentem jest pracą społeczną, wierzę, że w Wołominie nie brakuje ludzi, dla których kształcenie młodego pokolenia jest sprawą najważniejszą i priorytetową ? już wiem, że pierwszą osobą jest Pani Burmistrz. Zainteresowanych i chętnych do współdziałania zapraszam do zaangażowania się w pracę na rzecz rozwoju oświaty w Gminie Wołomin. Od listopada br. ?ostro ruszamy?.
? Na listach kandydatów do Sejmu znajduje się również Pani nazwisko. Czym się Pani kierowała decydując się na udział bezpośredni w wyborach?
? Jest jeszcze wiele do ?zrobienia? w Polsce, w tym na niwie oświatowej. Tzw. prawo oświatowe to ?gąszcz?, w którym trudno sprawnie poruszać się. Energii nadal mi nie brakuje, co jest konieczne do pełnienia wielu funkcji. Trzeba mieć marzenia, inaczej człowiek staje się gnuśny i leniwy. Do Sejmu droga daleka i mam tego świadomość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.